18 469 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Söker leverantörer av köksstommar i massivt trä
Sida 1 av 3
För knappt 20 år sedan byggde vi ett kök i vår lgh med stommar och dörrar från Ikea. Det har tyvärr inte åldrats på ett "vackert" sätt. Alla små märken som har blivit genom åren är nu väldigt fula. Vi ska nu riva ut och bygga nytt. Men med bättre kvalitet och livslängd denna gång!
Jag söker nu därför efter köksleverantörer där stommarna till skåpen är i massivt trä (i motsats till spånskiva/MDF). Det får kosta mer än Ikea men vår budget är inte oändlig. Platsbyggt av en snickare blir nog för dyrt så jag söker standardprodukter.
Är det någon som har ett tips att ge? Jag bor i Stockholmsområdet.
Jag söker nu därför efter köksleverantörer där stommarna till skåpen är i massivt trä (i motsats till spånskiva/MDF). Det får kosta mer än Ikea men vår budget är inte oändlig. Platsbyggt av en snickare blir nog för dyrt så jag söker standardprodukter.
En kompromiss mellan platsbyggt och stommar av spånskivor är ju att beställa stommar i massivt trä av ett lokalt snickeri. Om ni beställer stommarna i samma format som exempelvis ikeas stommar så går det ju att köpa lådor, insatser, och alla andra tillbehör på ikea. Då behöver det inte bli så fasligt dyrt.
Alla kanter i och på skåp, dörrar etc på vårt Ikeakök ser väldigt trista ut. Bara en liten skada och det kommer in fukt som ställer till elände i materialet. Det jag har sett hemma hos de med massiva dörrar/stommar som är lika gamla eller äldre har inte alls det problemet. Alla kök får små skador men följderna blir väldigt olika.
Ja, en mix av bra stommar och tillbehör från Ikea kan ju vara en idé.
Vansbrokök skriver att dom gör jobb i sina hemtrakter och "längre bort". Söker nog i första hand något i min närhet (Stockholm, Uppland, Mälardalen...).
Ja, en mix av bra stommar och tillbehör från Ikea kan ju vara en idé.
Vansbrokök skriver att dom gör jobb i sina hemtrakter och "längre bort". Söker nog i första hand något i min närhet (Stockholm, Uppland, Mälardalen...).
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Vi behöver byta ut vårt kök och är ute efter något liknande. Stötte på den här idag, de tänkte jag kolla upp: https://cupboardsandgoods.com/sv/
Vet inte hur det ser ut med eget snickeri-intresse, verktyg etc men en lösning (som jag själv gjort i liten skala) är att bygga stommarna själv i massivt trä med dimensioner och håltagning motsvarande Ikeas stommar. Det är inte så svårt. Köp en Ikea-stomme som mall. Lådorna etc från Ikea är det inge fel på men förstår delvis att du är osugen på själv stommarna. Lär vara den i särklass billigaste lösningenW weedogt skrev:För knappt 20 år sedan byggde vi ett kök i vår lgh med stommar och dörrar från Ikea. Det har tyvärr inte åldrats på ett "vackert" sätt. Alla små märken som har blivit genom åren är nu väldigt fula. Vi ska nu riva ut och bygga nytt. Men med bättre kvalitet och livslängd denna gång!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Lidhults skriver att man kan välja massiva stommar. https://www.lidhults.se/
Nisseby har utställning i Bromma och skriver att man väljer själv material: https://nisseby.se/
Nisseby har utställning i Bromma och skriver att man väljer själv material: https://nisseby.se/
Vilken stil på kök vill du ha?
Vi har en lantlig stil och köket är måttanpassat på millimetern med massiva material i det mesta, även om någon sockel och någon täcksida är MDF.
MEN, det är ändå ok, för allt är platsmålat med pensel, så även om det skulle bli skavanker och skit, så är det bara att spackla och måla över på nytt. Sprutmålade kök är lite knivigare, för även en massiv sprutmålad sida kan få skav och skit och vara jobbig att återställa till "nyskick".
Vi har en lantlig stil och köket är måttanpassat på millimetern med massiva material i det mesta, även om någon sockel och någon täcksida är MDF.
MEN, det är ändå ok, för allt är platsmålat med pensel, så även om det skulle bli skavanker och skit, så är det bara att spackla och måla över på nytt. Sprutmålade kök är lite knivigare, för även en massiv sprutmålad sida kan få skav och skit och vara jobbig att återställa till "nyskick".
Vi har Åraslöv kök, de har stommar i massivt trä. Vårt är nog nu drygt 3 år. Prisvärt, kanonbra ha att göra med. Nackdelen, ingen lokal försäljare i Stockholm. Vi hade läst gott om dem och eftersom de med råge hade bäst kundbemötande så köpte vi trots vi aldrig sett köket i verkligheten.
Det enda negativa jag kan komma på är att det är furu som är ganska mjukt, så ett skåp där vi slagit i kanten kan man se några gropar. En laminatstomme hade nog stått emot första tiden och sen blivit skitful. Jag vet inte om någon gör stommar i hårdare trä, är ask hårdare? Jag antar el är sällsynt som stommaterial.
Det enda negativa jag kan komma på är att det är furu som är ganska mjukt, så ett skåp där vi slagit i kanten kan man se några gropar. En laminatstomme hade nog stått emot första tiden och sen blivit skitful. Jag vet inte om någon gör stommar i hårdare trä, är ask hårdare? Jag antar el är sällsynt som stommaterial.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Vanliga spånskivor är kemisoppa som avger bla formaldehyd och isocyanat, allergiframkallande och cancerogent. Det finns en anledning att svensk byggnorm kräver att man har en mindre storm i utsuget, för att suga ut allt giftigt skit vi bygger hus av idag.R RoBo skrev:
Det trevliga att använda massiva material, kalkputs, linoljefärg, linisolering osv är att det känns som man får betydligt mindre av de farliga ämnena. När man tar hem en ny IKEA möbel av spån stinker det "IKEA" (=spånskiva/formaldehyd) ett bra tag. Men även gamla byggmaterial innehåller ämnen som inte alltid är nyttiga.S segv skrev:
Tyvärr använder jag OSB och gips på vissa ställen i huset - för kommande projekt kommer jag överväga använda råspont istället.
Jag velade mellan att beställa omålat och måla själv med linoljefärg eller beställa sprutmålat med modern färg. Jag valde modern färg och den slits inte alls lika snyggt som linoljefärg... MEN jag platsbyggde ett skafferi och handmålade alla socklar, taklister, anslutningar osv med ett resultat som gör att man inte ser skillnad på vad som är sprutmålat eller handmålat, färgen flyter ut fint om man är hyfsat bra på att måla.tensiden skrev:
Vilken stil på kök vill du ha?
Platsmålat och millimeteranpassade skåp gör jätteskillnad mot täckbitar och synliga skarvar i lister och foder... Tycker jag... Men det tar också avsevärt längre tid. Vårt kök är en kompromiss då jag ju har skåpmoduler, även om de är helt måttanpassade så kom de ju i delar som jag monterade ihop. Äkta platsbyggt så slipper man ju alla skarvar och moduler. Snyggt, men nog idag väldigt sällsynt.
Jag är iallafall nöjd med min kompromiss. Då jag monterade vårt kök själv så kostade bara alla lister och platsmålning tid och inte pengar. Lejer man jobbet blir sannolikt ett massivträ kök dyrare i arbetskostnad. Men själva kökssnickerierna var marginellt dyrare en ett ballingslövkök (iofs inte Ballingslövs billigaste vi fick offererat). Att göra fullhöga överskåp (om man har kring 3m i takhöjd) är mer ekonomiskt än som IKEA och Ballingslöv där man måste montera 2st överskåp på höjd eller få ett stort tomrum eller dövägg över skåpen. Vi valde också bort jättestora utdragslådor till förmån för mer vanliga skåp. Funktionellt hade stora lådor varit smidigt, men i vårt kök så passade det inte så bra ändå. Och dessa lådor kostar ganska mycket och jag tror de är en riskkonstruktion jämfört med vanliga luckor - iallafall när vi pratar om massivträkök som håller 50 år. Och ja, de gör de, mina föräldrar har ett kök som är från tidigt 70-tal som "nästan" är massivträ, framsidan är platsbyggd i massivträ, och luckorna men skåpssidorna är spån - jag tror det är byggt av ett snickeri och inget specifikt märke. De har även ett kvänumkök från 1995 som inte upplevt några barn. Där är stommarna inte massiva, men även det köket är i bra skick - så kanske är de ovanligt försiktiga. Men kontentan är att satsar man på en stil som håller i längden och bra material så kan man klara sig med köket resten av livet.
Ja, en av de viktigaste faktorerna i att vi valde måttanpassat var just att kunna nyttja varje millimeter. Det var en himla tjat från snickeriet om slutgiltig höjd golv/tak, men det var just för att kunna göra överskåpen till optimal höjd. Med Ikea eller liknande hade vi tappat en del hyllmeter.
Köket kom i moduler från snickeriet, men eftersom skarvarna är spacklade, slipade och målade så ser det platsbyggt ut. Så jag framhåller fortfarande att möjligheten till underhåll är vad som gör ett kök hållbart. Allt slits, men om man kan byta delar/reparera/måla så förlänger man livslängden.
Köket kom i moduler från snickeriet, men eftersom skarvarna är spacklade, slipade och målade så ser det platsbyggt ut. Så jag framhåller fortfarande att möjligheten till underhåll är vad som gör ett kök hållbart. Allt slits, men om man kan byta delar/reparera/måla så förlänger man livslängden.