För infästning av anslutningsringen till mina tilluftsdon behöver jag en attans så slank skruv.
Jag lyckas bara inte finna en dylik
Skruven skulle behöva vara ca 70mm med diameter ca 3mm
Montageskruv passar dåligt, då hålen inte är alldeles lätta att borra upp. De sitter så nära kanten.

25 Spräckpanel
20 Puts
23 Luftspalt
13 Gips
Ring av galvad plåt med hål ca 3,5mm

Tips och idéer emotses med stor nyfikenhet!

• Tilluftsdon med anslutningsring monterad i en vit vägg, ringen har synliga små hål nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma runt kanten. Kan det funka?
Eller gör nya hål mellan de gamla

Sök på list eller sockelskruv

• Gilla
dadid
  • Laddar…
B basseman skrev:
Sök på list eller sockelskruv
Bra uppslag!
Tyvärr verkar det inte finnas listskruv längre än 57 mm om de inte är "dubbelgängade", dvs att en gänga under huvudet håller listen snarare än huvudet som gjorts mkt litet.

Kommit i kontakt med något som motsäger denna spaning?

fgo fgo skrev:
Limma runt kanten. Kan det funka?
Eller gör nya hål mellan de gamla
Kantlimning är sista utvägen. Golvet ovan tryker lite på flexrören, så risken är förhållandevis stor att limningen inte blir fullt så bra som jag skulle önska.

Kommer du åt på baksidan ?
3 mm gängad stång, kupolmutter på den synliga sidan.
Skulle det funka ?

J Jan271 skrev:
Kommer du åt på baksidan ?
3 mm gängad stång, kupolmutter på den synliga sidan.
Skulle det funka ?
Önskar att det vore möjligt, men locket är på (inkluderar parkett och vattenburen golvvärme :-/

Trallskruv med xtra trälapp på vinden)

Jag vet inte vad du vill uppnå riktigt är det att få stosen att sluta tätt mot taket eller bara som ren infästning till dina flexslangar? Om det bara är att stosen skall sitta ihop med flexslangen så tar du en vanlig plåtskruv (typ 12 mm)och skruvar från insidan don rätt in i flexslangens plåtförstärkning........ ja så brukar jag göra iaf

Gäller det infästning av själva stosen mot takgipsen så såga ur en bit plywood (typ 7 mm) , dela den på mitten och sätt på plats i hålet innan du sätter tillbaka stosen och skruvar fast den.

E egge80 skrev:
Jag vet inte vad du vill uppnå riktigt är det att få stosen att sluta tätt mot taket eller bara som ren infästning till dina flexslangar? Om det bara är att stosen skall sitta ihop med flexslangen så tar du en vanlig plåtskruv (typ 12 mm)och skruvar från insidan don rätt in i flexslangens plåtförstärkning........ ja så brukar jag göra iaf
Nja, stosen sitter lite väl bra fast i flexdämparen. det är lite av problemet. Jag är rädd att jag skadar dämparen om jag tar loss stosen för att komma åt luftspalten.
En lång smal skruv vore så himla enkelt :-)

Ta skruv av tillräcklig längd, kanske 5 mm dia. Och brickor i lämplig storlek för skruven.
Och sätt skruven utanför stosens kant, så brickorna håller stosen.
Ventilkåpan som skall dit har väl tillräckligt stor diameter för att dölja skruven då?

7,5 mm marginal. En tuff uppgift.

Fulkemisten
Kontakta Sifvert-skruv. De kan allt om infästning. Om de inte har skruven i fråga i lager kan de nog leta upp den. De kan enligt egen uppgift ibland tillverka skruv också.
www.sifvert-skruv.se

• Gilla
dadid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.