7 936 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Söker "Kopplingsdosa IP65, i litet format"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du får inte dölja skarven, den måste vara åtkomlig på något sätt.ason skrev:håller på att göra om farstu kvisten och bef. armatur ersättas med infällda i inner taket.
Kabeln kommer ut från väggen i ett rör och måste skarvas för att räcka till nya armaturer.
Det är för krångligt att dra in ny kabel i röret så alternativet är att skarva.
Var inne på en lödskarv med krympslang för det skulle jag kunna dölja i byggnationen.
Men nu blir det en dosa istället.
Jag brukar värma med gasbrännare. Men jag tycker inte det går tillräckligt fort. Sen måste man ju ha krympslang på ledarna och runt hela kabeln vilket tar tid. Tycker det går fortare med gel.ampz skrev:
Varför kan du inte byta kabel?ason skrev:håller på att göra om farstu kvisten och bef. armatur ersättas med infällda i inner taket.
Kabeln kommer ut från väggen i ett rör och måste skarvas för att räcka till nya armaturer.
Det är för krångligt att dra in ny kabel i röret så alternativet är att skarva.
Var inne på en lödskarv med krympslang för det skulle jag kunna dölja i byggnationen.
Men nu blir det en dosa istället.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
På skolan jag gick, där fick/får alla el-elever göra en platta med ringklocketryckknappar och en mottagarbox med 10 dioder och en flerparig kabel i mellan.
När man fick det att fungera så fick man klippa kabeln och sedan skarva med krympslang.
Av oss 17 elever så tror jag att det var runt fem stycken som klarade det, för oss andra så var det kortís mellan alla ledare ungefär.
Någon som känner igen övningen?
//Patrik
När man fick det att fungera så fick man klippa kabeln och sedan skarva med krympslang.
Av oss 17 elever så tror jag att det var runt fem stycken som klarade det, för oss andra så var det kortís mellan alla ledare ungefär.
Någon som känner igen övningen?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi städade upp efter en grävmaskinist för nån vecka sen, det gick åt nästan 20 färdiga gelskarvar. Tycker de var smidiga
Det ingår ett platskryss som man sätter mellan de oisolerade hylsorna.ampz skrev:
Krympskarv är helt oslagbar när man ska göra en skarv som inte är rak. Tex om någon har kört ner en stolpe på vintern när tjälen gör att det inte går att gräva så mycket.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
q(;^ason skrev:
Man får inte bara skarva ihop två kablar löst i en vägg. Man ska kunna komma åt det. Tex den dag elen ska dras om eller när någon borrar av en kabel då man behöver byta den.
Jag ska inte skarva i en vägg,jeffan skrev:
Utan letar efter en dosa för att skarva med.
Och frågan var:
"finns det någon mindre dosa än 80x80 för att göra en rakskarv"
Vill placera dosan på utsidan av en stolpe så den inte syns från insidan / Entre´n
Men nu verkar det inte som att det finns någon mindre så får bli en vanlig dosa då.
Tackar för alla tips iaf..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan du inte fälla in en ROT-dosa där röret kommer ut då? Runt lock med näsa för kabeln på det
Då räcker det troligtvis med lägre IP-klass än 65. Nån som vet bättre får gärna fylla i. IP54 låter bekant.ason skrev:
Nja, det är förbjudet i "vanlig" fast installerad el, men skruva isär valfri hemelektronikpryl eller liknande så kommer du se 230V anslutet med lödning.Patrik_Hed skrev:
Det som däremot är jätteförbjudet (och också jättedumt) är att förtenna kablar (löda på dem) och sen skruva fast dem! Tennet är så mjukt att det ändrar form med tiden och då blir det glappt när skruven inte trycker tillräckligt.
(Jag vet det här den hårda vägen - tror det var farsan som fyndköpte ett utgående lager med trevägs ihoprullningsbara skarvdosor på sent 70-tal, "luma", med stickproppar med 4mm-stift och maxeffekt märkt både för 220 och 110V... jag har nog fått montera om kabeln på alla av de där skarvdosorna som hamnat bland mina prylar...)
Finns det ROT-dosor + lock med IP-klass bra nog för utomhusbruk?Rikard Ågren skrev: