L lostinsweden skrev:
Hur funkar rökgas styrningen?
Fungerar mycket bra, skönt att veta att det inte brinner ut för snabbt, rätt lagom nu att fylla med 3-4h mellanrum, ibland har det nog gått närmare 5h och man har haft en fin glödbädd fortfarande, bara att återfylla och det tar sig igen.
Styrningen har en rökgassensor och en acktanksensor, när man är över 80C på returen så börjar den strypa fläkten, så ingen risk man kokar pannan om man råkar fylla lite för mycket på kvällen :)
Likaså stryper den fläkten om man går över inställt värde på rökgaserna så den ligger och pendlar runt maxvärdet.

A björn_a skrev:
Fungerar mycket bra, skönt att veta att det inte brinner ut för snabbt, rätt lagom nu att fylla med 3-4h mellanrum, ibland har det nog gått närmare 5h och man har haft en fin glödbädd fortfarande, bara att återfylla och det tar sig igen.
Styrningen har en rökgassensor och en acktanksensor, när man är över 80C på returen så börjar den strypa fläkten, så ingen risk man kokar pannan om man råkar fylla lite för mycket på kvällen :)
Likaså stryper den fläkten om man går över inställt värde på rökgaserna så den ligger och pendlar runt maxvärdet.
När den stryper, styr den fläktens hastighet?

L lostinsweden skrev:
När den stryper, styr den fläktens hastighet?
Precis, enkelt och effektivt. Jag har inte lyckats köra pannan i kok sedan jag monterade styrningen, då har jag ändå fyllt på bra och gått och lagt mig :)

Här finns en svensk återförsäljare så vi kan få reservdelar till våra pannor. Är själv i behov av övre brännarplatta i gjutjärn har blivit ett stort hål min.

https://www.agronola.se/index.php

P Pokka79 skrev:
Här finns en svensk återförsäljare så vi kan få reservdelar till våra pannor. Är själv i behov av övre brännarplatta i gjutjärn har blivit ett stort hål min.

[länk]
Tack för infon. Bra att veta

A Auspuff skrev:
Jag har samma panna, fungerar bra tycker jag för sin ålder, eldar mot ca 1700L, tar ca 2 ilägg när det är -5 -10 ute att elda upp.
Har kompletterat med rökgasstyrning, kostade 2000kr, men skönt att kunna ligga runt 190C konstant med i princip osynlig rök ur skorsten.
Köpte kåken i år så vi får se hur länge pannan håller, kommer inte kosta på den några delar, då byts den ut mot något nyare istället typ en beg Baxi.
Jag har även en luft/vatten från Invest living, så jag eldar bara när det är minus, eller dyr el då jag kör timspot abonnemang, eftersom jag har solceller på taket.
Det är svårt att bo billigare än man gör nu! :)
För den som söker reservdelar så går det nog köpa av Kunzel direkt men jag tror delarna i shoppen är till de lite nyare så man får nog kontakta dom.
[länk]
Var hittar man denna tillsatts?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.