1 194 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Söker förslag på vintergrönt insynsskydd
Idegran förekommer naturligt huvudsakligen i södra sveriges kusttrakter. Och i princip inte alls från södra Dalarna och norrut. Så nej det är inget tåligt alternativ snarare ett dåligt.C Chris38 skrev:
Gran är helt klart det bästa alternativet. Men det finns säkert en del andra trädslag som växer på tomten. Vill man att det man väljer skall överleva och trivas väljer man lämpligen bland dessa. Dock skulle jag säga att det räcker att plantera gran. I några lämpliga storlekar. I olika rader så det ser naturilgt ut och man slipper att ser ut som en nyklippt häck. Det är ju en naturtomt. Diverse annat som passar läget kommer att dyka upp av sig självt.C Chris38 skrev:
Gran behöver inte beskäras speciellt ofta. Vart annat vart tredje år kanske. Och inte alla varje gång. Exakt intervall varierar från plats till plats. Det är väldigt lättskött.
Ja gran växer och frodas på hela tomten redan men problemet är att gran växer så förbannat långsamt - se mitt exempel som jag nämnde tidigare gällande grannens plantering längs tomtgränsen. Det skulle isåfall kräva inköp av 2m höga granplantor vilket är en möjlighet såklart, men blir en dyr historia att köpa in 20 st 2m granplantor. Men ja du har nog rätt i att det är det tåligaste alternativet.O skrev:
Idegran förekommer naturligt huvudsakligen i södra sveriges kusttrakter. Och i princip inte alls från södra Dalarna och norrut. Så nej det är inget tåligt alternativ snarare ett dåligt.
Gran är helt klart det bästa alternativet. Men det finns säkert en del andra trädslag som växer på tomten. Vill man att det man väljer skall överleva och trivas väljer man lämpligen bland dessa. Dock skulle jag säga att det räcker att plantera gran. I några lämpliga storlekar. I olika rader så det ser naturilgt ut och man slipper att ser ut som en nyklippt häck. Det är ju en naturtomt. Diverse annat som passar läget kommer att dyka upp av sig självt.
Gran behöver inte beskäras speciellt ofta. Vart annat vart tredje år kanske. Och inte alla varje gång. Exakt intervall varierar från plats till plats. Det är väldigt lättskött.
Tror inte att det finns så himla mycket vintergrönt att välja på i din odlingszon. Måste ju gå att köpa lite större granplantor och ställa ut. Gran växer inte långsamt. Om man ger dem en bra start och vattnar lite så ränner de iväg en halvmeter om året. Det är mer att de växer så förbaskat fort och snart skuggar ut allt annat som skulle få mig att välja bort
Men är det en stor tomt och du inte absolut vill ha en rak rad av enhetliga plantor kan du ju anlägga en liten blandskog. Det smälter bättre in i naturen än vilken rad av buskar/träd som helst. Det ger insynsskydd även om det mest är lövfällande eftersom en oregelbunden plantering bryter siktlinjer. Och det är efter etablering underhållsfritt för en livstid. Nästa generation får ta ner det som blivit för stort och fylla på med nytt.
Googlade, och det verkar inte vara särskilt dyrt att köpa häckplantor av gran 150 cm. 20 st för 1000kr.
Men är det en stor tomt och du inte absolut vill ha en rak rad av enhetliga plantor kan du ju anlägga en liten blandskog. Det smälter bättre in i naturen än vilken rad av buskar/träd som helst. Det ger insynsskydd även om det mest är lövfällande eftersom en oregelbunden plantering bryter siktlinjer. Och det är efter etablering underhållsfritt för en livstid. Nästa generation får ta ner det som blivit för stort och fylla på med nytt.
Googlade, och det verkar inte vara särskilt dyrt att köpa häckplantor av gran 150 cm. 20 st för 1000kr.
Redigerat:
Handla så lokalt som möjligt för att få en sort som passar tänker jag. Vilken sort det är behöver man nog inte veta. Marknaden för sorter som inte fungerar är nog begränsad om man säger så.C Chris38 skrev:
Den den ambitiöse trädgårdsentusiasten kan annars ta tillfället i akt och flytta de granar som redan står i vägen på tomten. Det är nog ett antal om man kollat efter. Slå två granar i en smäll, typ.
Jag skulle tänka i lager, En buske utan löv skymmer sikten, två buskar utan löv med några meter mellan sig ger förvånande lite genomsyn. En blandning av lägre och högre täcker också bättre.
*Fläder är en chansning men är gratis om man känner någon med en buske. Första året händer inte mycket med en stickling men sen är den iväg. Ställ sticklingrna i vatten tills de får början på rötter så överlever fler.
*Syren får du troligen köpa för att få en tålig sort. Seg i starten.
*Vindruvor, sk baltiska.
*Svarta vinbär
*Måbär
*Rönn
*Havtorn
*Slånbär
*Enar som solitärer och som långsiktigt projekt.
Lägg gödslad jord på ytan där du planterar och täck med träflis efter planteringen. Eftersom du blandar buskar kan du sätta dem tätare än normalt.
En lösning är att sätta upp tillfälligt vindskydd för att både ge insynsskydd och skydda växterna i början.
Har du eller grannarna mycket sly så kan du t ex bygga en död häck som med tiden multnar och ger näring till planteringen. Det gr också att förnya den och/eller ha klängväxter på den. Att halvfälla sly som häck funkar också.
*Fläder är en chansning men är gratis om man känner någon med en buske. Första året händer inte mycket med en stickling men sen är den iväg. Ställ sticklingrna i vatten tills de får början på rötter så överlever fler.
*Vindruvor, sk baltiska.
*Svarta vinbär
*Måbär
*Rönn
*Havtorn
*Slånbär
Lägg gödslad jord på ytan där du planterar och täck med träflis efter planteringen. Eftersom du blandar buskar kan du sätta dem tätare än normalt.
En lösning är att sätta upp tillfälligt vindskydd för att både ge insynsskydd och skydda växterna i början.
Har du eller grannarna mycket sly så kan du t ex bygga en död häck som med tiden multnar och ger näring till planteringen. Det gr också att förnya den och/eller ha klängväxter på den. Att halvfälla sly som häck funkar också.
Oj väldigt bra pris isåfall, var hittade du detta? Jag hittar bara priset som snarare säger 1000kr/st.H Harmagedon skrev:Tror inte att det finns så himla mycket vintergrönt att välja på i din odlingszon. Måste ju gå att köpa lite större granplantor och ställa ut. Gran växer inte långsamt. Om man ger dem en bra start och vattnar lite så ränner de iväg en halvmeter om året. Det är mer att de växer så förbaskat fort och snart skuggar ut allt annat som skulle få mig att välja bort
Ja jättebra pris. Alldeles för bra visar det sig när jag dubbelkollade min egen googling. Det saknas tyvärr en nolla i det jag skrev. Kollade på en sida som heter prima färdig häck och jag har absolut ingen koll på om de är pålitliga. Jag ber om ursäkt för mitt slarviga svar.
Tack för bra tips. Jag har dock endast omkring 5 meter mellan husvägg (med utgång) och tomtgränsen så behöver tänka hyfsat smalt insynsskydd, kanske högst 1,5-2 m i djup.Z z_bumbi skrev:Jag skulle tänka i lager, En buske utan löv skymmer sikten, två buskar utan löv med några meter mellan sig ger förvånande lite genomsyn. En blandning av lägre och högre täcker också bättre.
*Vindruvor, sk baltiska.
*Svarta vinbär
*Måbär
*Rönn
*Havtorn
*Slånbär
Brabant är inte lämplig. Den klarar inte under -23C enligt uppfift. Tuja Martin klarar ner till -28C. Så det är väl inte så mycket bättre. Tänk om det räcker med en längre köldknäpp på -30 för att den skall bli förstörd. Kanske den överlever ett tag för att dö efter 5år. Vad är poängen med att chansa med diverse olika växter som inte är anpassade till det lokala kilmatet?
Tuja Smaragd är då ett bättre val då den klarar ner till -40. Kanske det är ett alternativ i hop med gran.
Tuja Smaragd är då ett bättre val då den klarar ner till -40. Kanske det är ett alternativ i hop med gran.
Okej ska läsa mer om smaragd. Tror aldrig det varit kallare än -22 senaste 5-7 åren, men såklart det kan ju komma en ordentlig köldknäpp. Ja kanske blir att testa ett par tujor och ett par granar som får blandas och förhoppningsvis så etablerar sig någon av dem. Det måste ju inte vara en heltäckande vägg utan det skulle nog också funka med solitärer som står nära varandra.O skrev:
Brabant är inte lämplig. Den klarar inte under -23C enligt uppfift. Tuja Martin klarar ner till -28C. Så det är väl inte så mycket bättre. Tänk om det räcker med en längre köldknäpp på -30 för att den skall bli förstörd. Kanske den överlever ett tag för att dö efter 5år. Vad är poängen med att chansa med diverse olika växter som inte är anpassade till det lokala kilmatet?