1 167 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Söker expert på batteriverktyg
Hej forumet!
Jag är reporter på tidningen Ny Teknik och vill skriva en artikel om vart batteritekniken till elverktygen är på väg. Tillverkarna lanserar ju batterier med allt högre spänning och energilagringskapacitet som därmed kan driva maskiner med allt högre krav på tillräcklig effekt och drifttid.
Jag vill givetvis prata med några av tillverkarna. Men jag är också i behov av en oberoende expert som kan resonera kring vart utvecklingen är på väg. Finns det någon universitetsanknuten vore det toppen, men jag är tveksam till det eftersom detta rör sig om konsumentprylar. Batteriforskare håller ju på med helt andra saker.
Om någon har ett tips en person som kan denna del av branschen väl, och samtidigt kan anses opartisk relativt de olika tillverkarna, så vore jag tacksam för tips här i tråden eller till [email protected].
Jag är reporter på tidningen Ny Teknik och vill skriva en artikel om vart batteritekniken till elverktygen är på väg. Tillverkarna lanserar ju batterier med allt högre spänning och energilagringskapacitet som därmed kan driva maskiner med allt högre krav på tillräcklig effekt och drifttid.
Jag vill givetvis prata med några av tillverkarna. Men jag är också i behov av en oberoende expert som kan resonera kring vart utvecklingen är på väg. Finns det någon universitetsanknuten vore det toppen, men jag är tveksam till det eftersom detta rör sig om konsumentprylar. Batteriforskare håller ju på med helt andra saker.
Om någon har ett tips en person som kan denna del av branschen väl, och samtidigt kan anses opartisk relativt de olika tillverkarna, så vore jag tacksam för tips här i tråden eller till [email protected].
Vill ändå tipsa dig att kontakta Husqvarna, de har gjort en gedigen resa gällande batterikunskap (kopplat till verktyg trädgård/park/skog) på senare år och ställer säkert upp med någon intern expert för intervju.J johankr skrev:Hej forumet!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag tror iofs. att om du vill prata med någon som kan upplysa om vart betteritekniken är på väg för just elverktyg. Då är det tillverkarna du får gå på. Men det är ju troligen avhängigt av vart batteritekniken i största allmänhet är på väg. Så batteriforskare är nog ändå rätt väg att gå. Verktygstillverkarna tror jag är rätt hemlighetsfulla av sig. Det händer oerhört mycket inom batteriteknik nu, och snabbt.
Problemet med batteri till powertools för privatpersoner är att batteriet åldras oavsett om du använder det eller inte.
Jag tror alldeles för få tar in det i sin kalkyl. Batteri till ett sällan använt verktyg är rent resursslöseri.
Av den anledningen är det med sorg man ser att nätdrivna verktyg mer och mer försvinner även för privatmarknaden.
För yrkesverksamma är det naturligtvis andra värden som gäller.
Ska du skriva en artikel om detta tycker jag definitivt att du ska ta upp den aspekten.
Tyvärr var detta inte det tipset du sökte
Jag tror alldeles för få tar in det i sin kalkyl. Batteri till ett sällan använt verktyg är rent resursslöseri.
Av den anledningen är det med sorg man ser att nätdrivna verktyg mer och mer försvinner även för privatmarknaden.
Ska du skriva en artikel om detta tycker jag definitivt att du ska ta upp den aspekten.
Tyvärr var detta inte det tipset du sökte
Jo, jag ska ju prata med dem också, som jag nämnde. Men det känns alltid bättre att kunna prata med någon mer. Tillverkarna har ju en tendens att vara ganska enögda vad gäller den lösning de själva har valt... Batteriforskarna i sin tur befinner sig ofta väldigt långt bort från kommersiella tillämpningar som t.ex. elverktyg. Min räddning skulle kunna vara en batteriforskare som samtidigt är en flitig hemmafixare, och därför följt utvecklingen av eget intresse...H hempularen skrev:Jag tror iofs. att om du vill prata med någon som kan upplysa om vart betteritekniken är på väg för just elverktyg. Då är det tillverkarna du får gå på. Men det är ju troligen avhängigt av vart batteritekniken i största allmänhet är på väg. Så batteriforskare är nog ändå rätt väg att gå. Verktygstillverkarna tror jag är rätt hemlighetsfulla av sig. Det händer oerhört mycket inom batteriteknik nu, och snabbt.
Mja, jag förstår din poäng. Men här trumfar nog användarvänlighet resurstänket. Det byggs ju dessutom upp återvinningsanläggningar för li-jon nu. En aspekt jag kommer att ta upp är ju däremot kompatibilitet mellan olika system och tillverkare. Det är ju tråkigt och onödigt att behöva köpa en ny skruvdragare därför att batteriet har lagt av efter 8-10 år och inte går att ersätta.nimhed skrev:
Problemet med batteri till powertools för privatpersoner är att batteriet åldras oavsett om du använder det eller inte.
Tyvärr var detta inte det tipset du sökte![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker efter clips mellan Fönsterkarm/Aluprofil.
Fönster & Dörrar -
Jag söker en cad-ritning eller inskannad ritning på en bod 7,5m2
Utbyggnad och tillbyggnad -
Söker expert på Dewalt plan- och rikthyvel från 1990-talet
Verktyg & Maskiner -
Söker expert på ljudisolering
Isolering -
Gjuta platta - söker grundvattenexpert
Grund & Markarbeten