Y
Ett clips försvann spårlöst vid service på ena maskinen.

Är det någon som känns ingen och vet någon butik som säljer sånt?

Överväger att tillverka en ny baserad på modern kulled.

clipsz.jpg

Hmm, den där typen av leder brukar ju ha en skruv i änden som man kan justera och som man lossar för demontering.
Jag blir inte riktigt klok på hur detta låsklips ska se ut....

Y
vänder man på den så är det en liten stansad grop.

Enligt en verkstad så skjuter man på clipset så låser den väl sig i den lilla gropen...

Plattjärnet med kulan sitter ju givetvis så dumt till så det tar emot att byggaom allt.

Är det en likadan del som på de första bilderna du söker eller något som passar i hålet på den ?
Om det är något som passar i den kanske det funkar med en vanlig saxpinne/fjädersprint eller om hålet är större en ringsprint.

Svårt att avgöra storleken utifrån bilderna.

Y
Samma detalj på båda bildparen.
Söker clips till just den.
"cylindern" kanske är 10mm i diameter.

Jag funderade på borra hål rakt genom istället, och låta kulan pasera för sen ta ett vanligt låsclips som är typ C format som används till det mesta. Men... Då får jag ju ett glapp där sen..

Eller så får jag ta diametern på kulan.
Försöka hitta en modern kulled med lika stor kula:
1100-151914_h.jpg
och förlänga överdelen... återanvända kulan...

Enklast vore dock hitta ett originalclips..

Men kan du inte borra upp och gänga då så att du kan få i en platt skruv utan skalle, med ett spår i som du sedan låser med en saxpinne via borrade hål i leden.

Jag försökte hitta en bild på nätet på dom som finns men jag hittar inga, men du vet kanske vilken modell jag menar?

Y
Anar att du tänker på sådan som bilden visar i mitt tidigare inlägg. Nästan att det inte syns men "ståltråden" till sprint är där.

Som synes på bild så är det så trångt, kommer inte åt att borra annars hade det ju gått fort.

Sitter och letar efter svensk fabrik som tillverkar kulleder, ifall jag hittade en modern kulled med saxpinne, vars kula var lika stor som kulan som redan sitter på plats. Då slapp jag det momentet...

Dock verkar de flesta fabriker vara i Tyskland

---

å andra sidan kanske den befintliga bara är fastnitad, om jag lyckas såga av den kanske resten trillar loss och lämnar ett hål. Dock riskabelt att chansa.

Jag missförstod bilderna du lagt upp och insåg inte att kulan du pratade om skulle in i hålet på den del du visade :blushing:

Sitter pinnen med kula svetsad vid "plattjärnet" ?
Måste axeln kunna vrida sig ? annars kunde du kanske också ersatt med en gaffellänk liknande leden bredvid.
Bästa förslaget jag kan ge annars är att uppsöka en butik på din hemort som säljer lager och liknande, jag har köpt både vinkellänkar och gaffellänkar och liknande där.
Om du inte har någon i närheten kanske Rotera i Stockholm kan hjälpa dig.

Nej jag menar inte en sån där vanlig, har du hållit på något med 50-60-tals volvo traktorer? Dom har den typen av led till vissa styrleder. (bara så du fattar principen)

Men kommer du inte åt att lossa länkaget så att du kan borra upp då?

Här fanns det några liknande leder:

http://www.reservdelshuset.se/?cat_id=7910

Y
Hum de hade några skumma där, dock va bilderna så otydliga.

Har sett på bilar som har kulleder i plast som har inbyggt lås Tror på volvobilar. Det har jag funderat lite på förut om man kunde gjort något utav.

Denna annorning sitter under hytten, ihop med massa annan bröte så känns hopplöst att fåloss annars hade jag byggtom det direkt. :(

resize.asp undra hur den funkar

Vad är det för maskin och vilken storlek är det på leden (man brukar väl räkna hur stor gänga den skruvas på)?

Y
orparn skrev:
Jag missförstod bilderna du lagt upp och insåg inte att kulan du pratade om skulle in i hålet på den del du visade :blushing:

Sitter pinnen med kula svetsad vid "plattjärnet" ?
Måste axeln kunna vrida sig ? annars kunde du kanske också ersatt med en gaffellänk liknande leden bredvid.
Bästa förslaget jag kan ge annars är att uppsöka en butik på din hemort som säljer lager och liknande, jag har köpt både vinkellänkar och gaffellänkar och liknande där.
Om du inte har någon i närheten kanske Rotera i Stockholm kan hjälpa dig.

Osäker om den är svetsad eller nitad. Men inte gängad.
Axeln behöver nog inte kunna vrida sig, fast den är länkat att putta på ytterligare detalj iofs.
Såg sån gaffel detalj och funderade på det med.
- Men problemet är att jag inte får bort kulan utan att ta isär halva traktorn. :(

Har mailat Rotera nu. Tack

Redigerat:
Y
skalman1 skrev:
Vad är det för maskin och vilken storlek är det på leden (man brukar väl räkna hur stor gänga den skruvas på)?
M6.
Ford 8000.
Har frågat samtliga kända traktordel-säljare. Fokuserar på universaldel säljare nu.

Kan detta vara något? Står iaf mått på kulorna även om det är m5 dom flesta.
Välj förgasare och sedan tillbehör.

http://www.misab.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.