5 596 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Söker en pelletspanna ca 40-50kw
Här finns ju en begagnad på betydligt närmare håll
http://www.blocket.se/kristianstad/Villapanna_pellets_el_olja_53093901.htm?ca=18&w=3
Den är aldrig eldad i...! Endast använd med elpatron. 2 900 kr.
Nypris på en sådan panna låg på drygt 25 000 kr.
http://www.blocket.se/kristianstad/Villapanna_pellets_el_olja_53093901.htm?ca=18&w=3
Den är aldrig eldad i...! Endast använd med elpatron. 2 900 kr.
Nypris på en sådan panna låg på drygt 25 000 kr.
Johanpelle, det kanske finnes en privat anl. till att jag inte åker 9 timmar enkel väg för att hämta en panna. Så som en nackskada som gör att jag inte kan sitta i en bil denna sträcka. Ska jag anlita någon att hämta/leverera den till mig. Är den då ett "Klipp". Sedan ska jag ha någon att instalera den....det kostar pengar. Sedan om jag säljer huset om ett år. Då är det fortfarade en "Gamal" panna.
Men hade den varit runt knuten eller 2-3 timmar bort hade jag inte tvekat. Allt är inte svart eller vitt. Men korttänkt är jag inte, men försiktig.
Men hade den varit runt knuten eller 2-3 timmar bort hade jag inte tvekat. Allt är inte svart eller vitt. Men korttänkt är jag inte, men försiktig.
Du får lycka till
Vet om flera som väntar på vårens pannklipp och står startberedda inom någon timma.
Nu skulle du ha en större panna och där är konkurrensen mindre.
Du har rätt att det kostar massor att få en panna installerad. Helst vill panninstallatörerna sälja nya pannor för då får de stor förtjänst på provisionen.
Vet om flera som väntar på vårens pannklipp och står startberedda inom någon timma.
Nu skulle du ha en större panna och där är konkurrensen mindre.
Du har rätt att det kostar massor att få en panna installerad. Helst vill panninstallatörerna sälja nya pannor för då får de stor förtjänst på provisionen.
Betala 15000 för att installera en panna som ändå bara är omodern och jobbig är inte kostnadseffektivt.
Här är ett nytt alternativ:
http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_mm_53157419.htm?ca=10&w=3
Här är ett nytt alternativ:
http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_mm_53157419.htm?ca=10&w=3
GoForit fan, jag missad din post. Vet inte hur...Det hade varit lagom att åka dit. Hade klarat det själv. Har haft fullt upp sista veckan har överhuvudtaget inte tänkt på pannan eller uppvärmning. Får försöka skärpa mig. Men morsan har lungcancer och har haft mer behov av hjälp, cellgifter är ett skit. Så jag har inte varit online.
Tack för alla råd, håller koll på blocket. Har också tagit kontakt med en rörfirma som borrar bergvärme. Mäklaren tipsade om att dom ofta tar hand om "gamla" pannorna och kan sälja dig dem (om dom får vara med och installerara dem). Och då har dom varit med i hela "kedjan" och är mer villiga att sätta in en begagnad panna. Dom verkade riktigt villiga att hjälpa till. Vi får se vad som händer.
Ha en trevlig helg!
Tack för alla råd, håller koll på blocket. Har också tagit kontakt med en rörfirma som borrar bergvärme. Mäklaren tipsade om att dom ofta tar hand om "gamla" pannorna och kan sälja dig dem (om dom får vara med och installerara dem). Och då har dom varit med i hela "kedjan" och är mer villiga att sätta in en begagnad panna. Dom verkade riktigt villiga att hjälpa till. Vi får se vad som händer.
Ha en trevlig helg!
Pannor som värmepumpsinstallatören tagit hand om gratis och sedan lurar på dig är ingenting att tänka på. Gamla kombipannor och oljepannor som den tidigare nämnda oljepannan från Värmebaronen ska eldas på en lägre effekt med pellets än med olja och räcker då kanske inte till för ditt energibehov.
Att tömma brännare och panna från aska varje vecka tröttnar du också snabbt på så lämna de gamla oljepannorna och stenåldersbrännarnai fred och inrikta dig på en panna avsedd för pelletseldning.
Var en riktig Biomatic +20 panna till salu för 12000 nyss. Var var du då?
Ska du köpa begagnad panna så gäller det att titta på Blocket minst 10 gånger om dagen, annars blir du utan. Skräpet och gamla oljepannor som inte passar ditt behov ligger kvar några dagar men användbara saker som lönar sig att kosta på en installation försvinner snabbt.
Modern lättskött panna och modern brännare med automatisk uraskning ska du sikta på om du inte är hobbytekniker som gillar att mickla.
Att tömma brännare och panna från aska varje vecka tröttnar du också snabbt på så lämna de gamla oljepannorna och stenåldersbrännarnai fred och inrikta dig på en panna avsedd för pelletseldning.
Var en riktig Biomatic +20 panna till salu för 12000 nyss. Var var du då?
Ska du köpa begagnad panna så gäller det att titta på Blocket minst 10 gånger om dagen, annars blir du utan. Skräpet och gamla oljepannor som inte passar ditt behov ligger kvar några dagar men användbara saker som lönar sig att kosta på en installation försvinner snabbt.
Modern lättskött panna och modern brännare med automatisk uraskning ska du sikta på om du inte är hobbytekniker som gillar att mickla.
En Comet från Värmebaronen i kombination med en Viking Bio klarar dina effektbehov utan problem.
Hur ofta man behöver tömma brännare och panna på aska beror naturligtvis på hur mycket pellets man förbränner.
Och suga ur pelletsbrännaren och pannan på aska går på några minuter.
Jag delar inte alls johanpelles uppfattning gällande pannor och brännare.
Nya pannor är effektivare, men skillnaden motiverar inte alls prisskillnaden. Det rätta idag är att köpa en lätt begagnad.
Hur ofta man behöver tömma brännare och panna på aska beror naturligtvis på hur mycket pellets man förbränner.
Och suga ur pelletsbrännaren och pannan på aska går på några minuter.
Jag delar inte alls johanpelles uppfattning gällande pannor och brännare.
Nya pannor är effektivare, men skillnaden motiverar inte alls prisskillnaden. Det rätta idag är att köpa en lätt begagnad.
Visst är det bäst att köpa en begagnad. Men INTE en oljepanna som Comet från värmebaronen när det nu kommer att säljas riktiga pelletspannor som går en månad utan underhåll och med fördel kan eldas efter sin märkeffekt.
Bästa oljepannan för pelletseldning är i så fall Nibe City men ska det vara någon vinst att köpa en sådan så ska man kunna installera den själv. Anlita en dyr installatör för att installera en oljepanna är rena tokerierna.
Brännare med automatisk uraskning kan numera köpas begagnade så varför köpa en känslig och krånglig VikingBio från Värmebaronen. Det finns ju faktiskt brännare till en billig peng som orsakar användaren färre problem och mindre kostnader för nya brännarrör och nya roster.
Bästa oljepannan för pelletseldning är i så fall Nibe City men ska det vara någon vinst att köpa en sådan så ska man kunna installera den själv. Anlita en dyr installatör för att installera en oljepanna är rena tokerierna.
Brännare med automatisk uraskning kan numera köpas begagnade så varför köpa en känslig och krånglig VikingBio från Värmebaronen. Det finns ju faktiskt brännare till en billig peng som orsakar användaren färre problem och mindre kostnader för nya brännarrör och nya roster.
När det kommer till 15000 för instalation tror jag inte är taget ur luften. Fick en offert på 18,000 efter rot, för arbete. (ta bort 1 akumulatortank, expansions kärl. Bära, sätta in panna +expansions kärl och koppla ihop rören (plus 1 st rumsenhet för elektikern) 37 timmar totalt. Låter skit dyrt tycker jag! Men jag får jämföra priser lite till. Vad vet jag!
Jag sköter flera pelletsanläggningar, bland annat en Nibe City Vx med en Viking Bio.johanpelle skrev:Visst är det bäst att köpa en begagnad. Men INTE en oljepanna som Comet från värmebaronen när det nu kommer att säljas riktiga pelletspannor som går en månad utan underhåll och med fördel kan eldas efter sin märkeffekt.
Den är definitivt inte effektivare än vår egen Värmebaronen Joker.
Och ser man till underhåll och sotning så föredrar jag även där VB Joker/Comet.
Pelletsbrännare har ju redan Enla en väl fungerande, så där finns väl ingen anledning till byte.
Klicka här för att svara