Hej!

Alla pelletspannor jag hittar i denna storleken säger att jag måste ha en ackumulatortank finns det inte pelletspannor som har inbyggd tank?

Har ett hus 189 km boyta, biarea 100km, enligt enerigdeklarationen drar huset 46,000 kw/h /per år.

Är tacksam för förslag och ideer osv.

OBS är ny på forumet!
-Hoppas att det är rätt tråd att posta denna frågan....

Som brännare till peltecpannan fungerar Polarbrännaren.
http://www.peltec.se/installationer.html
http://www.polarpellets.se/produkter.htm

En annna lämplig brännare är BioBjörn från Energibiten.
http://www.energibiten.net/page3.php
Polarbrännaren brinner hela tiden och reglerar effekten efter förbrukningen.
Biobjörn fungerar på traditionellt sätt, startar och stannar.

Vilket som är bäst?
Har man förbrukning av varmvatten till dusch och liknande hela tiden kan Polarbrännaren vara bra.Om man eldar i huvudsak för uppvärmning så är en brännare som startar och stannar bättre.

Redigerat:
Måste du verkligen upp på en anläggning med så hög effekt som 40-50 kW?
Ska både bo- och biyta värmas fullt ut?

Kanske borde ni även se över möjligheten till andra förändringar (ex. isoleringsgrad) för att sänka energiförbrukningen. Det bli ju dyrbart i längden.

Behöver du verkligen så stor panna!??? Jag själv gör av med ca 37,000 kw/h /per år. och jag har inte kört över 11,9kW under 2013/2014 på min pelletspanna. Frågan är väl hur mycket effekt huset behöver en kall vinterdag. Jag har svårt att tro du behöver SÅ mycket effekt som du skriver...

Läs på lite om pelletspannor och köp inget skit. Köp en brännare som sotar ut automatiskt med tryckluft eller en som du inte behöver aska ur. Gå inte blint av vad förste bästa återförsäljare vill kränga till dig och har bäst provision på.

Peltec pannan ovan och biobjörn brännaren är väl kanske helt okej. Polarbrännaren har jag aldrig hört talas om. Peltec pannan brukar höjas till skyarna av många fastän knappt något har en sådan. Likadant med biobjörn brännaren även om föregångaren till den brännaren är helt okej. Men det är en annan tillverkare nu och så vidare.

Så läs på om pelletspannor ordentligt innan du gör något och lite inte på någon blint. Men för det första se över vilket effektbehov du verkligen behöver!

Vi hade/har en viking bio brännare 20kw i effekt, och hade den i en Calmar panna V30 (Trebena idag) en vedpanna, vi körde den mot en ackumulatortank. Vi gör av med ca11-12 pall pellets med detta!!! Då håller vi en genomsnittlig temp. på 17 grader inomhus. Vi kör med pellets 6 månader om året.

Vi hade tänkt oss en pellmax cu från värmebaronen eftersom dom gör vikingbio brännaren vi har (Den är det inget "fel" på. Men pannan som den satt på rostade sönder och läckte som ett såll). Men dom sa att det inte skulle räcka!

Vi har möjlighet att sänka värmen i stora salen, och gästrummen när dom inte används, lika så stora delar av övervåningen. Men vissa ytor som tvättstuga, duschrum + toalett (i biarena är svårare). Men vi vill kunna värma upp ca 150 m2 av huset.

Jag har hört att med en "modern" pelletspanna med automatshunt osv. att man kan sänka sin pellets förbrukning något men det kan man ju inte säkert veta.

När det kommer till att tilläggsisolera/byta fönster osv. öskar inget hellre än att jag hade råd.

Tack för svar Locos, GoForit, Johanpelle, det är svårt att veta vad man ska göra. Sitter nu i ett hus men 10-12 grader och pannan står på garageinfarten :-D Man kan inte annat än att skratta!

Redigerat:
Varför står pannan på garageinfarten?

Jag tycker er förbrukning låter "helt åt skogen". Något måste vara helt galet.

Vi kör också en Viking Bio, i en panna från Värmebaronen (Joker, ursprungligen konstruerad för olja).
Vi bor i ett erkänt köldhål, och värmer 110 m² dåligt isolerat hus till 22° och 50 m² källare till cirka 18°.
Det gör vi på cirka 4-5 pall pellets per år.

GoForit, vedpanna läkte vatten 20-30 liter/dygn.När man fyller på systemet med vatten hela tiden så tillför man syre i systemet och då börjar korrosion i rören. Så hade 2 val. Fortsätta att fylla på, eller tömma hela systemet det är 100 tals liter vatten. Och ett tomt system är inte bra heller... Och ut skulle den för eller senare, hade hjälp just då och tog emot den. Så systemet är pluggat med vatten, kommer det en köldknäpp kommer jag åka på att tömma systemet. Så jag hoppas på vår nu...

Huset är byggt 1954 har 12 fönster, ca 1,5x2 m orginal. Sten och reveterad fasad. +8 liggande källarfönster 0,5x2m. Vet inte varför vi har denna förbrukning, det enda rörmokaren säger är att vårat hus är stort, dåligt isolerat och att vi eldar fel? (Hur kan man elda fel i en pelletspanna?).

Jag vet att vattnet från pannan går upp i huset via ett stort rör ca 28mm och det byggdes så för att det skulle kunna cirkulera via konvektion när huset byggdes. Någon sa att vattnet cirkulerar för fort. Vad ska man tro! 20000kr ut på pellets/året och har 17 grader inne. Det är dyra värme grader.:)

Redigerat:
Visst finns det dem som har Peltec pannor men fungerar det går det spårlöst förbi och ingen ojar sig. Har bara sett peltecpannan med polarbrännaren i drift och de kunderna har varit mycket nöjda.

Brännare finns det många men få har hållt måttet nu när vi sitter med facit i hand. Håller man på med brännare lite så ser man vad som fungerar bekymmersfritt för kunden och vad som blir ekonomiskt och inte förbrukar brännarrör och roster för då blir pelletseldning onödigt dyrt.

Tyvärr är det precis som Locos säger att provisionen har styrt vad som säljs. Resultatet har blivit att pelletseldning fått dåligt rykte bland allmänheten då dåliga produkter sålts år efter år utan att tillverkarna med de höga provisionerna brytt sig det minsta om kundens problem.
En ny panna kräver som sagt en brännare med automatisk uraskning.
Den gamla VikingBio bör du byta ut för att slippa byta brännarrör och roster och slippa aska ur varje vecka.
Nya VikingBio 200 kostar ca. 3000 MER än BioBjörn 30kW, men har samma hopplöst föråldrade system med brännarrör som den gamla modellen. Uraskning sker med ett par pinnar som åker fram och petar i askan. Av försäljningstekniska skäl, brända av andra motgångar, har man inte vågat presentera någon beskrivning på denna helt oprövade uraskning med pinnar.
Fungerar det dåligt är det kunden som får lida.
Det tog från 2004 till 20011 för Värmebaronen att reagera på att både brännarrör och roster var av helt undermålig kvalitet på VikingBio. Inte förrän piratdelar började säljas hände det någonting också hos tillverkaren.
Tar det från år 2014 till 2021 för Värmebaronen att få ordning på den helt oprövade uraskningen med pinnar är det återigen kunden som får lida.
Till och med kvalitetstillverkaren Janfire hade problem med sin mekaniska brännaruraskning till att börja med. Det problemet löste man genom att gratis åka ut till kunden och åtgärda felaktigheterna och det tog inte 7 år att reagera som hos Värmebaronen.
Men BioBjörn bygger på en beprövad konstruktion som åsamkat användarna väldigt lite problem och kostnader. Rostret brukar hålla 6-7 år och alla reservdelar är billiga. Pga. modern modulbaserad uppbyggnad säljs den till ett nypris som andra brännartillverkare inte ens kommer i närheten av.

Ja, läcker pannan så förstår vi ju varför den står på uppfarten. Det framgår inte av dina tidigare inlägg i tråden.

Svärföräldrarna värmer ett dåligt isolerat 2-våningshus från 1930-talet med en Viking Bio i en Nibe City Vx (också ursprungligen byggd för olja). Även den med grova rör som du beskriver. De förbrukar 5-6 pallar per säsong. Så pannan som numera står på uppfarten var troligen väldigt oekonomisk att elda i.

Jag tycker johanpelle ger Viking Bio ett oförskämt dåligt rykte.
Det är en av de allra populäraste brännarna, som är såld i stort antal.
Det är helt riktigt att de i början hade problem med för klent material i brännarröret. Detta är dock ändrat till en tjockare variant i annan legering från 2008, och sedan dess är detta problem borta.
Det ska också skrivas att även andra brännartillverkare hade problem i början, och att de allra flesta tillverkare har någon form av slitagedelar som behöver bytas med viss intervall.
Automatisk uraskning har Värmebaronen medvetet avstått från tidigare på grund av de många problem som funnits på modeller från andra tillverkare. Att lossa brännaren, suga ur brännarröret och sätta dit ett nytt roster går på några få minuter (för information till de som inte har någon brännare).
Åsikten att uppbyggnaden med ett brännarrör och roster skulle vara föråldrad delar jag inte alls.
(Och för att förtydliga så jobbar jag inte åt, eller har några andra kopplingar till företaget förutom att jag är en nöjd innehavare av deras produkter).

I din situation, med en som jag uppfattar fungerande brännare, skulle jag kika efter en begagnad panna. Nu på våren finns det ofta lätt begagnade pannor på Blocket för småpengar (där säljaren ex. har satt in fjärrvärme). Det ger dig en vettig uppställning i pannrummet, och ger dig istället möjlighet att satsa på andra åtgärder (som mer isolering, fönsterbyte m.m.) för att sänka ditt energibehov.

GoForIt skrev:
Automatisk uraskning har Värmebaronen medvetet avstått från tidigare på grund av de många problem som funnits på modeller från andra tillverkare. Att lossa brännaren, suga ur brännarröret och sätta dit ett nytt roster går på några få minuter (för information till de som inte har någon brännare).
Åsikten att uppbyggnaden med ett brännarrör och roster skulle vara föråldrad delar jag inte alls.
Nu går det väl lite långt :) Att Värmebaronen medvetet har väntat tills nu med automatisk uraskning beror väl bara på deras egen tröghet. De sålde också intill alldeles nyligen sina oljepannor Joker, Comet och Star under förevändning att dessa oljepannor var pelletspannor. Många stackars kunder som trodde på säljarens uppgift om att det var pelletspannor blev ordentligt lutade då pannorna kostade lika mycket som en riktig pelletspanna med från exempelvis Nibe.
Andra tillverkare som kommit med automatisk uraskning har inte haft några särskilda problem med det. Har bara fungerat. Föregångaren till BioBjörn, binordicbrännaren konstruerades redan vid ritbordet för att förses med automatisk uraskning så det blev ingen senare påbyggnad. Janfire upptäckte ett problem själva och åkte ut till kunderna och korigerade innan det skapade några stora problem hos kunden.
Värmebaronen törs inte ens publicera en bild eller beskrivning på hur deras nya modifiering av den befintliga brännaren med uraskningspinnar ser ut.
Modifiera ett redan dåligt system som är känsligt för allt möjligt ser jag som en billig nödlösning där kunden återigen får sitta emellan och bli försökskanin.
När det finns grejor som bevisligen fungerar utan problem ska man väl inte frivilligt ge sig in och lägga pengar på det som fungerat dåligt i många, många år.

Begagnad panna kan vara ett alternativ om effekten räcker till men avstå från gamla oljepannor och köp en riktig pelletspanna. I en riktig pelletspanna använder man en brännare som automatiskt gör sig av med askan. Eldningen sköter sig självt någon månad i taget bara pellets fylls på.

Här har du en Peltec 35 kW panna med en Bionordic 30 kW brännare med automatisk uraskning.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pellets_52573957.htm?ca=10&w=3
Borde passa huset perfekt. Behövs det någon reservdel till brännaren så är de delarna billiga och lätta att byta själv.

8-9 pallar på ett år med nibe city och eurofire m3 på huset ja bor i 90kvm kanske 30 bi yta.. gjort ät med ca 15m3 ved på ett år. så där va de panna och brännare som spöka va galen på skiten så pellets åkte ut och in med ved panna istället ,mycke bra. sitter 1,1/4 rör upp i huset här utan intrimningsventiler så här va de för snabb cirk..

Tack för alla svar, och länkar till beg. pannan. bor i södra sverige så västernorrland ligger en bit bort.

Pyerdarn, Ved eldning är inte ett alt. då jag måste kunna lämna huset på vintern 1-2 veckor för att åka till england. Pellets med elpatron är ett alt. eller bergvärme. Men då jag funderar att sälja huset vill jag inte investera 130000-150000 för bergvärme då jag inte kommer att få pengarna tillbakas vid en försäljning, enl. mäklaren.

Men jag håller på att jämföra olika pelletspannor priser osv. Främst vill jag inte ha en ackumulatortank, vill inte ha en massa vatten att värma upp. Vi får se vad som händer...Håller koll på blocket! SÖDRA delen ;-D

Så otroligt korttänkt kan du väl inte resonera när ett fynd ramlar ned från himlen.
Köp då en ny panna för vänta på något bra begagnat just utanför dörren är ganska meningslöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.