Rätt så ofta ser jag att folk säljer sitt kök som ska bort inför renovering. Då står det alltid "Nedmonteras av köparen". Jag ser många köksskåp som jag tycker är snyggare än nyare kökslösningar och hade gärna räddat dem från tippen. Tyvärr är jag inte händig eller erfaren så jag har en del funderingar.

* Hur vet jag om ett skåp är bra kvalitet? Skåpet ska helst vara massiv trä antar jag, men hur känner jag igen det? Säljaren själv oftast vet inte ens vad de här.
* Hur monterar jag ner skåpet? Krävs det särskild kompetens för att montera ner det utan att ta sönder det?
* Är det bara måttet som bestämmer om skåpet kommer passa in i mitt kök, eller är det något annat jag ska tänka på?

Jag önskar att det fanns en tjänst där någon kunnig person åker och kontrollerar kvalitet, monterar ner och skjutsa kök till mig. Kanske en affärsidé för någon?

BirgitS
Mycket beror på när skåpen du är intresserad av tillverkades.

Det äldsta kök som jag känner till är ett som byggdes 1947, i det var överskåpet och lådhurtsen fabrikstillverkade som en enhet och därmed möjliga att flytta, dock kommer jag inte ihåg om det var massivt trä eller någon täckt regelkonstruktion. Däremot skafferiet, städskåpet och runt kylskåpet var det en enkel regelkonstruktion som masonit var spikad på för att bilda en gemensam sida mellan skåpen, platsbyggt och det var ju inget som gick att montera ned för återanvändning. Sen blir det alltmer fabrikstillverkat och kring 1960 så är det bara prefabricerade skåp ungefär som idag.

Under början av 80-talet bestod skåpsidorna hos kökstillverkare i normal prisklass oftast av en fyrkant av reglar som sen täcktes med masonitskiva på båda sidorna. Ikea var det enda med spånskiva i sidorna.

I köket från 1947 skulle jag tro att överskåpet satt med många och långa spikar in i väggen medan lådhurtsen stod på en sockel och bara någon enklare fastsättning mot väggen.

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Inte krävs det mycket för att varken ta ner ett kök eller sätta upp. Man lär sig av sina misstag. Skåp väger sin beskärda del!
Att sätta upp/planera sitt kök kräver sin man/kvinna. Mycket att tänka på och även den bästa missar ibland.
Gällande kvalitet så är det som @BirgitS berättar. De flesta skåpstommar är spånskivor idag. Luckor är mestadels laminering på mdf(en slags halvhård träfiberskiva). De är enklast att ta ner men många gånger kan det sitta en skruv i något oväntat hörn.
De gamla masonitklädda stommarna håller inte alla gånger när man försöker ta ner dem.
Har man tur kan man hitta stommar av limträ men även på de dyrare märkena är det spånskiva. Bara de dyraste är det mer trä.

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.