F
Provade i den dedikerade solcellsdelen men det nappade dåligt så tänkte prova här istället.

Söker efter en bra elektriker med erfarenhet av solcellsinstallation i Göteborg för installation av mitt solcellsprojekt på 45-50 solcellspaneler.

Västra Hisingen är det för att vara mer exakt.

Tips???

Krävas väl inte så mycket extra av en elektriker, skulle rekommendera att du gör så mycket du kan själv först, tex sätta upp panelerna på taket, klicka ihop dessa, lösa fast kontakterna på kablaget som går ned till växelriktaren, 2st, hänga upp växelriktaren på väggen, så behöver elektrikern endast ansluta växelriktaren till nätet.

Onödigt att ha elektrikern på taket...

F
H Husqvarna220Ac skrev:
Krävas väl inte så mycket extra av en elektriker, skulle rekommendera att du gör så mycket du kan själv först, tex sätta upp panelerna på taket, klicka ihop dessa, lösa fast kontakterna på kablaget som går ned till växelriktaren, 2st, hänga upp växelriktaren på väggen, så behöver elektrikern endast ansluta växelriktaren till nätet.

Som jag förstått det skall det anmälas till nätägaren och lite sånt. Sen är det ett DC-nät som inte alla elektriker är helt familjära med inbillar jag mig och jag skall ha överspänningsskydd på det. Nä, jag vill ha en elektriker som gjort elinstallation av solceller tidigare och inte behöver klia sig i skallen eller ringa och fråga nån vid varje lite ovanare moment.

Jag hade en elektriker hemma för lite inkoppling av motorer, pumpar med tidsstyrningar och lite annat som jag inte tyckte var nåt märkvärdigt men fan vad han krånglade till det.

Jag hade tänkt bygga allt på taket, göra tak- och vägggenomföringar och slänga upp panelerna, dra kulvertslang mellan garage och hus, hänga upp normskåpet till överspänningsskyddet och DC-brytarna, hänga upp växelriktaren mm.

Men DC och AC kabeln lämnar jag till elektrikern och jag hoppas att elekrtrikern har överseende med att jag kopplar ihop panelerna men det är som sagt inte min sak att avgöra. Vilket som så kommer jag att hantlanga honom oavsett om han vill eller inte.

Skit i formaliteterna bra karl ska väl fixa detta, Husqvarna220Ac har aldrig några problem med elfrågor så varför skulle andra kunna ha det?

Å andra sidan håller jag med dig om att det är vettigt att hitta någon med lite insikt, erfarenhet av just detta. Kan inte ge något tips i området GBG men som sagt kolla lite och ta inte första bästa.

Hör med JAELAB i Kungälv, de gör mycket solcellsinstallationer.

F
Müssli Müssli skrev:
Hör med JAELAB i Kungälv, de gör mycket solcellsinstallationer.
Tack, skall kolla detta.

F
GK100 GK100 skrev:
Skit i formaliteterna bra karl ska väl fixa detta, Husqvarna220Ac har aldrig några problem med elfrågor så varför skulle andra kunna ha det?

Å andra sidan håller jag med dig om att det är vettigt att hitta någon med lite insikt, erfarenhet av just detta. Kan inte ge något tips i området GBG men som sagt kolla lite och ta inte första bästa.
Jag antar att det var bra med sarkasm där men jag vill bara vara tydlig med att jag inte har för avsikt att installera 800V DC utan att det görs av behörig elektriker.

• Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:

Solpanelerna och speciellt kabeldragningen och kontakteringen ska ske av behörig installatör. (Eller någon som omfattas av företagets egenkontrollsprogram) Detta har tidigare varit lite luddigt, men som det ser ut nu så skulle ingen seriös elektriker som har koll på solcellsanläggningar gå med på att "bara ansluta växelriktaren".

För att citera ESV "När en solcellsanläggning ska installeras måste alla elinstallationsarbeten utföras av ett elinstallationsföretag. Det inkluderar både likströms- och växelströmssidan. Företaget ska vara registrerat i Elsäkerhetsverkets företagsregister och får bara utföra elinstallationsarbete inom de verksamhetstyper som ingår i deras egenkontrollprogram. För solcellsanläggningar gäller att företaget ska vara registrerat för verksamhetstypen "Elproduktionsanläggningar". "

Alla, precis alla klarar att klicka ihop panelerna på taket, lovar! Annars måste även elektrikern hänga upp solpanelerna, mm, nog tror jag du känner nån som känner en elektriker som kan endast koppla in växelriktaren, och skriva på/lämna in färdiganmälan.

H Husqvarna220Ac skrev:
Alla, precis alla klarar att klicka ihop panelerna på taket, lovar! Annars måste även elektrikern hänga upp solpanelerna, mm, nog tror jag du känner nån som känner en elektriker som kan endast koppla in växelriktaren, och skriva på/lämna in färdiganmälan.
Det handlar tyvärr inte om att kunna klicka ihop panelerna, det handlar om att ha koll på kabelförläggningen, korrekt kontaktering, samt i vissa fall potentialutjämning. Dessutom korrekt skyltning, frånskiljare m.m.

Har sett flera installationer som gjorts antingen av privatperson eller "takfirma" som har allvarliga brister, två med brand som följd. Dessutom finns det flera regler och krav på anläggningen som knappast inkluderar att bara klicka ihop lite kablar. Visst, du kanske kan hitta en elektriker som går med på att bara koppla in växelriktaren, men det är knappast någon jag skulle låta i närheten av min anläggning. Med lite tur kan du hitta någon som låter dig hjälpa till under arbetets gång.

Det kan varat svårt att få några pengar från försäkringen om det blir brand eller andra problem när man brutit mot lagen och pulat själv.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vad var frågan då? Bara att ringa en solcellsinstalltör då som har elbehörighet.!!

Som sagt, det är EXAKT bara att klicka ihop solpanelerna med varandra på taket, vet inte hur detta skall göras fel? Risk för brand? Samt löda fast 2 kontakter som skall ned till växelriktaren..men vill man betala för allt som skall göras, och tror att det blir bättre gjort då så måste man få göra det..

• Gilla
henrikrei
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Som sagt, det är EXAKT bara att klicka ihop solpanelerna med varandra på taket, vet inte hur detta skall göras fel? Risk för brand? Samt löda fast 2 kontakter som skall ned till växelriktaren..men vill man betala för allt som skall göras, och tror att det blir bättre gjort då så måste man få göra det..
Du verkar inte riktigt ha koll på hur en ordentligt gjord solcellsanläggning ska utföras. Jag hoppas jag missförstått dig, men att rekommendera att "bara klicka ihop solpanelerna" är lite oansvarigt. Det bortser helt från kabelvalet, skydd för kabeln, förläggningssättet, skyltning, frånskiljare för räddningsstjänst m.m. Sedan skulle jag knappast tro att vanliga svensson innehar en kabelpresstång för mc4 kontakterna, eller kunskapen i hur man använder denna. Panelerna ska ju sitta där uppe i 20-30 år. Det är ordentligt med tid för att något litet misstag vid installationen ska kunna visa sig. En oskyddad kabel som kanske nötter lite mot något i vinden, glapp någonstans eller en felaktigt kontakterad mc4 kontakt.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Men tänk på att alla är inte lika duktiga som dig.

F
M Matten skrev:
Du verkar inte riktigt ha koll på hur en ordentligt gjord solcellsanläggning ska utföras. Jag hoppas jag missförstått dig, men att rekommendera att "bara klicka ihop solpanelerna" är lite oansvarigt. Det bortser helt från kabelvalet, skydd för kabeln, förläggningssättet, skyltning, frånskiljare för räddningsstjänst m.m. Sedan skulle jag knappast tro att vanliga svensson innehar en kabelpresstång för mc4 kontakterna, eller kunskapen i hur man använder denna. Panelerna ska ju sitta där uppe i 20-30 år. Det är ordentligt med tid för att något litet misstag vid installationen ska kunna visa sig. En oskyddad kabel som kanske nötter lite mot något i vinden, glapp någonstans eller en felaktigt kontakterad mc4 kontakt.

Fast om man skall titta på hur en installation gjord av solcellsinstallatör ser ut så är det långt ifrån ovanligt att panelerna sitter på taket och är ihopkopplade när elekrikern kommer dit. Solcellsfirman har ingen behörighet och är inte elektriker och ser man kassa, slarviga installationer så nog fan är det gjort av en installatör (fort, och fel som fan).

Sen så finns det inte mycket att göra åt kabeln då paneler har en förmonterd kabel med ”stick-propp” på både + och -. Sen så finns det faktiskt MC4 med skruvad kabel. Så i sak har Husa220 rätt, det är inte svårt tekniskt men likväl behörighetskrävande.

Dra kabel från panelerna till växelriktare med överspänningsskydd, brytare mm samt en eventuell jord eller potentialutjämning borde absolut vara elektrikergöra.

Jag har nog fått tag på en elekrtiker som kräver att jag antingen monterar panelerna och han besiktigar det jag gjort aller att jag minst hantlangar honom. Funkar bra för mig. Jag kommer också att förbereda takgenomföring, gräva ner ett gäng 50mm kabelrör i marken med dragtråd samt sätta kabelrören utvändigt husfasad. Han såg inga problem med att jag gjorde det innan då det ligger öppet och han kan se att det är oskadat. Sen drar vi alla 6mm DC-kablar tillsammans.

Men hallå! Som sagt så sitter kablage på solpanelerna, som man bara klickar ihop! MC4 kontakterna lödes fast, väl tilltagen kabelarea ned till växelriktaren, skyltat precis som det skall vara i både centralen och fasadskåpet, helt enligt energibolaget.

Har inte haft så många bränder eller dödsfall efter 6år.

Men, är man rädd för att göra nåt själv, så skulle jag köpa ett komplett paket med installation och takfirma och elfirma och byggställningar mm, och bara betala, och hoppas att det blir bra och rätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.