13 274 läst ·
41 svar
13k läst
41 svar
söker efter en garagedomkraft
Fördelen med Pela är att vd:n för Verktygsboden faktiskt gör en del timmar själv i garaget och faktisk provar grejerna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Tycker dom är i klass med Biltemas bättre grejor. Absolut tillräckligt för hubbybruk på det mesta
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Ledsnade på att ha kort lyfthöjd när min 200-kroners gick sönder. Ville vara säker att den kom under en låg bil och hade hög lyfthöjd så det fick bli en Bacho.
Lite overkill för att byta däck på två bilar varje år
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002532/#tab02
Lite overkill för att byta däck på två bilar varje år
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002532/#tab02
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Jula brukar ha bra Bacho rea på black friday..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag köpte min Bahco på Amazon. Var nästan 30% billigare än i Sverige. Tror det är 2,5t den tar. Höglyftande lågprofil i alu...
3-tonnaren som länkas på Jula ovan är definitivt inte gjord i aluminium iallfall. Den väger > 50 kg, bara som ett litet tips för den som tänkte slå till och inte har funderat igenom hur man skall få in den i bilen.
Clas ohlson har för övrigt någon sorts långtidsrea på den: https://www.clasohlson.com/se/Garagedomkraft-3T-Bahco/Pr408678000
Men priset är ju rätt långt från de 200 kr som nämns i tråden. Jösses, 200 spänn för en garagedomkraft. Kan ju aldrig bli bra
Clas ohlson har för övrigt någon sorts långtidsrea på den: https://www.clasohlson.com/se/Garagedomkraft-3T-Bahco/Pr408678000
Men priset är ju rätt långt från de 200 kr som nämns i tråden. Jösses, 200 spänn för en garagedomkraft. Kan ju aldrig bli bra
Det är väl i november?Johannes Carlsson skrev:
Tyvärr så måste jag ha en innan första snön
Vad är det för pris där?R Robert-san01 skrev:
Kan tänka mig att betala max 1 500kr.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag har Bahcos 3-tonnare, det är en sån där grej som det är rea på då och då, Jula brukar som sagt köra Black Friday-rea och jag köpte den på Classe när de hade 50%. Jag tycker definitivt att den är värd 1500 kr, men jag skulle nog inte betala 3000.
Så har man tid att vänta så kan man ju göra sig ett kap förr eller senare, men behöver man något snabbare så skulle jag nog välja något billigare. Frågan är ju, ska du ha den permanent i garaget, eller behöver du flytta ut den på gatan eller ha med den någonstans. Stora garagedomkrafter likt Bahcos väger runt 50 kg och det är väldigt jobbigt att flytta på om man inte bara ska dra runt den på golvet.
Något som dock är väldigt bekvämt med Bahcos variant är de dubbla cylindrarna och att man kan snabblyfta den med en pedal, det är bekvämt, så det är funktioner jag skulle titta efter, men det är nog svårt att hitta om man inte går upp i högre prisklasser.
Verktygsbodens billiga variant ser ut ungefär som alla billiga domkrafter, i den prisklassen gör det nog inte så stor skillnad vilken man väljer, jag skulle välja utifrån vilken butik som ligger närmast och var det är enkelt att reklamera om det behövs.
Så har man tid att vänta så kan man ju göra sig ett kap förr eller senare, men behöver man något snabbare så skulle jag nog välja något billigare. Frågan är ju, ska du ha den permanent i garaget, eller behöver du flytta ut den på gatan eller ha med den någonstans. Stora garagedomkrafter likt Bahcos väger runt 50 kg och det är väldigt jobbigt att flytta på om man inte bara ska dra runt den på golvet.
Något som dock är väldigt bekvämt med Bahcos variant är de dubbla cylindrarna och att man kan snabblyfta den med en pedal, det är bekvämt, så det är funktioner jag skulle titta efter, men det är nog svårt att hitta om man inte går upp i högre prisklasser.
Verktygsbodens billiga variant ser ut ungefär som alla billiga domkrafter, i den prisklassen gör det nog inte så stor skillnad vilken man väljer, jag skulle välja utifrån vilken butik som ligger närmast och var det är enkelt att reklamera om det behövs.
Då jag var på resande fot och kunde åka förbi borås så hoppade jag in och kollade på domkraften Pela och fick ingen bra magkänsla. Den var tung som ett as men magkänslan sa nej.
Varken biltema eller julas domkrafter kändes inte brar. Magkänslan sa nej.
Har höjt min budget till max 2 000kr pga jag såg en Bahco 2,25 på jula.
Kändes som att den var bra byggd. Jämför man med jula och biltema så kändes denna bra.
Är den värd sitt pris på 2 000kr?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/domkraft-005933/#tab04
Varken biltema eller julas domkrafter kändes inte brar. Magkänslan sa nej.
Har höjt min budget till max 2 000kr pga jag såg en Bahco 2,25 på jula.
Kändes som att den var bra byggd. Jämför man med jula och biltema så kändes denna bra.
Är den värd sitt pris på 2 000kr?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/domkraft-005933/#tab04
Jag kör också med Bahcos 3t. Ska man hålla på att byta däck själv är det trevligt med bra grejer och den lär ju hålla ett bra tag. Tung ja, man får lite träning när man ska få den in/ut från förrådet.
Jag har två såna här https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002094/
De är stadiga och har aldrig sjunkit en endaste millimeter de fem år jag haft dem
Gjort betydligt mer än att byta däck.
Betydligt mkt bättre än de billigare varianterna hos Jula/Biltema.
Den här är nåt liknande. https://www.biltema.se/bil---mc/ver...er/garagedomkraft-lagprofil-25-ton-2000022809
De är stadiga och har aldrig sjunkit en endaste millimeter de fem år jag haft dem
Gjort betydligt mer än att byta däck.
Betydligt mkt bättre än de billigare varianterna hos Jula/Biltema.
Den här är nåt liknande. https://www.biltema.se/bil---mc/ver...er/garagedomkraft-lagprofil-25-ton-2000022809
Jag gillar kvalité! köpte min första domkraft 1993 och den Kamasadomkraften fungerar än idag. Dock har den fått en storebror som heter AC, vilken domkraft 
https://verktygshopen.se/shop/product/domkraft-dk20q-snabblyft?tm=&sm=
https://verktygshopen.se/shop/product/domkraft-dk20q-snabblyft?tm=&sm=
Jag har köpt den här från Biltema, https://www.biltema.se/bil---mc/ver...fter/domkraft-aluminiumstal-25-ton-2000038408.
Och jag måste säga att jag är klart nöjd med den. Lätt att höja/sänka, delbart långt handtag, och kvalitetsintrycket man får för den är bättre än jag hade förväntat mig av en Biltema-domkraft.
Till nackdelarna kan nämnas att den har inte den lägsta minimihöjden dock (100 mm), och är kilformad så att det kan begränsa hur långt in under en bil man kan skjuta den.
Och jag måste säga att jag är klart nöjd med den. Lätt att höja/sänka, delbart långt handtag, och kvalitetsintrycket man får för den är bättre än jag hade förväntat mig av en Biltema-domkraft.
Till nackdelarna kan nämnas att den har inte den lägsta minimihöjden dock (100 mm), och är kilformad så att det kan begränsa hur långt in under en bil man kan skjuta den.
