9 603 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Söka tomt privat?
Halloj,
Är det någon som har letat tomter på egen hand? Alltså letat upp "ödetomter" och sedan kontaktat ägaren direkt.
Hur har i så fall tomtägaren reagerat?
Har hittat en ödetomt som jag är intresserad av men vet inte om man kan ringa ägaren direkt, dom kanske tar illa upp.
//Fegis :-[
Är det någon som har letat tomter på egen hand? Alltså letat upp "ödetomter" och sedan kontaktat ägaren direkt.
Hur har i så fall tomtägaren reagerat?
Har hittat en ödetomt som jag är intresserad av men vet inte om man kan ringa ägaren direkt, dom kanske tar illa upp.
//Fegis :-[
Det är bara att ringa. Tar de illa upp så är det deras problem. Känner du dig väldigt osäker så skriv ett brev först.
Vi hittade en stor fin tomt med sjöglimt som vi ville köpa och tog kontakt med ägarna. De kunde eventuellt tänka sig att sälja men fick aldrig tummarna loss. Vi kontaktade dem 4-5 gånger under två års tid innan vi gav upp. Det kändes aldrig som att de tog illa upp när vi kontaktade dem - inte ens när jag råkade ringa mitt under en middagsbjudning.
Vi hittade en stor fin tomt med sjöglimt som vi ville köpa och tog kontakt med ägarna. De kunde eventuellt tänka sig att sälja men fick aldrig tummarna loss. Vi kontaktade dem 4-5 gånger under två års tid innan vi gav upp. Det kändes aldrig som att de tog illa upp när vi kontaktade dem - inte ens när jag råkade ringa mitt under en middagsbjudning.
Vi fick nys om en tomt och ringde hellt enkelt och frågade.
INGEN tog illa upp, första svaret var att dom kanske skulle sälja.
Jag frågade om jag fick återkomma , och det var ok.
Nästa samtal så var den till salu Pris kostnader som skulle till komma hade dom redan forskat fram ( som jag givetvis kollade upp själv också )
Så nu är tomten våran ( igentligen reserverad i vårat namn ) men dom har nekat andra då dom redan har köpare. dom har inte ensbrytts sig om fråga om dom andra bjuder mer ( schysst tycker vi )
SÅ MITT RÅD RING !!!!!!
INGEN tog illa upp, första svaret var att dom kanske skulle sälja.
Jag frågade om jag fick återkomma , och det var ok.
Nästa samtal så var den till salu Pris kostnader som skulle till komma hade dom redan forskat fram ( som jag givetvis kollade upp själv också )
Så nu är tomten våran ( igentligen reserverad i vårat namn ) men dom har nekat andra då dom redan har köpare. dom har inte ensbrytts sig om fråga om dom andra bjuder mer ( schysst tycker vi )
SÅ MITT RÅD RING !!!!!!
Hej,
Det är bara till att fråga markägaren! Tror inte att det är många som tar illa upp för det...
Vi tog reda på vem som ägde marken som vi var intresserade av och åkte hem till honom och frågade om han var intresserad av att sälja en tomt.
- Åk bort bakom kullen och se om ni hittar något ställe som ni gillar, fick vi till svar.
Vi hittade ett ställe som vi ville ha och frågade om vi fick köpa det. Han åkte med och kikade och lämnade sedan in om förhandsbesked till komunen.
Allt frid och fröjd trodde vi...
Nu har komunen strulat fram och tillbaka i snart ett år och bl. a. flyttat på "vår tomt" 2 gånger! :'(
Men... Nu verkar det äntligen som det börjar att lösa sig.
//Idapi
Det är bara till att fråga markägaren! Tror inte att det är många som tar illa upp för det...
Vi tog reda på vem som ägde marken som vi var intresserade av och åkte hem till honom och frågade om han var intresserad av att sälja en tomt.
- Åk bort bakom kullen och se om ni hittar något ställe som ni gillar, fick vi till svar.
Vi hittade ett ställe som vi ville ha och frågade om vi fick köpa det. Han åkte med och kikade och lämnade sedan in om förhandsbesked till komunen.
Allt frid och fröjd trodde vi...
Nu har komunen strulat fram och tillbaka i snart ett år och bl. a. flyttat på "vår tomt" 2 gånger! :'(
Men... Nu verkar det äntligen som det börjar att lösa sig.
//Idapi
Gammal tråd men kanske intressant ändå.
Vi var trötta på att bo mitt i byn av flera anledningar. Ville hitta något mer avsides. Vi köpte en karta och satte oss i bilen för att köra runt och titta efter platser vi ville bo på, alternativt ödehus. Några dagar på det sättet och vi hittade ett antal ödehus som var värda att kolla upp. Där var speciellt ett, en ödegård som vi fastnade för och det började vi med. Vi tog reda på vem ägaren var och så sökte vi upp honom i bostaden. Han blev lite förvånad men tog med oss så vi fick titta. Hus och lador var i rivningsskick, kommunalt vatten, eget avlopp och en gammal vattenbrunn fanns. Det var även el och tele indraget. Detta var värt lite + att tomten var uppvuxen/vildvuxen. Ingen hade bott där på 25 år!!!
Vi frågade om han kunde tänka sig att sälja och vi såg hur det plingade i ögonen på honom. Vet att han köpte otroligt billigt men vi räknade på ett schysst bud och även ett max belopp vi kunde tänka oss. Nästa gång vi sågs så hann vi inte ge budet förrän han nämnde vårt maxbelopp och att han inte sålde under detta. Så blev vi ägare till en gård i rivningsskick. Nu 2 år senare har vi precis flyttat in. Det ser fortfarande inte snyggt ut på utsidan men det kommer.
Vi var trötta på att bo mitt i byn av flera anledningar. Ville hitta något mer avsides. Vi köpte en karta och satte oss i bilen för att köra runt och titta efter platser vi ville bo på, alternativt ödehus. Några dagar på det sättet och vi hittade ett antal ödehus som var värda att kolla upp. Där var speciellt ett, en ödegård som vi fastnade för och det började vi med. Vi tog reda på vem ägaren var och så sökte vi upp honom i bostaden. Han blev lite förvånad men tog med oss så vi fick titta. Hus och lador var i rivningsskick, kommunalt vatten, eget avlopp och en gammal vattenbrunn fanns. Det var även el och tele indraget. Detta var värt lite + att tomten var uppvuxen/vildvuxen. Ingen hade bott där på 25 år!!!
Vi frågade om han kunde tänka sig att sälja och vi såg hur det plingade i ögonen på honom. Vet att han köpte otroligt billigt men vi räknade på ett schysst bud och även ett max belopp vi kunde tänka oss. Nästa gång vi sågs så hann vi inte ge budet förrän han nämnde vårt maxbelopp och att han inte sålde under detta. Så blev vi ägare till en gård i rivningsskick. Nu 2 år senare har vi precis flyttat in. Det ser fortfarande inte snyggt ut på utsidan men det kommer.
Våra säljare kände vi till via bekanta, deras tomt hade varit tingad till två olika familjer men som av någon anledning aldrig kom till skott. Plötsligt satte de upp en egen skylt till salu och märkligt nog råkade fick vi höra det samma dag och kunde tinga den i vår tur. Sedan tog det en ebarmlig tid innan alla papper var fixade och vi betalade den nätta summan för bergstomten på 1400 kvm med havsutsikt öster om stockholm. ;D
Det var aldrig några problem i att kontakta dem hur enkelt som helst så bara ring allt vad ni orkar på allt som verkar bra, det finns ju inget att förlora...
Hälsar Ingo
Det var aldrig några problem i att kontakta dem hur enkelt som helst så bara ring allt vad ni orkar på allt som verkar bra, det finns ju inget att förlora...
Hälsar Ingo
Klicka här för att svara