22 248 läst ·
6 svar
22k läst
6 svar
soffa med dun dynor? elände?
Var på Mio och provsatt deras olika provstolar för illustrera olika soffdynor/kuddar man kunde välja på.
Och den som var som dun var ju hur go som helst..
Läste på skylten att man var tvungen att puffa på dynorna hela tiden för bibehålla känslan..
är det vansinne att köpa sånt, ska man hålla sig till obekväma svensson dynor?
Och den som var som dun var ju hur go som helst..
Läste på skylten att man var tvungen att puffa på dynorna hela tiden för bibehålla känslan..
är det vansinne att köpa sånt, ska man hålla sig till obekväma svensson dynor?
Det beror ju på hur ordningssam du är. 
Vi har sedan 20 år en soffa med dundynor. Den börjar bli sliten nu. Själva puffandet tycker jag inte är besvärligt. När ungarna lekt måste man ändå städa. Värre är att tyget med åren blivit lite lösare i strukturen så fjädrarna smiter. Inte en eller två, utan det ser ut som barnen haft konstant kuddkrig, säker 30-40 fjädrar per dag nu.
Ändå skulle jag vilja ha samma soffa igen. Bara vara mer kritisk vid valet av tyg. Ingen annan sofftyp är lika skön.
Vi har sedan 20 år en soffa med dundynor. Den börjar bli sliten nu. Själva puffandet tycker jag inte är besvärligt. När ungarna lekt måste man ändå städa. Värre är att tyget med åren blivit lite lösare i strukturen så fjädrarna smiter. Inte en eller två, utan det ser ut som barnen haft konstant kuddkrig, säker 30-40 fjädrar per dag nu.
Ändå skulle jag vilja ha samma soffa igen. Bara vara mer kritisk vid valet av tyg. Ingen annan sofftyp är lika skön.
Jag tycker dunsoffor är jäkligt fina, visst det är lite puffande då och då, men det är det ändå tycker jag om man har en soffa med typ fiberfill, det packar sig också med tiden. Annars tycker jag man ska ha en soffa med vändbara plymåer och/eller resår i sitsarna så dom håller stunsen även i framtiden.
Ang tyg på dunsoffor så brukar det idag vara ett extra lager tyg kring plymåerna som är extra tätt för att inte släppa fjädrar, nackdelen med det tyget är att det brukar vara lite "prassligt" så det låter lite när man sätter sig eller vänder sig... Men det är bara å provsitta å lyssna om så är problemet.
Ang tyg på dunsoffor så brukar det idag vara ett extra lager tyg kring plymåerna som är extra tätt för att inte släppa fjädrar, nackdelen med det tyget är att det brukar vara lite "prassligt" så det låter lite när man sätter sig eller vänder sig... Men det är bara å provsitta å lyssna om så är problemet.
Vi har dun i våra sittplymåer, och älskar det. Kommer att välja det varje gång! Är det dun i ryggkuddarna så puffar man, precis som med sovkudden om man har dun i den, inte ett dugg jobbigt men en njutning som är väl värd den lilla extra ansträngningen 
Efter att laborerat ihop en soffa i deras program så möttes jag av de hutlösa priserna. Okej stor soffa men...
10tusen mer om det skulle vara delux(dun-känsla)... bah...
Fast fortsätt dela med era erfarenheter.
- Någon som haft ont av att sitta i sådan mjuk soffa?
Haft amerikanare som var supermjuka och fick aldrig ont trots väldigt långa resor.
Tillskillnad från de europeiska bilarna med ergonomiska säten som man får värk efter någon mil...
Frågan är om det är samma med soffor..
10tusen mer om det skulle vara delux(dun-känsla)... bah...
Fast fortsätt dela med era erfarenheter.
- Någon som haft ont av att sitta i sådan mjuk soffa?
Haft amerikanare som var supermjuka och fick aldrig ont trots väldigt långa resor.
Tillskillnad från de europeiska bilarna med ergonomiska säten som man får värk efter någon mil...
Frågan är om det är samma med soffor..
Med en make som jobbat med möbler i 100 år så har jag aldrig lyckats övertala honom att vi ska köpa en med sådana dynor varje gång vi köpt nya. Både på gott och ont. För dom är ju snygga och sköna.
Men jag är otroligt pedant och hatar när när man ska behöva puffa och styra (räcker med dom andra lösa kuddarna jag har) och med facit i hand så är jag glad att jag aldrig lyckats övertala honom.
Men har man lusten och orken så är det bara att köpa.
//Jessica
Men jag är otroligt pedant och hatar när när man ska behöva puffa och styra (räcker med dom andra lösa kuddarna jag har) och med facit i hand så är jag glad att jag aldrig lyckats övertala honom.
Men har man lusten och orken så är det bara att köpa.
//Jessica
Redigerat:
Klicka här för att svara