Hej!

Jag ska bygga en sockel för att fylla en hel vägg med IKEA Billy bokhyllor.

Vägg
- Längd: 5400mm
- Höjd: 2400mm
Bokhylla
- Höjd: 2020mm
- Bredd: 800mm
- Djup: 280mm

Jag tänker satsa på 6st bokhyllor:
800mm x 6st = 4800mm
Väggändarna (5400-4800 / 2 = 300mm) fylls med innerväggar av samma djup som bokhyllorna för att få hyllorna centralt inbyggt.
(Exakta placeringar kan behövas justeras utifrån befintlig el)

Bokhyllorna står på sidostyckena enligt bild:
bokhylla.png
Jag vill lyfta upp bokhyllorna mha. sockeln så de slutar emot taket (med marginal, max 40mm då taklisterna är 45mm breda).

Sockeln borde då ha en höjd på 2400-2020-40 = 340mm (takhöjd, bokhyllehöjd, takmarginal max.).

En snabb första fråga: Kan man ställa reglar på högkant? Alltså säg 45x145mm reglar, kan jag lägga dom ner vända så höjden är 145mm?

Vilket virke ska jag använda mig av?
Jag tänker mig reglar, men hur jag än vänder och vrider på det så måste jag spika ihop mer än 1, är det dumt eller okej?

På lågprisbygghandeln hittar jag dessa reglar:
45x145mm och 45x70mm och med dessa kan jag stapla 2st 145mm + 1st 70mm (145+145+70 = 360mm) vilket lämnar 20mm till tak.

På den lite mer välsorterade och dyrare bygghandeln hittar jag ytterligare:
45x170mm, 45x195mm, 45x220

Alternativ jag kan tänka mig är:
1) såga längder ur spånplattor/osb/mdf
2) bygga en stående ram, som en innervägg med höjd av 340mm enligt bild:
sockel.png
...men det känns lite för avancerat.

En fråga generellt om hyllsocklar: De instruktioner jag har lyckats hitta om socklar bygger alla de tvärgående reglarna en bit ifrån botten och toppen, så att dom "flyger" och därav inte är bärande, utan endast som stabilitet för de längsgående reglarna, varför? Är det för att det kan bli problem vid sluttande underlag?
Som den första bilden visar så vilar bokhyllorna på de tvärgående sidostyckena, så min första tanke är att jag vill stödja dom på de tvärgående reglarna, vilket går emot byggbeskrivningarna för socklar.

En bonusfråga: Golvet är klickgolv och djupet på bokhyllorna står på 1,5 bräda, så om jag skulle ta bort klickgolvet under sockeln så behöver jag plocka bort 2 brädor, klyva en längd och lägga tillbaka dom. Det hade varit mycket enklare att spika sockeln igenom klickgolvet, tankar om det?

Tacksam för svar till en som inte kan börja utan att få en klarare bild av konstruktionen!
 
Jag har precis monterat ner en platsbyggd bokhylla monterad av en möbedsnickare.

Baksidan stöd var en regel typ 45x95 skruvad i bakvägen. Framsidan var en 45x145 som bara stod på högkant med små klossar under säg var meter för att kompensera ojämnt golv. Och hela hyllan var just 4.80 bred. Båda reglerna var dock hyvlade för att vara plana. Inga tvärsgående stöttor alls. Och hyllan var 2.60 hög med mycket hyllor.

Har också själv byggt en ram med stöd under varje gaveln i ett annat projekt. Men svårt att få stöd under på alla gavlarna.

Så du kanske kan montera bakkant i vägg. Och framkant i sidoväggarna med några stöd ner i golvet med jämna mellanrum. Fäst sedan täckskivan med magneter så har du ett bra lönnfack!

// Ulf
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Största problemet är att få en såpass hög sockel (ca 34cm), jag funderar nu på att helt enkelt bygga ben, 1st ben av 45x45 regel vid varje hörn av bokhyllorna (4st) som överlappar så nästa bokhylla står på samma (sidostyckena är 1,8cm breda). Sen stödjer jag upp dom med tvärgående reglar så det blir ramar, bara för säkerhetsskull. Det blir då också lättare att utjämna eventuella nivåskillnader i golvet.
 
Min fundering är egentligen om det blir snyggt med så pass hög sockel och hyllorna uppdragna ända upp i tak. Ett snyggare och mer ergonomiskt alternativ hade ju varit att endast göra en liten sockel eller helt enkelt bara använda billy-hyllornas befintliga socklar och istället bygga igen hålet ovanför hyllorna så det smälter ihop med väggarna.

Då når du alla böcker utan att behöva stå på tå ;)

typ https://blogg.mama.nu/fridafahrman/2018/02/21/sa-bygger-du-in-ikeas-paxgarderober-dyi-platsbyggt/
 
Jag tycker att med hyllor såpass långt ner mot golvet, kommer vara ännu mindre ergonomiskt att lägga in/ta ut saker ifrån då man måste böja sig ner, sen kommer de samla på sig massa damm bara. Bokhyllorna kommer inte ha så många böcker i sig, mer prydnader.
 
V varrg skrev:
Jag tycker att med hyllor såpass långt ner mot golvet, kommer vara ännu mindre ergonomiskt att lägga in/ta ut saker ifrån då man måste böja sig ner, sen kommer de samla på sig massa damm bara. Bokhyllorna kommer inte ha så många böcker i sig, mer prydnader.
Damm-argumentet köper jag inte. Vill man slippa damma så skippar man bokhyllor helt ;)

Ett annat alternativ är ju att köpa ikeas överhylla till billy-hyllan. Då blir den ju ca 237cm och du får hylla hela vägen. Blir det för tight så är det ju inga problem att kapa ner överhyllan några cm med en bra såg
https://www.ikea.com/se/sv/p/billy-oeverhylla-vit-40263853/
 
ser nog bara konstigt ut att ha en hög sockel nere. Det vanliga är ju att man har ett högt avslut ovanför hyllorna isåfall. Lite sockel kan man ju ha men det dominerande skulle nog jag ha uppe.
 
Ja, överhyllan känner jag till. De extra hyllplanen behövs inte - varför jag inte valt det tidigare. Men om det är så, så kan utrymmet fyllas ut så klart.
Jag ska fundera på hög sockel eller inte, se om jag kan photoshoppa en bild så man får ett bättre humm om hur slutresultatet blir.
 
S Stuff skrev:
Ett snyggare och mer ergonomiskt alternativ hade ju varit att endast göra en liten sockel eller helt enkelt bara använda billy-hyllornas befintliga socklar och istället bygga igen hålet ovanför hyllorna så det smälter ihop med väggarna.
Jag instämmer!
Kvinnor av normallängd når inte ända upp till taket, så det blir opraktiskt med så höga hyllor.
En lägre sockel, t.ex. 120 mm och så en skiva som täcker ovanför hyllan upp till taket kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.