Jag har bara byggt väggar av trä, gips och stål tidigare – så är lite handfallen hur jag ska fixa det här hörnet på ett snyggt sätt. Väggen består av slaggbetong och puts. På andra sidan där det är reglat kommer jag sätta gips och OSB.

Som ni ser är brottytan inte särskilt snyggt. Min idé är: loda regeln i hörnet och fästa ordentligt, och sen fylla utrymmet med något. Sen dra fram OSB och gips till hörnet, och montera en hörnprofil som jag spacklar över.

Vad hade ni fyllt med? Behöver man nån primer mot stenytan? Eller är hela idén åt skogen och jag borde övergå till knyppling istället?

• Ett hörn av ett pågående byggprojekt med osymmetrisk slaggbetongvägg och intilliggande reglar för kommande OSB och gipsbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt hörn av slaggbetong och puts bredvid träregel, med synligt reglararbete inför gips- och OSB-montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är helt klart inne på rätt spår - Försök att undvika trä ut mot hörnet utan kanske välj två remsor gips mot slutet istället för osb/gips. (Trä rör sig och kan leda till sprickor i framtiden).
Duscha på med primer för att binda löst damm och få bättre fäste, då det inte ser ut som att denna vägg kan komma att utsättas för fukt utifrån skulle jag använda mig av tex Finja Gipsputs eller motsvarande för att fylla igen. Vill du sedan dra på ett gipshörn så varför inte och avsluta med vanligt sandspackel.

Torde gå utmärkt!

slacker slacker skrev:
Du är helt klart inne på rätt spår - Försök att undvika trä ut mot hörnet utan kanske välj två remsor gips mot slutet istället för osb/gips. (Trä rör sig och kan leda till sprickor i framtiden).
Duscha på med primer för att binda löst damm och få bättre fäste, då det inte ser ut som att denna vägg kan komma att utsättas för fukt utifrån skulle jag använda mig av tex Finja Gipsputs eller motsvarande för att fylla igen. Vill du sedan dra på ett gipshörn så varför inte och avsluta med vanligt sandspackel.

Torde gå utmärkt!
Tack för snabbt och bra svar! Stämmer, kommer vara en spishäll en bit bort bara. Jag misstänkte också att trä ända ut inte var bra, så jag satte den på just 2 gipsskivors tjocklek från mötande väggens ytskikt.

Då gör jag nog så – skrapar bort lite mer lite mer puts på mötande vägg så det ryms en någorlunda bred gipsremsa. Den kanske jag kan fästa med gipsputset tom?

Spännande! Aldrig jobbat med gipsputs förut.

Bästa svaret

Gipsputsen kommer att bita både i gipset och på betongen så en viss mäng vidhäftning får du även av det. Gipsputs är enligt mig en ypperlig produkt då verktygen blir lättare att rengöra, det går att slipa till viss mån samt att det är lätt att arbeta med till skillnad från betongbaserade produkter som husfix och liknande (Som dessutom är dyrare).

Tror inte du behöver knacka bort så mycket mer då det bara blir svårare att laga mot dörrkarmen - Täck in det du kan med gips och sedan bara på med primer och puts.
Visst kan du få en rak kant och i med en remsa som till viss del kan fästas så är det en bra lösning skulle jag tro.

Där du dessutom ser ut att ha knackat bort kakel - Skall det fixas till så samma sak, primer och på med gipsbruk. Skall nytt kakel upp så kaklar man rakt på - Skall det målas så avsluta med spackel.

• Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.