2 064 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Snyggt alt till singel?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag har en garageuppfart på ca 300kvm.
Jag köpte sten till den för att planen var att lägga ut den och få en riktigt fin stenlagd yta.
Tyvärr blev jag permitterad och nu har jag inte råd att lägga ut den.
Har inte heller råd att asfaltera ytan.
Så nu lutar det åt att jag måste köra singel över hela ytan.
Men jag undrar om det finns några andra alternativ som kanske är lite roligare än singel?
Jag köpte sten till den för att planen var att lägga ut den och få en riktigt fin stenlagd yta.
Tyvärr blev jag permitterad och nu har jag inte råd att lägga ut den.
Har inte heller råd att asfaltera ytan.
Så nu lutar det åt att jag måste köra singel över hela ytan.
Men jag undrar om det finns några andra alternativ som kanske är lite roligare än singel?
Jag har lagt diabas istället för konventionell singel på biluppställningsplats/carport/gångväg in till huset. Marginellt dyrare - det är transporten som kostar. Inte trevligt att gå barfota; jycken har dock inte klagat. Jag uppfattar det som om diabasen ligger bättre på plats.T Ejmelie skrev:
Diabasen är grå - svart först när det regnar - då är den jättesnygg. Underlaget i carporten är inte nämnvärt bearbetad men jag har väldigt lite ogräsproblem där. Någon enstaka maskros/rotogräs som tappert försöker tränga igenom det relativt tunna lagret grus.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Har du några foton på uppfarten?yonna skrev:
Jag har lagt diabas istället för konventionell singel på biluppställningsplats/carport/gångväg in till huset. Marginellt dyrare - det är transporten som kostar. Inte trevligt att gå barfota; jycken har dock inte klagat. Jag uppfattar det som om diabasen ligger bättre på plats.
Diabasen är grå - svart först när det regnar - då är den jättesnygg. Underlaget i carporten är inte nämnvärt bearbetad men jag har väldigt lite ogräsproblem där. Någon enstaka maskros/rotogräs som tappert försöker tränga igenom det relativt tunna lagret grus.
Du har inte funderat på att lägga plattor själv? Om det inte är okalibrerad natursten så är det inte alltför komplicerat. Du kommer ju ändå behöva bärlager innan gruset. Dessutom kommer du behöva padda bärlagret, annars kommer det blandas upp i topplaget (ex diabasen).
Sedan är 300 m2 en ganska ordentlig yta, men tekniskt är det inte omöjligt. Finns flera utmärka trådar här på byggahus.
Sedan är 300 m2 en ganska ordentlig yta, men tekniskt är det inte omöjligt. Finns flera utmärka trådar här på byggahus.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Hade gärna gjort det, men man vill ju inte att det ska se ut som en irländsk asfaltsläggare gjort jobbet efter något årE Eribe skrev:Du har inte funderat på att lägga plattor själv? Om det inte är okalibrerad natursten så är det inte alltför komplicerat. Du kommer ju ändå behöva bärlager innan gruset. Dessutom kommer du behöva padda bärlagret, annars kommer det blandas upp i topplaget (ex diabasen).
Jo, det är klart. Men underarbetet som krävs är i mycket detsamma. Det är också det underarbetet som oseriösa asfaltsläggare struntar i att göra (bland annat).
Sedan går det absolut snabbare att lägga ut singel när underarbetet är klart. Men tekniskt är det inte så svårt att lägga sten.
Sedan går det absolut snabbare att lägga ut singel när underarbetet är klart. Men tekniskt är det inte så svårt att lägga sten.
T Ejmelie skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Hur ser ett bra underarbete ut? Vad ska man tänka på?E Eribe skrev:
Det finns flera väldigt bra trådar här på Byggahus, men även Flisby och andra leverantörer har bra beskrivningar. Exakt hur varierar beroende på markförhållanden, men kan sammanfattas till 1. Schaktning till djupp = bärlager, ev sättlager och topplaget (sten eller grus). 2. Utläggning av duk och sedan bärlager (0-16 eller 0-32 beroende på krav) samt 3 komprimering (paddning) .
Det ovanstående gör är att undvika sättningar och att bärlager blandas upp med topplaget (vid grusning alltså).
Vid läggning av (betong)sten tillkommer sättlager som ska vara avdraget och komprimerat innan stenen läggs ut.
Det ovanstående gör är att undvika sättningar och att bärlager blandas upp med topplaget (vid grusning alltså).
Vid läggning av (betong)sten tillkommer sättlager som ska vara avdraget och komprimerat innan stenen läggs ut.
Klicka här för att svara