Jag skall dra ny el i mitt kök, finns det något "snyggare" alternativ till fula vita kulo dosor och kulokabel:S

kulodosor i porslin passar fint om det är ett äldre hus, men dock väldigt jobbiga att installera.

Det var jusst det- det skall helst vara enkelt oxå

Vad tycker du skulle vara snyggt då?

Öppna/fräs spår i väggar och dra infällt. Det är alternativet till kulo.

//Patrik

Och så kan man göra en infälld installation om man tycker att det blir fult med utanpåliggande. En snygg kuloinstallation är väl inte så "dålig". Däremot ett dåligt utförd kulojobb är anskrämligt.

Snyggt skulle nog egentligen va så osynligt som möjligt, att fräsa hål i väggarna verkar väl drastiskt och det blir en del som måste dras det är ett stort kök och vi behover bra belysning,många eluttag och alla vitvaror. Matningen kommer upp genom golvet från källaren.

Oj, elmont hann före, nej en snygg kulodragning kan vara helt OK, synd bara att den är vit.
Vad menar du - infälld?

Infälld = dolt, d.v.s. slang och trådar.

Utanpåliggande = synligt, d.v.s. kulo och dyl.

Det går ju att få en bättre elanläggning om det är infällt i köket. Är det kulo så blir det oftast lite enklare standard. Men om det går att borra ner sig till källaren under skåpstommen och gå där tiill centralen så kan man ju gömma en hel del i skåpen. Uttag vid arbetsbänken kan man sätta hörnboxar och dra kabel under överskåpen. Strömbrytare finns det väl infälld redan nu så då blir det infält den biten och lika så är det väl ett rörutlopp i taket för belysning.

//Patrik

Redigerat:
O
Det finns ett trevligt kabelkanalsystem från Thorsman som heter DMT. Det är kräver verktyg för att öppna och är godkänt för FK. Jag har sett snygga lösningar baserade på detta. Fördelen jämfört med kabel och "Letti-klamrar" är att man vid en eventuel omtapetsering/ommålning har en rak och fin linje att maskera och som man kan limma/måla mot. Med kabel är det lite svårt att måla bakom och det blir alltid kladd på kabeln eller så lyser den gamla färgen fram här och var. Med tapet är helt omöligt att göra det snyggt i efterhand. Nackdelen med DMT är att kan vara lite svårt att gå in i dosor på ett snyggt sätt samt att det är betydligt mer jobb att montera och kostar mer.

Sen finns det konstigt folk som tycker det är helt okay att kladda latexfox över kablar och sedan måla in dem "osynligt". Alternativt sätta tapet över kablarna. Sånt borde bli kriminellt! :rolleyes:

Skall genast kolla DMT, tack

Beroende på hur det ser ut i källaren kan det kanske finnas möjlighet att göra majoriteten av dragningen där och sedan gå upp i köksskåpen för vidare dold dragning.

Uttag mitt på väggar kan lösas genom att borra hål för renoveringsdosor i väggen och sedan borra ner i källaren för kabeln inne i väggen. Lite ovanligt förfarande i Sverige, men mer eller mindre standard i exvis USA.

mycke_nu skrev:
Beroende på hur det ser ut i källaren kan det kanske finnas möjlighet att göra majoriteten av dragningen där och sedan gå upp i köksskåpen för vidare dold dragning.

Uttag mitt på väggar kan lösas genom att borra hål för renoveringsdosor i väggen och sedan borra ner i källaren för kabeln inne i väggen. Lite ovanligt förfarande i Sverige, men mer eller mindre standard i exvis USA.
Ovanligt och ovanligt.....jag har gjort så lite då och då både från källare, från krypgrunder, kattvindar och vanliga vindar, senast för två månader sen. Ganska vanligt förfarande om det går.

Det är ju så här att en elektriker ser många fler möjligheter än en som är novis på området. Låt en erfaren "elare" titta och föreslå lösningar är mitt förslag :)

I själva "kök-delen" av ett kök så är det ju bara utrymmet mellan överskåp och underskåp som det inte går att gömma kablar bakom skåp/maskiner. För att gå mellan under+överskåp så kan man nog oftast gå bakom ett fullhögt skåp eller kyl/frys (eller nåt annat som är högt nog).

De behöriga elektrikerna här i tråden får gärna säga vad som är okej, men jag antar att det är OK att spika fast slang/rör direkt utanpå väggen som sen hamnar bakom skåpen i ett kök?

Sen är det bara att t.ex. skruva fast utanpåliggande vägguttag mot underkanten av överskåpen, gärna de där vinklade hörnuttagen men vanliga kan funka också.

Tänk på att alla dosor (= alla ställen kablar är skarvade) måste vara åtkomliga. Det är kanske ingen höjdaridé att sätta en dosa i just det överskåpet som får vitrinskåpdörrar.

Om det redan finns ett par matningar (spis och en för kyl/frys+bänkbelysning+fläkt+uttag) så är en nödlösning att göra om befintliga enfasmatningar till trefasgrupper. Då kan du få 10A till diskmaskin, 10A till kyl/frys (+ev mikron) och 10A till bänkbelysning+fläkt+ uttag på ett enda befintligt rör från elcentralen. Det förutsätter såklart att det redan är infälld installation eftersom man behöver trä in fler trådar i röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.