Jag har en "nisch" eller vad man ska kalla det i mitt sovrum där jag hade tänkt bygga en hylla för böcker och andra prylar. Nischen är 120 cm bred och 30 cm djup och jag räknar med att det borde bli lagom med 6 hyllplan från golv till tak. Frågan är bara hur jag skall bygga hyllan... Först hade jag bara tänkt köpa enkla trä-konsoller och göra hyllplan av mdf eller nåt sånt (hade ändå tänkt måla alltihopa vitt så mdf borde funka) men det kändes inte som en bra lösning med de konsoller jag hittade eftersom de gjorde att det blev en 1cm springa innanför hyllplanet mot väggen till (om man inte sågar ut för konsollerna då vill säga...). Dessutom tar ju konsollerna plats från hyllan under (om ni förstår vad jag menar...) så det kan bli svårt att ställa böcker och sånt så som man vill ha dem. Alltså skulle jag behöva ha tips på andra bra sätt som man skulle kunna bygga en snygg (men billig!) hylla i en nisch. :-/

Kan tillägga att jag har lite "lantlig" stil i huset så det kan ju vara bra om hyllans stil stämmer något så när med det.

Tack på förhand!

Ingen som har minsta lilla idé?

Du kan ju fästa en tunn list runt om som du sedan lägger hyllan på. Hyllan har då stöd på en långsida o båda kortsidorna. Den kan du sedan måla i samma färg som hyllan (om du ska måla den) så blir den nästan osynlig.

Hade funderingar på en sådan lösning men var lite orolig för om konstruktionen skulle hålla om man t ex lastade hyllorna fulla med böcker. De är ju 120 cm breda, finns inte risken att de "bågnar" i framkant om de belastas tungt?

Vad bör man använda för dimensioner på listerna tror ni? Tänkte att trekantslist eller nåt sånt kunde vara snyggt. Hur tjocka ska man ha hyllplanen om de ska vara i mdf?

Jag tror att om du fyller en 120 cm:s hylla med böcker så kommer den att bågna. Jag har byggt egna bokhyllor i limträskivor, och de bredaste hyllorna är 60 cm, bredare vågade jag inte bygga just för att böcker väger så mycket. Kan du inte dela av hyllan så att det blir en mellanvägg i mitten? Typ så här? |-|-|

/ama

Jo, det där med att dela hyllan i två delar är nog egentligen det bästa för att vara säker på att hyllan blir stabil nog. Vet bara inte riktigt hur jag ska få det snyggt.... Funderade ett tag på att sätta skivor i mitten och i kanterna som liksom står på hyllplanet under (om ni förstår hur jag menar....)
-----
| | |
-----
| | |
-----
| | |

Ingen bra skiss men, kanske blev lite tydligare...? Är det ingen som har nån bra bild på en snygg platsbyggd hylla att visa?

Jag slögooglade lite, hittar inga bilder på platsbyggda hyllor, bara en massa husannonser...Jag funderade lite på alternativ två med vertikala stöttor. Det blir mer pilljobb att göra det, antingen fäster man dem med vinkeljärn, eller med skruv genom hyllplanet ovan/underifrån. Skulle jag välja metoden med minst jobb, så skulle jag välja |-|-|

Kan du inte sätta dig och skissa lite, jag har själv inga konstnärstalanger, men även mina "som ritade av en 3-åring"-skisser har ofta hjälpt mig att välja mellan olika alternativ. Alltifrån hur tätt hyllorna skall vara till hur man fixar stöd för tunga saker.

/ama

Vertikala stöttor är superbra. Stabilt o snyggt.

Listerna ska ju inte var för tunna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.