KnockOnWood skrev:
Däremot tycker jag att det ser märkligt ut om avloppsröret, som på din sista bild, ligger så ytligt så att kröken hamnar ovanför marknivå.
Gräv ner rören så bara en liten fläns sticker upp som jag visar på min bild!

Men du kallar det ett "test".
Vad vill du uppnå med att sätta lövsilen så högt?
Berätta :)
Nu vet jag inte om du är allvarlig eller ironisk men en blid mer "in action" kommer, kanske imorgon om det inte regnar alldeles för mycket.

Får de vad det blir, ska kolla närmare på brunnsutkastare och rostfritt avloppsrör. Går det att kapa ett rostfritt rör med bågfil?

Har sett att många skippar brunnsutkastare men anslutningen till lövsilen tycker jag blir betydligt snyggare med en sådan. Om man ser på byggnader i stan finns det för övrigt många exempel på snygga lövsilslösningar. En vanlig är att man helt enkelt gjort ett hål i stupröret och svetsat dit ett snedställt nät. Alltså samma funktion som de plastsilarna man kan köpa men betydligt smäckrare.

KnockOnWood skrev:
Varför skulle jag ha en utkastare?
Vattnet går ner till en stenkista.

Ja, jag tror de flesta gör så.

jag menar inte en vinklad utkastare, utan en rak brunnsutkastare som har en krage så att stupröret passar på och i din modell av lövsil!
o svaret på varför är: att då ser det inte ut som att man valt fel dimensioner på rör :)

KnockOnWood skrev:
Inte kan väl de 2-3 centimeterna markrör som syns störa?
Rostfritt? Inget annat inom synhåll är rostfritt, så det skulle väl se lite malplacerat ut.

Titta på styvmorsviolerna bredvid istället :)
haha, ser inte dom oranga rören malplacerade ut oxå :D

Har tagit mig tid att doktorera i stuprörsdjungeln. En brunnsutkastare mellan lövsil och markavloppet blir det. Tyvärr verkar dom rätt sällsynta och är det någon som har en så är det fel dimension. Tror min lokala XL-Bygg har den i rätt färg och storlek, förmodligen till rövarpris också. Ovanför lövsilen, ska det vara ett påskjutsrör där? Ett 100 stuprör verkar alldeles för litet. Skulle vara smidigt så det är lätt att plocka bort inför vintern, och leda ut vattnet på gräsmattan. Har en spygatt på gården som tenderar att frysa igen beroende på hur vintern artar sig, antar att det blir samma problem men markavloppen.

daugaard skrev:
haha, ser inte dom oranga rören malplacerade ut oxå :D
OK, har man inte annat att störa sig på så :)

Har nu börjat montera den troliga slutliga lösningen. Dock känns det som att något fattas mellan brunnsutkastaren och markavloppet, men det går att fixa senare.

1408739285845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 120859

Jag tycker det ser bra ut!
Bättre än hos mig i alla fall.

Men fattas det inte lite grus eller nåt?

Drövel skrev:
Ser ut som om brunnsutkastaren saknas. Med brunnsutkastare menar jag delen mellan stuprör och lövsil.

[länk]
Brunnsutkastare ska väl vara mellan stuprör och markavlopp? Eller har jag fattat det fel, den går ju faktiskt att trycka ner i lövsilen men nu har jag den under och på påskjutsrör ner i silen. Brunnsutkastaren ser lite annorlunda när det blir större än dim 100.
http://www.plannja.se/Husagare-Bygg...upror/brunnsutkastare-227-dim-100-110-120-mm/

Min andra bild verkar inte funka så gör ett nytt försök
1408739819021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KnockOnWood skrev:
Jag tycker det ser bra ut!
Bättre än hos mig i alla fall.

Men fattas det inte lite grus eller nåt?
Va? Tycker det är väldigt praktiskt, inspekterbart och lätt att hitta ev. läckor ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fast jag har ändrat mig.
Skall inte stuprännorna vara svarta hela vägen ner i marken?
Nu blir det en konstlad färgändring halvvägs ner.

Nej, gör om och gör rätt ;)

Min leverantör frågade om jag inte ville ha svarta rör som kom upp ur marken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.