13 764 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
snygg lösning för att dölja rör mitt i putsad vägg.
Vi ska putsa en vägg där det kommer ner avloppsrör från övervåningen, dessa ligger i en urgröpning ur väggen (betonghålsten). Det finns även ett skruvlock på ett av rören för att kunna rensa. Hur döljer vi rören snyggast och lättast:
1. sätter någon typ av skiva (vilken? och hur fäster man denna?) för dem som vi sedan putsar på och sätter en liten lucka av plåt/skivmaterial för att komma åt rensöppningen.
2. Sätter en skiva från golv till tak som däljer rören och som vi fäster på nåt sätt (hur?) och målar i samma färg som väggen med någon strukturroller.
3. Beställer en plåt i rätt färg som skruvas och döljer hela rörpacket och som man kan skruva ned för rensning. Eftersom den är så tunn kan den ju ligga utanpå putsen utan att det ser fult ut kan jag tänka mig.
Finns ju lite för och nackdelar med dessa. Tror 1an snyggast om man lyckas, men får vi problem med avloppen nångång och måste byta dessa eller vattenledningar så får vi riva mycket.
2an tror jag är svårt att få snygg, men det beror kanske på att jag inte ser nåt snyggt sätt att fästa skivmaterialet mot den putsade väggen och få detta kant i kant och en snygg övergång.
3an är jag mest inne på då det är enkelt och blir nog lika bra som 2.
Det är en hall i entreplan så det kanske kommer döljas av hatthylla men vi vill inte använda organiska material då det är direkt mot plattan.
1. sätter någon typ av skiva (vilken? och hur fäster man denna?) för dem som vi sedan putsar på och sätter en liten lucka av plåt/skivmaterial för att komma åt rensöppningen.
2. Sätter en skiva från golv till tak som däljer rören och som vi fäster på nåt sätt (hur?) och målar i samma färg som väggen med någon strukturroller.
3. Beställer en plåt i rätt färg som skruvas och döljer hela rörpacket och som man kan skruva ned för rensning. Eftersom den är så tunn kan den ju ligga utanpå putsen utan att det ser fult ut kan jag tänka mig.
Finns ju lite för och nackdelar med dessa. Tror 1an snyggast om man lyckas, men får vi problem med avloppen nångång och måste byta dessa eller vattenledningar så får vi riva mycket.
2an tror jag är svårt att få snygg, men det beror kanske på att jag inte ser nåt snyggt sätt att fästa skivmaterialet mot den putsade väggen och få detta kant i kant och en snygg övergång.
3an är jag mest inne på då det är enkelt och blir nog lika bra som 2.
Det är en hall i entreplan så det kanske kommer döljas av hatthylla men vi vill inte använda organiska material då det är direkt mot plattan.
Bild på problemet?
Jag hade spontant murat igen framför röret och sen putsat. För rensluckan hade jag lämnat en plåtlucka som du redan är inne på. Får du problem med rören i framtiden så kommer det att bero på ålder och då får du bila upp en massa ändå.
Vad menar du med en trumma av gips?Matti_75 skrev:
Menar du att man bygger den av tre gipsbitar (formen som ett LJ ovanifrån ) och trycker in den "runt rören". Hur får jag då en osynlig skarv mellan gipset och betongen?
Eller hur bygger jag trumman?
Redigerat:
Det blir svårt då rören ligger kant i kant med betonghålstenen och det är luftigt mellan rören. Vad ska man mura med som också hamnar kant i kant innan man putsar?PASwe skrev:
Tänkte att den var mer försänkt än så. Lite svårt att ge råd utan att veta vilken stil utrymmet skall gå. Iden om lampan med frostat glas var kul =)
beroende vilken typ av utrymme det är så kanske även en spegel skulle fungera eller en egentillverkad klädhängare som råkar gå från golv till tak.
beroende vilken typ av utrymme det är så kanske även en spegel skulle fungera eller en egentillverkad klädhängare som råkar gå från golv till tak.
Ev el frigolit skiva som nätas och sedan putsas allt samtidigt.....
Ja det är precis så jag menar. Du bygger den med stålreglar och gips och putsar efteråt. Då kommer skarven att putsas in och bli osynlig. Glöm inte luckan för rensluckan.Lane skrev:
I vårt hus går likadana "schakt" men här är det bara en liten lucka vid renshålet och resten är fastputsat. Jag råkade borra ett hål i ett avloppsrör och måste då bila upp för att lägga på skarvar och då såg jag att det låg precis som på dina bilder med vattenrör bredvid.
Putsa igen det alltså med en liten inspektionslucka?
//Anders
Putsa igen det alltså med en liten inspektionslucka?
//Anders
Det ska vara vita putsade väggar med en två rader bred "bård" av infälld svart mosaik en liten bit ned från taket. Golvet blir svart och vitrutigt och taket vitlaserad furupanel.PASwe skrev: