Har inför installation av ny kamin knackat bort kakel (lite kvar) och står inför ett vägskäl då det lossnat en del puts i processen.

Ska jag:

1) Knacka bort all puts så att väggen bakom har teglet helt exponerat?

2) Enbart knacka bort resten av kaklet och köra ny puts/bredspackla väggen där teglet tittar fram för att få till en plan yta igen?

Och hur får jag bäst till en snygg kant mot tapeten oavsett vilket alternativ jag tar?

• Delvis bortknackat kakel på vägg, tegel och puts synliga med verktyg och kakelbitar på golvet framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis exponerad tegelvägg med lossnande puts, visar vägval vid installation av kamin; kvarvarande kakel syns, med övergång mot tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle frilägga teglet och i hörnen sätta antingen hörnlister i trä i samma färg som väggen alt. vita eller så sätter du gipsytterhörnlister som du spacklar in och sedan målar med väggfärg.

Det blir lite finlir med en slip för att få ett snyggt hörn men det blir nog bra.

Bra tips, tack!

Bör jag använda något speciellt spackel?

Är det murstocken bakom?
Nu är det kanske ett rör installerat till kaminen men om det inte är det ska det nog vara puts för putsen brukar vara en del av själva tätningen till murstocken.

Jiji Jiji skrev:
Är det murstocken bakom?
Nu är det kanske ett rör installerat till kaminen men om det inte är det ska det nog vara puts för putsen brukar vara en del av själva tätningen till murstocken.
Ja precis. Hålet som syns i bilden är röret till kanalen. Okej det visste jag inte 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.