Hej!

Jag håller på med min första renovering och ska försöka mig på att göra det mesta själv, läskigt och fruktansvärt kul. Har ett kök på ca 3,5 kvm så det har verkligen varit en utmaning att planera smart, men jag är nu i slutfasen och känner mig rätt nöjd. Har dock fastnat gällande hur jag ska fästa några öppna hyllplan samt några öppna "hyllådor" jag tänkt bygga under köksskåpen, så här kommer en hel drös (säkert onödigt försiktiga) frågor innan jag vågar köra igång.

Ritning av kökslayout med skåp, fläkt, och öppna hyllplan markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett minimalistiskt kök med skåp, hyllor, bänk och spis.
Skapa konto
3D-ritning av en trappa mellan våningsplan med gråa och beigea färger.
Skapa konto

Gällande öppna hyllplanen tänker jag att jag kan skruva hyllbärare/lister i ändarna och undrar om det kommer funka, vore skönt att slippa fula konsoler.
- Har tänkt mig hyllplanen i plywood, furu eller mdf. Har kollat sagulator, alla ska funka men tar gärna emot varningar om ni har några.
- Ska lackera köksluckorna, kommer jag bli galen på skillnaden om jag inte lackerar hyllplanen också utan målar själv?
- Till vänster skruva direkt i ikea-stommen (metod+täckskiva=2x16mm), alternativt skruv och mutter?
- Till höger skruva direkt i lättbetongväggen med essve lättbetongskruv. Längdrekommendationer?
- Vad behöver jag för dimensioner och material på listerna? Och hur många skruv per list?
- Vill ha hyllan längst ner i samma höjd som hyllorna under överskåpen, men där sitter fläkten på vänster sida. Räcker kortare skruvar (list+10mm?), kan jag kompensera med fler skruvar än på de andra hyllplanen som kan ha längre skruvar?

Överskåpen tänkte jag fästa i IKEAs metod upphängningslist, men är rädd att de ska ramla då väggarna är rätt risiga... Funkar lättbetongskruv här med eller krävs någon form av kemisk infästning? Hur tätt ska jag sätta skruvarna?

Hyllådorna under överskåpen vill jag också fästa så osynligt som möjligt. Kommer stå porslin så jag är rädd att skruvar inte räcker då de skulle bli så korta, skåpen blir max 30 mm tjocka ihop. Pallar förbindelsebeslag drag (tänker som alternativ till skruv och mutter med två platta huvuden)? Vinklar längst in mot väggen?

Innerligt tacksam för alla råd! Försöker tänka på allt och är som sagt första gången jag renoverar, vill gärna se till att det håller, därav dubbla hängslen och trippel livrem-frågor, hehe.

Redigerat:
S
Lister under hyllplanen är en bra ide. Man kan sätta en i bakkant också så blir det mindre nerböjning.

Sätt en skiva på väggen till höger som du skruvar stödlisterna på. Du kommer inte ha tillräckligt bra precision på plugghålen i lättbetongväggen för att sätta stödlisterna direkt väggen.

• Gilla
klarken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.