Hej!

OBS: All elinstallation kommer att utföras av behörig elektriker.

Vi håller just nu på att bygga ett orangeri/växthus/uterum och har kommit till steget där elektrikern ska komma och dra el för belysning, värmare (för att förlänga säsongen – inget som ska vara igång året runt) samt bevattningsautomation.

Mitt dilemma är att jag vill att installationen ska vara både säker och snygg. Min tanke är att sätta in en liten elcentral inne i orangeriet – gärna svart, med lucka, så att säkringarna är skyddade och inte syns. Men det verkar inte finnas något på marknaden som passar. Allt jag hittar är stort, vitt och… ja, inte direkt diskret.

Jag kommer såklart att prata med elektrikern om möjliga alternativ, men jag är nyfiken på om någon här har tips eller har lyckats lösa det på ett bra (och stilrent) sätt.

Finns det verkligen inga snyggare alternativ för den här typen av installationer?

Svart installationskabel finns att beställa. Går ju också att be en snickare bygga ett väggskåp för en elcentral och sedan måla det svart. Elcentralen måste ju ändå sättas upp på något om man inte har ett markskåp.

Totte_S
Det finns bra kapslingar i plåt som du kan lacka om själv om du vill. En bra elektriker bygger ihop nåt vettigt. Det behöver ju inte vara så väldigt stort. Kanske fråga installatören hur han löser kondensproblemen i kapslingen. Det kan vara synd att missa den detaljen i ett växthus. Behövs i princip bara ett hål i botten.
Likadant finns svarta skyddsrör både i plåt och plast. Även vanliga kabelskydd i galvat kan funka fint på tex en putsad sockel. Finns svarta uttagssdetaljer hos flera leverantörer. Jag gillar Norwesco.
Tänk på att det är knöligt att hantera uttag högt upp i växthuset så du slipper klättra på stege mer än nödvändigt. Tänk på var du ska vattna så du inte spolar uttagen i onödan.

J Josth skrev:
Svart installationskabel finns att beställa. Går ju också att be en snickare bygga ett väggskåp för en elcentral och sedan måla det svart. Elcentralen måste ju ändå sättas upp på något om man inte har ett markskåp.
Det finns en mur där elskåpet kan monteras, så placeringen i sig är inget problem. Men jag funderar på att bygga ett eget skåp runt elcentralen för att få det att smälta in bättre – finns det några regler man måste tänka på om man gör det?

Jag har svårt att förstå varför det inte finns snyggare, mer diskreta elcentraler för den här typen av installation. Det känns som ett vanligt behov. Jag misstänker att många löser det genom att helt enkelt hoppa över elcentralen och istället bara använder några kopplingsdosor, med en säkring i huvudcentralen inne i huset. Men det känns varken särskilt flexibelt eller optimalt.

Det jag vill ha är en liten central med 2–3 säkringar:
– en för lampor och bevattningsautomation inne i orangeriet
– en för värmaren
– och en för ett uttag utanför orangeriet.

Är det här overkill, eller är det rimligt tänkt för en sådan installation?

Denna storlek eller mindre men inte se ut som ett rymdskepp:
https://www.elbutik.se/product.html...eeRbubOiqMNN7r5msZU9eERZMFmFfOzsaAswoEALw_wcB

Normcentraler finns i rostfritt också om det skulle kunna vara ett alternativ.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Normcentraler finns i rostfritt också om det skulle kunna vara ett alternativ.
Ordet normalcentral var ju ett bra ord. Antar att dessa ofta används på maskiner och liknande inte som vanliga elcentraler? Men det är ju okej förutom att de är väldigt dyra. Vevor verkar dock ha i rostfritt (kan målas svart) till ok pris. Då är det nog bara storleken jag behöver komma framtill och fixa en DIN skena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.