L
Hur är det med dränering - lägger man fall på körbanan mot en dränslang/galler längs sidan måntro?

Minns min ungdom i Göteborg.
Då var Valand en naturlig träffpunkt för unga som skulle ut och busa på lördagskvällen,
dvs korsningen mellan Vasagatan och Avenyn.

Där lade man värmeslingor under asfalten i 60-talets hybris.
Den smälta snön/regnet ångade och det blev torrt och fint att gå på för flickornas högklackade :)

Men så kom en energikris och värmen stängdes av.
Vad det kostade att värma upp trottoarerna vet jag dock ej, men billigt var det nog inte.

L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Minns min ungdom i Göteborg.
Då var Valand en naturlig träffpunkt för unga som skulle ut och busa på lördagskvällen,
dvs korsningen mellan Vasagatan och Avenyn.

Där lade man värmeslingor under asfalten i 60-talets hybris.
Den smälta snön/regnet ångade och det blev torrt och fint att gå på för flickornas högklackade :)

Men så kom en energikris och värmen stängdes av.
Vad det kostade att värma upp trottoarerna vet jag dock ej, men billigt var det nog inte.
Det visste jag inte - tack för att du delade minnet!

Nej gratis är det ju inte - men kanske tekniken har utvecklats så att det kunde vara värt en ny chans?

Fast att ånga bort regn verkar ju lite överkurs :)

L Lärospånet skrev:
Det visste jag inte - tack för att du delade minnet!
Nej gratis är det ju inte - men kanske tekniken har utvecklats så att det kunde vara värt en ny chans?
Vassego, vi tillhör kanske inte riktigt samma generation :confused:

Men det var nog när fjärrvärmen började införas, med spillvärme från raffinaderierna.
Men innan värmepumparna började tas i drift.

L
Vassego, vi tillhör kanske inte riktigt samma generation :confused:

Men det var nog när fjärrvärmen började införas, med spillvärme från raffinaderierna.
Men innan värmepumparna började tas i drift.
Nej, missade tyvärr det glada 60-talet! Men det var en fin bild från Götet - i min mening en härlig stad. Åtminstone var den det förr.

Bästa svaret

L
Ca-kostnad för det du efterfrågar ,
V-kabel 10W/m 60kr/m förlägges ca 5 cm under plattor med sand
Termostat och fuktgivare ca 3500kr
Sedan det med inkoppling av EL kan jag inte säga
Det ska vara en isolering under ca 10 sand på ca helst 20 cm kostnad ??
Ävensom att det ska vara dränerat under med ca 10-15 cm
Det med avrinning har att göra med åt vilket håll marken lutar , sätter man någon form av vattenränna i ytterkant eller längst ner , ska det vara värmekabel där med och avrinning ner till frostfritt djup
Vad jag förstår så är allt plus moms , hur det är med ROT kan jag inte säga nu
Det är mycket som ska till för att få det fungera bra
Det med självbegränsande kabel är en utopi i reklamen , den begränsar sig inte till yttertemperatur , endast invärtes , kan inte bli varmare än maxtemp på den , så om den står inkopplad sommartid så blir den upp till maxtemp , men det sägs inte i reklam och info hos försäljare , enligt min mening att lura konsumenten ,
För att få driftekonomi på all v-kabel måste det till en termostat som kan ställas in på valfri temp

Hittade något som kan ge en indikation på kostnader utöver det som jag sagt , är något att bita i
http://www.elnu.se/index.php?lista=...+Thorin&n3=V%E4rmekabel+f%F6r+markv%E4rme&n=4

Vore intressant med en riktig konkret kostnadskalkyl.
Det beror naturligtvis på geografiskt läge förstås.
Här hos oss har vi inte ens golvvärme inne i bostaden. Så varför ute hos bilen?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
L Liteavvarje skrev:
Ca-kostnad för det du efterfrågar ,
V-kabel 10W/m 60kr/m förlägges ca 5 cm under plattor med sand
Termostat och fuktgivare ca 3500kr
Sedan det med inkoppling av EL kan jag inte säga
Det ska vara en isolering under ca 10 sand på ca helst 20 cm kostnad ??
Ävensom att det ska vara dränerat under med ca 10-15 cm
Det med avrinning har att göra med åt vilket håll marken lutar , sätter man någon form av vattenränna i ytterkant eller längst ner , ska det vara värmekabel där med och avrinning ner till frostfritt djup
Vad jag förstår så är allt plus moms , hur det är med ROT kan jag inte säga nu
Det är mycket som ska till för att få det fungera bra
Det med självbegränsande kabel är en utopi i reklamen , den begränsar sig inte till yttertemperatur , endast invärtes , kan inte bli varmare än maxtemp på den , så om den står inkopplad sommartid så blir den upp till maxtemp , men det sägs inte i reklam och info hos försäljare , enligt min mening att lura konsumenten ,
För att få driftekonomi på all v-kabel måste det till en termostat som kan ställas in på valfri temp

Hittade något som kan ge en indikation på kostnader utöver det som jag sagt , är något att bita i
[länk]
Stort tack åter för detta - ja - det gav en hel del matnyttigt att bita i!

Vem anlitar man förresten för sådana här installationer? Känns ju som att det krävs multipla kompetenser för att få detta rätt.

L
Så att man slipper ta av sig filttofflorna och pulsa ut i snön! :)

I mitt fall funderar jag över lösningar som kan göra en fastighet så pass självgående som möjligt då det inte kommer kunna vara folk på plats för snöröjning men huset ändå används.

Jag tänker också att till exempel äldre eller folk med som av olika anledningar inte kan eller hinner röja själva - o inte har turen att kunna få hjälp enkelt - skulle kunna använda en sådan anläggning för att kunna bo kvar och klara vinterns snö.

L
Ett Ex 15m2 a 100W 7/24 = 1500W X24 ) 252KW /vecka X 30dag = 7560KW /mån X ca 1,25kr /kw = 9500 / mån driftkostnad , något mindre med termostatstyrning , men landar nog på en 7000kr /mån

L
Vintrig husuppfart med snö, is och parkerad röd bil till höger i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
L Lärospånet skrev:
Stort tack åter för detta - ja - det gav en hel del matnyttigt att bita i!

Vem anlitar man förresten för sådana här installationer? Känns ju som att det krävs multipla kompetenser för att få detta rätt.
Först ska du ha en markentreprenör och ordna botten med isolering och sand
Efter kommer elektrikern och lägger V-kabeln samt allt som ska till för det med elen
Nu dags för markgubben igen , att fylla på och lägga plattar
Nu kan snön komma och du kan njuta av att inte skotta P-platsen , :) men plånboken börjar nog bli tunn :worried:

L
L Liteavvarje skrev:
Först ska du ha en markentreprenör och ordna botten med isolering och sand
Efter kommer elektrikern och lägger V-kabeln samt allt som ska till för det med elen
Nu dags för markgubben igen , att fylla på och lägga plattar
Nu kan snön komma och du kan njuta av att inte skotta P-platsen , :) men plånboken börjar nog bli tunn :worried:
Jag förstår - tack för all info! Låter dyrt ja... I mitt fall måste jag balansera det mot problem med skottning - då jag funderar på detta till ett flerbostadshus som inte kan tillses ofta men som måste hållas fullt framkomligt.

H
skulle säga att fundera inte på det.blir gärna en "klack" mot plogade vägen.
förstår att det inte är roligt med snö. men slunga eller att du får en traktor som kör.

L
L Lärospånet skrev:
Jag förstår - tack för all info! Låter dyrt ja... I mitt fall måste jag balansera det mot problem med skottning - då jag funderar på detta till ett flerbostadshus som inte kan tillses ofta men som måste hållas fullt framkomligt.
Kanske en värmepump dom blir väldigt effektiva vid låga temperaturer , men då ska det vara växlare ut och glykol i slingorna så dom inte kan frysa , men där går jag lite bet med kostnaderna en del kan jag nog , men inte allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.