2 564 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Snöskottning (hyreslägenhet)
Hej, har av och till ett par år försökt få reda på vilka krav man som hyresgäst kan ställa på snöskottningen vid hyresfastigheter.
Fastighetskötaren påstår att det räcker att skotta en snöskyffelsbred gång från gatan fram till varje dörd och sen skita i att sanda även när det är 5cm blåis på trappstegen "för det blir bara en massa sand som måste sopas upp"
Frågat hyresgästföreningen men de har enbart vimsat runt och kommit med undfallande undvikande intetsägande nonsensvar.
Grejen är att jag kör moped året runt, 20+ och solsken eller -20 och snöstorm spelar ingen roll jag kör ändå men den urusla snöskottningen skapar 2 problem.
Med tanke på att jag ibland inte ens kan gå ut(sjukpensionär) med mopeden när det är barmark så är det inte ens att tänka på att gå ut när det är en massa snö och bara skottas en snöskyffelbredd.
Det andra problemet är att snö ger rätt kraftigt motstånd och för att inte motorn skall slitas onormalt mycket måste jag därför stå på tomgång några minuter innan jag kör ut.
Ps, har kört in/ut under ~5år och inte fått ett enda klagomål på det från nån boende här, de jag pratat med har inte brytt sig om detta då jag försöker hålla mig till vettiga tider, har ett helt avgassystem och försöker vara diskret.
Så då är frågan, vad kan jag som hyresgäst kräva när det kommer till snöskottning, både när det gäller bredd och skottning fram till cykelstället?
Ha en trevlig helg
Fastighetskötaren påstår att det räcker att skotta en snöskyffelsbred gång från gatan fram till varje dörd och sen skita i att sanda även när det är 5cm blåis på trappstegen "för det blir bara en massa sand som måste sopas upp"
Frågat hyresgästföreningen men de har enbart vimsat runt och kommit med undfallande undvikande intetsägande nonsensvar.
Grejen är att jag kör moped året runt, 20+ och solsken eller -20 och snöstorm spelar ingen roll jag kör ändå men den urusla snöskottningen skapar 2 problem.
Med tanke på att jag ibland inte ens kan gå ut(sjukpensionär) med mopeden när det är barmark så är det inte ens att tänka på att gå ut när det är en massa snö och bara skottas en snöskyffelbredd.
Det andra problemet är att snö ger rätt kraftigt motstånd och för att inte motorn skall slitas onormalt mycket måste jag därför stå på tomgång några minuter innan jag kör ut.
Ps, har kört in/ut under ~5år och inte fått ett enda klagomål på det från nån boende här, de jag pratat med har inte brytt sig om detta då jag försöker hålla mig till vettiga tider, har ett helt avgassystem och försöker vara diskret.
Så då är frågan, vad kan jag som hyresgäst kräva när det kommer till snöskottning, både när det gäller bredd och skottning fram till cykelstället?
Ha en trevlig helg
Det finns inga regler om detta med snöskottning. Fastighetsägaren har däremot ett ansvar för olyckor som sker till följd av undermålig snöröjning, halkbekämpning och takskottning.
Du har i en tidigare tråd berättat en del om förhållandena i ditt hus, och faktum är att det är jättesvårt att driva saker mot majoriteten av hyresgästernas vilja. Utan tvekan torde det vara så att om en mer professionell fastighetsskötsel skall ske, kommer hyrorna att behöva höjas.
Du har i en tidigare tråd berättat en del om förhållandena i ditt hus, och faktum är att det är jättesvårt att driva saker mot majoriteten av hyresgästernas vilja. Utan tvekan torde det vara så att om en mer professionell fastighetsskötsel skall ske, kommer hyrorna att behöva höjas.
Känner du till nån sida som tar upp detta mer ingående?Swetrot skrev:
Skulle inte förvåna mig om det låter värre än det egentligen är, 15cm snö är för mig inget större problem utan vill mest veta vad som gäller och vilket ansvar hyresvärden har om något händer.
Om du på Google söker efter snöröjning fastighetsägare så får du rätt många träffar på informationsmaterial från framför allt kommunerna som friskt citerar renhållningslagen samt lokala ordningsföreskrifter som är de lagar och förordningar som reglerar detta.
"Det andra problemet är att snö ger rätt kraftigt motstånd och för att inte motorn skall slitas onormalt mycket måste jag därför stå på tomgång några minuter innan jag kör ut"
Ökat motorslitage behöver du i allafall inte oroa dig för. Moppen lär rosta sönder innan motorn ger upp. Så gränsla din stålhingst och ge honom fria tyglar ut i vinternatten.
Staffan
Ökat motorslitage behöver du i allafall inte oroa dig för. Moppen lär rosta sönder innan motorn ger upp. Så gränsla din stålhingst och ge honom fria tyglar ut i vinternatten.
Staffan
Skall göra, tack för tipset.Swetrot skrev:
"bettan" må va 18år gammal men finns inte ett uns av rost på den och så ska det förbliStaffan2000 skrev:
Tänkt att jag ska ha den 4-5år så den sköts om.
Swetrot skrev: "Utan tvekan torde det vara så att om en mer professionell fastighetsskötsel skall ske, kommer hyrorna att behöva höjas."
Nja, hyran fastställs i jämförelse med likvärdiga bostäder hos närmaste allmännyttigt bostadsbolag.
Nu har jag inte koll på vad tjaboo berättat i andra trådar. Men om fastighetsägaren inte levererar godtagbar standard kan man kontakta hyresnämnden, och börja resonera hyresdeponi och tvångsförvaltning.
Nja, hyran fastställs i jämförelse med likvärdiga bostäder hos närmaste allmännyttigt bostadsbolag.
Nu har jag inte koll på vad tjaboo berättat i andra trådar. Men om fastighetsägaren inte levererar godtagbar standard kan man kontakta hyresnämnden, och börja resonera hyresdeponi och tvångsförvaltning.
Klicka här för att svara