16 502 läst ·
46 svar
17k läst
46 svar
Snöröjningen skadade 15 meter häck
Generellt kan man inte utgå från det. I många fall äger inte kommunen någon mark att lägga snön på. Där jag bor, i en vägkorsning där trafikverket sköter snöröjningen, läggs all snömassor på min tomt av den enkla anledningen att det inte finns någon annanstans att lägga den. Det har jag inga problem att acceptera.Tiger79 skrev:Har anmält detta till kommunen och det verkar inte bli några problem men det återstår att se.
phälle: Här har kommunen skyldighet att lagra sina snömassor på sin mark.
Nu är det så att han på något sätt har kört med sitt stora bakhjul på stammarna långt inne i häcken och skalat av den nedtill. Nästan hela biten lutar inåt för att kört över stammarna. Flera plantor håller på att välta redan nu.
Thuja bryter inte ny ved där den blivit brun...
Hade detta hänt 1 timme senare hade han kunnat köra över barnen som gillar att leka ute på tomten. Han hade inget på min tomtmark att göra.
Tack till er som tillfört relevanta saker.
MVH
Kommunerna har väl en del döytor?phälle skrev:Generellt kan man inte utgå från det. I många fall äger inte kommunen någon mark att lägga snön på. Där jag bor, i en vägkorsning där trafikverket sköter snöröjningen, läggs all snömassor på min tomt av den enkla anledningen att det inte finns någon annanstans att lägga den. Det har jag inga problem att acceptera.
Naturligtvis finns inte en 3 meter bred remsa på vardera sida av varenda väg i kommunerna som är avsedda för just snövallar, men nog har de ytor att lägga snön på? Parkområden, sällan använda parkeringar som kommunen äger, andra döytor...
Jorå, det finns en hel del ledig mark för stora snömassor. Det är bara att de skall få dit snön också, vilket är aningen värre. De kör gärna inte skytteltrafik med tonvis med snö såvida inte läget är akut (enorma mängder snö som förlamar samhället)
Då är det lämpligare att bara dumpa av åt sidan, rätt ner i "diket" eller så det tar upp halva trottoaren. Gärna in mot staketen (fastighetsägarna märker ändå inte fördärvet innan snön har smält och då är det lite sent att klaga "ja men det kan vem som helst ha orsakat")
"...halva trottoaren."
Snarare bägge trottoarerna och halva vägen. Så brukar det se ut hemmavid när det är mycket snö. Bilen studsar som en biljardboll mellan vallarna när man kör på gatan som i praktiken bara består av två hjulspår.
Snarare bägge trottoarerna och halva vägen. Så brukar det se ut hemmavid när det är mycket snö. Bilen studsar som en biljardboll mellan vallarna när man kör på gatan som i praktiken bara består av två hjulspår.
Man kan tro att vi bor på samma ställe!Eld skrev:
Inte så konstigt att det blir så här, för gatorna är kantade med häckar, staket eller murar bara decimetern utanför körbanekanten = plogvallar går inte att lägga vid sidan av vägen, utan läggs PÅ körbanan.
För chauffören åker runt i små villakvarter och skrapar upp hytten mot buskar och grenar för skojs skull menar du? Du tror inte lastbilen är där för att utföra en tjänst som du eller någon i din närhet beställt?Martin_B skrev:Tyvärr tänker nog plogarna på så sätt att "Ehh, men lite växtlighet och grenar tål väl att jag nuddar vid lite grand" ...sen tänker de inte längre än så. De tänker inte hur skört det ändå är.
Lite som när lastbilar backar in nära inpå träd osv. De bara kör på för de sitter bekvämt bakom ratten och deras hud blir inte skavd eller sönderriven när de hårt stryker mot trägrenarna, grenar som till slut t.o.m knäcks av den stora kraften.
Det är nästan som en utvecklingsstörning hos vissa människor som inte kan sätta sig in i vad stora "känslolösa" maskiner, som ju av naturliga skäl inte känner smärta, kan orsaka bara för de själva inte känner smärtan mot sina egna kroppar. "Ehh, jag backar mot grenen ordentligt men det bara flyter på, jag känner ingenting" ...nä tro fan det då det inte är du själv som stryker mot grenarna liksom
Något sådant måste det ju vara, för inget förklarar den idioti som många förare håller på med ärligt talat. Eller så är de fullkomligt likgiltiga och skiter fullkomligt i andras egendom, även fast ägaren till egendomen står och tittar på medan fördärvet pågår. Fast det är ju egentligen ännu värre, för då är de ju dessutom medvetna om vad de gör.
För att återgå till TS så kan väl problemet vart exempelvis att maskinen fick väja för ett barn eller mötande personbil. Det kan finnas en helt oskyldig förklaring, vilket inte på något sätt tar bort ansvaret, men allt är inte alltid svart eller vitt...
Vilka regler har ni i din kommun för sådant då? I många kommuner är det ju respektive fastighetsägare som ska hålla rent på trottoaren utanför sin fastighet även om kommunen äger marken som trottoaren är på. Karlstads tätort har dessa regler, så icke min kommun, däremot äger kommunen ca 50 cm av gräsmattan längs vår gata, och liknande är det på de flesta ställen här. Ändå har folk satt upp murar, häckar och sådant precis i asfaltkanten. I det läget har man ingen rätt att beklaga sig när det blir nerkört.b8q skrev:Man kan tro att vi bor på samma ställe!Det som normalt sett är två filer och en trottoar för gående är nu två hjulspår. Får man möte måste den ene hålla in på någons garageuppfart, och eftersom trottoaren inte heller är plogad så går fotgängarna också i hjulspåren.
Inte så konstigt att det blir så här, för gatorna är kantade med häckar, staket eller murar bara decimetern utanför körbanekanten = plogvallar går inte att lägga vid sidan av vägen, utan läggs PÅ körbanan.
Jag ska inte lägga all skuld på kommunen heller. I storstäder idag är marken så fruktansvärt mycket värd att kommunen själv inte har råd att hålla sig med tomma ytor för snöupplag, den detaljplanerare som föreslår en sådan sak blir garanterat överkörd av de som vill använda (sälja) marken för bebyggelse istället. Och när man styckar nya tomter så vill markägaren (oavsett om det är kommunen själv eller en privat markägare) förstås få in så många tomter som möjligt för att maximera vinsten, så lantmäteriet lägger tomtgränserna ända ut i asfaltskanten.
Markvärdet styr, helt enkelt.
Och även om detaljplaneraren skickligt lyckas få in en remsa mark längs vägen, som i detaljplanen beskrivs som "avsedd för slänt/dike" (men ändå inne på privat fastighetsmark), så kan man ge sig den på att minst varannan fastighetsägare sedan maxar sin tomt ändå och bygger stödmur, staket eller häck på denna remsa där man annars kunde ha gjort en plogvall.
Då kan man ju tycka att de får skylla sig själva om deras staket eller häck ryker all världens väg om plogbilen kommer och använder denna släntremsa som snöupplag - men i praktiken så sitter ju ingen snöröjare med detaljplanekartan bredvid sig i bilen; de försöker säkert undvika skador på privat egendom så långt det bara går, och körbanan blir bara smalare och smalare ju längre vintern lider.
Markvärdet styr, helt enkelt.
Och även om detaljplaneraren skickligt lyckas få in en remsa mark längs vägen, som i detaljplanen beskrivs som "avsedd för slänt/dike" (men ändå inne på privat fastighetsmark), så kan man ge sig den på att minst varannan fastighetsägare sedan maxar sin tomt ändå och bygger stödmur, staket eller häck på denna remsa där man annars kunde ha gjort en plogvall.
Då kan man ju tycka att de får skylla sig själva om deras staket eller häck ryker all världens väg om plogbilen kommer och använder denna släntremsa som snöupplag - men i praktiken så sitter ju ingen snöröjare med detaljplanekartan bredvid sig i bilen; de försöker säkert undvika skador på privat egendom så långt det bara går, och körbanan blir bara smalare och smalare ju längre vintern lider.
Redigerat:
Att de bygger egna privata murar och planterar privata häckar på kommunens mark överhuvudtaget? Nä, vissa kan ju inte respektera andras egendom som sagtAnna_H skrev:Karlstads tätort har dessa regler, så icke min kommun, däremot äger kommunen ca 50 cm av gräsmattan längs vår gata, och liknande är det på de flesta ställen här. Ändå har folk satt upp murar, häckar och sådant precis i asfaltkanten. I det läget har man ingen rätt att beklaga sig när det blir nerkört.