Har skaffat en ny begagnad bil som ersättning för min före detta som plötsligt blev, tja, skrynklig. Ny bil, nya hjul, alltså nya snökedjor för de gamla passar inte. Biltemas lista över hjuldimensioner tar inte upp den jag har och efter att ha grubblat över rullomkrets osv köpte jag deras största som givetvis var för stor när jag provade. Bytte ner mig två storlekar och fick resultat enligt följande bilder. Ser det vettigt ut?

Bilens sommardäck med snökedjor monterade; i fokus är Biltemas snökedja SUV M på ett 225/60R18 däck på en Honda CR-V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snökedja monterad på ett sommardäck av dimensionen 225/60R18, Biltema SUV M 37-01, liggande på golv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Någon vill kanske ha lite hårda data om bil och hjul men det jag är ute efter är egentligen mer en vettighetsbedömning. Iaf är bilen en Honda CR-V, däcken är 225/60R18 och bilderna visar Biltemas snökedja "SUV M" 37-01 monterad på ett sommardäck av samma dimension.)

N
Jag tycker det ser bra ut på bilderna. Sitter dom riktigt tajt så kanske dom är för små eller bara för hårt spända.
När behöver du använda dom?

Det där ser ut att passa helt ok.

Även jag blir dock nyfiken på omständigheterna som föranleder behovet, du lär vara en av ett försvinnande litet antal som använder kedjor på personbil..... (jag antar nu baserat på hjulen på bilden att det rör sig om en vanlig bil).

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Normalt har jag friktionsdäck som passar bäst här i Göteborg. Snökedjor är mest i nödfall om jag hamnar på blankis norröver nånstans. Enda regelbundna användningen har varit i Hemsedal där det finns en ordentligt lång och brant väg om man har hyrt stuga uppe på bergssidan. I år (förra veckan) var dock den vägen helt barsmält.
Biltemas snökedjor har funkat bra på min gamla bil i många år men problemet brukar vara att komma ihåg hur man sätter på dem. Gör man det bara en gång om året är det lätt att glömma av hur man gör. Jätteroligt att försöka komma ihåg det i 20 minus och mörker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.