Hej,

Bor i ett 2-plans radhus med källare från -78, modulbyggt av Skanska.

När vi tidigare renoverat har vi stött på snittade reglar i vissa innerväggar. Verkar som snittningen gjorts för att rikta en sned väggmodul eller liknande - för regeln är avkapad ungefär mitt på väggen (gjort genom ena gipsskivan med typ cirkelsåg), man har sedan slagit i en kil och spacklat igen gipsen. Snittet går igenom hela regeln förutom sista 5mm.

Reagerade inte så mycket på det mer än att jag tyckte det var underligt. Tills nu i denna renoveringsetappen...

När vi satte igång med att fixa två barnrum på övervåningen rev vi ner gipsen på insidan av en bärande vägg för att kunna ljudisolera. Tyvärr var nästan alla reglar avkapade även här. Det var bara att hyra stämp och regla upp en ny vägg då reglarna började böja sig när vi tog bort gipsen.

Innerväggen mellan rummen är däremot inte bärande och den skall flyttas för att göra rummen lika stora.

När vi tog ner den gamla väggen märkte vi tydligt av svikt och nedbuktning i golvet där den gamla väggen stått. Detta var ingen ny skada för det gamla laminatgolvet var "avjämnat" genom att remsor av kartong var lagda under brädorna... Antagligen har innerväggen blivit sekundärbärande med tiden.

Bjälklaget/undergolvet i dessa två rum är vad jag kan se uppbyggt av tre moduler. Idag sågade jag upp ett hål i golvspånet i det området där svikten börjar och även här har man gjort flera djupa snitt i bjälkarna!? Inte så konstigt att det sviktar kanske?!

Varför gör man så här? Det tar ju väck det mesta av hållfastheten på bjälken!

Jag har ännu bara öppnat ett fack precis vid kanten av mittenmodulen (den med svikt) och här är ena bjälken snittad men inte den andra.

Vågar jag öppna fler fack innan jag förstärkt och riktat den sågade bjälken? Det känns som att spånet har en stor del av kraften i konstruktionen nu.

Hur gör jag lättast förstärkningen? Jag kommer inte åt att komma ut till upplaget i ytterväggen så att bygga ett nytt bjälklag mellan det gamla kommer jag inte åt att göra. Innertaket under rummen i vardagsrummet är nygjort så det vill jag helst inte riva såklart.

Likaså är frågan om jag behöver riva upp allt golvspån även i de två andra modulerna? Även om det inte sviktar ännu kanske det kommer inom kort? Sannolikheten är väl tyvärr stor att det är gjort på samma sätt även här?

Spännvidden är ca 4.6m. Bjälkarna 45x220

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Efter att ha rivit mer idag blev det tydligt att felet var inbyggt från start.

Limmet vid bjälken där största svikten fanns låg fortfarande kvar i en fin sträng några mm tjock. Se bild.

image.jpg
Skapa konto

Vidare var "bjälken" som var snittad inte bärande. Lasten för det facket låg på en bjälke i nästa modul.

image.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.