136 604 läst ·
106 svar
137k läst
106 svar
Snigeldynamit
Jag måste få tipsa er om att det finns en annan metod som stenhuggare använt sig av sedan begynnelsen.
Nämligen stenkilar, och fördelarna är många mot snigelmetoden.
Jag har provat snigelmetoden men lackade ut pga. det myckna borrandet och att det var så seegt..
Efter tips så köpte jag 10st 20mm kilar av den bättre sorten och dom håller fortfarande efter snart 10 års hårt bruk. Uppskattningsvis så har jag spräckt 40-50m3 sten med dom genom åren.
En beg TE72:a och 20mm borr gör 2hål på mindre än 5minuter, spräckningen tar ytterligare 1 minut sen är det bara att plocka eller fortsätta spräcka efter behov.
Här är en video som visar metoden dock så tycker jag att killen har valt ett hål för lite för så där hårt ska man inte behöva gå på med släggan man hör hur kilarna går stumt, spräckningen ska börja tidigare med mindre slagkraft, men visst det gick ju, men skillnaden med tre hål hade varit markant.
Och så hade man sparat på både kilarna och armarna
Med andra ord den spräckningen gör man på mindre än 10 minuter inkl. allt.
https://www.youtube.com/watch?v=6GC6mmXGHgw
Nämligen stenkilar, och fördelarna är många mot snigelmetoden.
Jag har provat snigelmetoden men lackade ut pga. det myckna borrandet och att det var så seegt..
Efter tips så köpte jag 10st 20mm kilar av den bättre sorten och dom håller fortfarande efter snart 10 års hårt bruk. Uppskattningsvis så har jag spräckt 40-50m3 sten med dom genom åren.
En beg TE72:a och 20mm borr gör 2hål på mindre än 5minuter, spräckningen tar ytterligare 1 minut sen är det bara att plocka eller fortsätta spräcka efter behov.
Här är en video som visar metoden dock så tycker jag att killen har valt ett hål för lite för så där hårt ska man inte behöva gå på med släggan man hör hur kilarna går stumt, spräckningen ska börja tidigare med mindre slagkraft, men visst det gick ju, men skillnaden med tre hål hade varit markant.
Och så hade man sparat på både kilarna och armarna
Med andra ord den spräckningen gör man på mindre än 10 minuter inkl. allt.
https://www.youtube.com/watch?v=6GC6mmXGHgw
Karba.com.pl använd google translate. Borrarna från milwaukee håller sjukt bra. Tänk på att använda > 32 mm eftersom de är förstärkta. Uppskattar att jag gjort 100 hål innan de gick sönder. Då körde jag större delen på maxhastighet vilket såklart sliter lite mer men gör jobbet snabbare. Frakten kostar 90 zlothy. Kolla bara så att varan finns o lager för snabb leverans. Beställde i söndags kl 22 och måndag 10:57 skickade de iväg försändelsen. Sedan går den via Melle å till Sverige. Så om DPD PL, DPD Tyskland och Postnord gör rätt kan din leverans vara framme redan onsdag morgon i Stockholmsområdet (som referens)spamb skrev:
En till metod som använts i urminnes tider är väl att anlägga en stor eldstad på stenen, och efter några timmar eldande ösa på en massa vatten för att skapa sprickor. Vet ej hur effektiv metoden är, men om man har tillgång till ved och vatten i närheten så är det ju en väldigt billig metod att testa.
Någon som har erfarenhet av det? fungerar det eller är det bara slöseri med tid?
På en sådan sten som i filmen, hade det gått med bara eld (+ slägga) d.v.s. INGET vatten för det gör mer skada än nytta. "Eldade" ner en liknande till under marknivå för några år sedan och det tog 1 dag och kanske 0,25 m3 ved.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag har använt kilar för att spräcka block på tomten, och jag är inte så värst imponerad. I alla fall inte när det gäller att spräcka de hårda gnejsblocken jag har. Det tar en evighet att borra, och man får borra tätt för att det ska fungera. Sedan får man banka på kilarna tills de ser ut som svampar, och har man tur så spricker stenen som man vill. Ofta spricker den bara delvis, det går av flak och småbitar vilket gör det ännu svårare att få kilarna att sitta rätt.
Borra måste du göra även med snigeldynamit fast mycket djupare och grövre. 1-0 till kilarnaSkogsbullen skrev:Jag har använt kilar för att spräcka block på tomten, och jag är inte så värst imponerad. I alla fall inte när det gäller att spräcka de hårda gnejsblocken jag har. Det tar en evighet att borra, och man får borra tätt för att det ska fungera. Sedan får man banka på kilarna tills de ser ut som svampar, och har man tur så spricker stenen som man vill. Ofta spricker den bara delvis, det går av flak och småbitar vilket gör det ännu svårare att få kilarna att sitta rätt.
Slår du sönder kilarna så gör du något fel, eller har valt fel kilar, jag har haft mina länge och dom är som nya. Dock så köpte jag några billiga i begynnelsen som tog slut efter ett fåtal stenar så där kan du ha orsaken.
Får du flak så har du för få kilar för "sträckan" som du vill klyva.
bumpar trådenTorpAnders skrev:
Så kan det vara. Men i hans fall var det stenar av gnejs. Gnejs är ofta skiktad och spricker gärna i flak. Bråkade med en stor gnejsbumling i somras - med kilar - och då går spräckningen ned till närmaste naturliga skikt. Därefter får man borra igen, kila och spräcka ned till nästa skikt. Min enmetersbumling (på höjden) hade 3-4 sådana naturliga skiktningar.
Dock kan jag inte se att resultatet hade blivit annordlunda med snigeldynamit; får också göras i omgångar vid jobbig gnejs. Granit är inte skiktad på samma vis, även om det naturligtvis kan förekomma naturliga sprickor.
Hej! Försöker också spräcka med snigeldynamit - ett trappsteg i betong! Men blandningen kryper bara uppåt och ingen utvidgning sker! Har någon erfarenhet av att plugga igen hålen jag borrat med kork? Eller skjuter den iväg? Tacksam för råd! MarilynB BOS123 skrev:Jag har stått och slitit med snigeldynamit och har lite erfarenheter som jag tänkte dela med mig av. Jag skulle gräva ner en elkabel på tomten och i mitten av diket stötte jag på berg som gick upp till 10 cm under markytan. Har nu insett följande: Det finns olika märken av snigeldynamit och de är INTE lika bra. Prövade med Demex från Maxit (inköpt på K-rauta). Mer eller mindre värdelöst. Knappt något hände och svårt att blanda ihop. Prövade också Snigamit från Bendoff och det fungerade hur bra som helst. Hörde också att Snigamiten är något som proffsen brukar använda.
När man skall "spränga" en kanal insåg jag också att det inte funkar om man försöker få berget att sprängas uppåt. Det måste finnas åtminstone en sida fri så berget kan tryckas ut någonstans. Insåg också att man måste luta borrhålen rejält. När man borrar är det lätt att bara borra rakt ner men det funkar inte alls när man är nere i "urberget". Snett och mot fallriktningen måste det vara.
Jag har tidigare prövat att borra med Cobra och det var fruktansvärt jobbigt. Nu körde jag med tryckluftsborr (bergborrpaket) hyrd på Cramo och det gick bra, om än ingen dans på rosor. Insåg också att det inte funkar att borra så att två hål korsas. Då nyper borrstålet fast på en gång.
Hålen jag borrade var 35 mm breda och 50 cm djupa. Har förstått att snigeldynamit kräver minst 30 mm hål.
När man blandar snigeldynamiten är det superviktigt att man blandar med exakt rätt vattenmängd. Jag undrar dock fortfarande vad man gör när man hällt ner snigeldynamiten och den fått verka några timmar. Är det bra eller dåligt att hälla på mer vatten? Om man är för snabb med extra vatten kan man få en blow out (massan sprutar ut ur hålet) men om det gått något dygn och det börjat spricka lite men inte tillräckligt, skall man hälla på ytterligare vatten?
Som slutord; passa Er för Demex och välj Snigamit. Borra i prydliga rader (för sprickbildning) och borra "snett" och inte rakt ner!
Har du blandat med för mycket vatten? Vad är det för förhållande mellan längd och diameter på hålen? Plugg ska inte behövas.
Hej! Nej, blandat med kallt vatten och till konsistens tjock välling! Borrat ca 25 cm snett ner i betongen. Så jag tycker att jag gjort enligt regelboken. Använt ”Finja” snigeldynamit!!D Daniel 109 skrev:
Enligt manualen ska det vara minst 30cm.
Vad har du för diameter på hålen?
Vad har du för diameter på hålen?