M
Ramme75 Ramme75 skrev:
Det är så jag tänker för att ta bort Sten och berg under vattnet, hyra en luftdriven och använda långa borr. Göra fast en flotte och stå där och hjälpas åt. Frågan är bara, kan man stoppa in snigeldynamit i några slags långa plastkorvar och använda under ytan?
Kan du hitta typ vp-rör eller annat styvt rör som passar i hålen så det blir tätt så är det inte omöjligt. Banka ned det i hålet så det sticker upp ovan ytan, blåsa ur det med luft och fylla med snigeldynamit. Jobbigt men inte omöjligt.

Expansionen är inte stor, så jag tror inte att det funkar alls med ett rör eller slang mellan snigeldynamiten och berget. Det man går göra är att fylla hålet från botten. Det skulle kunna göras genom att fylla ett rör som förs ner till botten och någon typ av tätning som kan avlägsnas när det är i botten. Tex genom att peta genom röret med ett armeringsjärn.
Jag har inte testat, men det borde funka.

Ramme75 Ramme75 skrev:
Det är så jag tänker för att ta bort Sten och berg under vattnet, hyra en luftdriven och använda långa borr. Göra fast en flotte och stå där och hjälpas åt. Frågan är bara, kan man stoppa in snigeldynamit i några slags långa plastkorvar och använda under ytan?
Japp, det finns och används när man spräcker poröst berg. Kolla med leverantören av snigeldynamiten.

M
D Daniel 109 skrev:
Expansionen är inte stor, så jag tror inte att det funkar alls med ett rör eller slang mellan snigeldynamiten och berget. Det man går göra är att fylla hålet från botten. Det skulle kunna göras genom att fylla ett rör som förs ner till botten och någon typ av tätning som kan avlägsnas när det är i botten. Tex genom att peta genom röret med ett armeringsjärn.
Jag har inte testat, men det borde funka.
Inte mellan, tanken är att det ska vara nån mm för stort så man får knacka fast det i mynningen på stenen. Men annars kan det funka som du skriver. Tex. att man fyller en slang med dynamit som går ned i hålet, samtidigt så pressas ju vattnet ut, sedan får man stoppa nått i slangen som pressar ut dynamiten från botten av hålet när man långsamt drar upp slangen. På något sätt måste man ju få bort vattnet så man inte blandar dynamiten med det. När det väl har kommit i hålet så borde det inte spela nån roll att det är under vatten om det är relativt stillastående. Men det funkar ju att sätta nån plugg i hålet tills det börjar expandera annars.

Ramme75 Ramme75 skrev:
Jag har gjort exakt detta på 3 m3 berg i sommar, för att få plats med brygga. Har borrat till 1,5 m djup med 32 mm borrar i Cobra. Ursprungligt vattendjup var 1m som djupast. Funkar, men det är inte lätt!

Första utmaningen är att få hålen på rätt ställen, för man ser ju så dåligt från ytan. Särskilt när borren är igång och utblåset bubblar ytan. Sedan är borrmjölet ett elände. Jag hade först rör som gick till hålbotten för att hålla hålen rena, men mjölet kilar fast rören. Så jag kapade till korta rör och satte en spik igenom så de inte åkte helt ner i hålen. Kilade fortfarande fast, men gick lätt att dra loss. Och hålen spolade jag rent med vattenslang innan spräckningen.

Snigeldynamiten fylls i lång plastpåse som knyts ihop i botten. Träs på ett rör med tratt, häll i lite vatten och för ner i hålets botten. Utan vatten så får man inte lös röret ur påsen när hålet långt under ytan. Sedan hälls spräckmedlet i tratten. Röret lyfts sakta upp, och jag förslöt påsen med påsklämma när röret kommit ur hålet.
Har använt Demex, för de gav mest rinning blandning (3 dl/kg). Det har funkat bra även om jag gått ned i vattenmängd något för att få 'segare' blandning som trycker undan påsvattnet bättre.

När det väl spruckit kommer det riktigt jobbiga - att lossa och få bort bitarna. Kil, slägga och spett funkar under vattnet, men det är bra med viktbälte och bra lungkapacitet...
Sikten blir dock snabbt problematisk, så det gäller att ha tid att låta grumlet lägga sig.

Så det funkar, men det är inte lätt eller bekvämt. Det har blivit mycket jobbande i våtdräkt...

• Wow
Myckling
  • Laddar…
G Gallahad skrev:
2 kilo snigeldynamit hade jag.
Samma problem för mig med märket finja 2 kg :(. Man ska använda 4 till 4,4 dl. Jag använde 4,2 dl vatten och det blev som trög tuggummi och fick använda blompinne för att få ned i hålen men jag tror att det har blivit luftfickor i hålen. Det har gått 20 timmar och ännu har inget hänt, blir så grinig.

A Autodidak1 skrev:
Har spräckt en hel del med 20 mm borr, inga problem, men det blir fler hål. Körde med 15-20 cm mellan hålen.
Hur djupa skall hålen vara?

Så djupt som du vill spräcka men inte igenom.

För mig räcker ddt med 5-10 cm . Då skulle det väl funka med elektrisk borrhammare?

Nja, det finns ett minimimått också. Jag kommer dock inte ihåg det. Allt för grunda hål funkar inte.

Minsta håldjup måste vara minst fem gånger håldiametern. Håldjupet för ett 40 mm hål blir alltså 200 mm. Dock alltid minst 300 mm.

Idealisk håldiameter 40mm
Max håldiameter 45mm
Min håldiameter 25mm
Specialfall 20mm håldiameter

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Hur djupa skall hålen vara?
Bara inte kilen bottnar i hålet så borra lite djupare än själva kilen så går det bra.ett tips är om du kör med 20mm spräckilar så köp borr från Biltema ja du hörde rätt men jag har köpt borrar som kostar upp mot 1000 kr men provade Biltema sds maxborr 24mm till mina 24mm spräckilar och när det gäller borra ett hål snabbt så slog Biltema borr övriga med hästlängder och pris 179 kr.
Om du söker på HME tools där står mycket matnyttigt när det gäller spräcka berg/sten.

Kan bara hålla med växelventil och vill bara bidra med mina erfarenheter i diskussionen:
Gjorde ett ganska omfattande projekt när jag byggde en verkstad på ön där jag bor. Körde med kompressor och bergborr samt snigeldynamit och det fungerade väl helt ok men tog ju en massa tid att vänta på att det skulle spricka. Väldigt irriterande när hål inte expanderade/spräckte men jag tänkte att det var så det funkar...

Fick tips av en gubbe på ön att testa spräckkilar istället och det var ju en helt annan grej! Köpte 24mm kilar och SDS-max borr från HME Tools. Funkar klockrent och går snabbt - tio minuter efter borrningen är berget spräckt. Tänk bara på att fetta in kilen och lär dig "läsa" berget så går det lättare.
Istället för att hyra maskin har jag nu köpt Biltemas kraftigaste borrhammare (köper två sådana för hyrpriset för en helg...) och den är som ny efter typ 100 hål så då bestämde jag mig för att testa deras SDS-max borrar. Om du har några extra borr så kan du låta dom vila/kylas av mellan hålen men ändå fortsätta borra. Något borr har gått sönder omedelbart men det var inga problem att byta. För 179:-/borr kan man unna sig några extra borr :)
Självklart är en riktig kompressordriven bergborrmaskin effektivare men jag kommer nog aldrig att slabba med snigeldynamit igen.
Som sagt, detta är bara mina erfarenheter efter att ha testat båda metoderna, dina erfarenheter kan vara annorlunda.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Mitt hus står på på en häll och jag behöver anlägga en kanal/ränna i berget för vatten och avlopp för att få fall på avloppet. Någon som har en idé hur jag skulle göra det bäst?

Jag har haft en tanke på att borra många hål tätt där jag vill ha rännan och fylla hälften av hålen med snigeldynamit, detta för att expansionen ska gå mot det tomma hålet, och sedan bila bort det lösa för det lär ju vara ganska bra fastklämt även om det är spräckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.