1,5 m3 betyder ca 3 ton, det skulle gå att lyfta den med en L50 eller en lastbilskran om man kan komma nära.

En mobilkran har längre räckvidd och kanske kostar 3-5000 kr.
Borra och bängla i en damm och ändå få bitar som väger flera hundra kilogram.

Protte

Jag hör vad du säger. Grejen är den att stenen ligger i en damm som är omöjlig att nå med kranbil, dessutom är kostnaden på tok för hög för en sådan lösning.

Målet är att får ner storleken på stenen. Så att den inte ligger så nära vattenytan.
Jag behöver alltså inte frakta bort den, bara "pulverisera" den. :)

Är det en naturlig damm eller är det gummiduk i botten.
Är den naturlig så endera släpa den med samma traktor som i inlägg 16 (och lång wire/kätting) eller spränga den med vanlig dynamit.

Pulvrisera kan du nog glömma, tror mera på att dela på mitten för varje "skott"

Kostnad och kostnad, borrmaskin och snigeldynamit är heller inte gratis och du kommer att få spräcka många gånger.

Och vad är det för ställe där det inte går att komma åt, den kran som lyfte taket på garaget hade bom på 55 m och det var inte den största som finns i Umeå.

Protte

Jag tror det räcker att dela den en gång. Målet med hela operationen är att få den så "liten" att den inte sticker upp över ytan.
Att släpa bort den kan vara ett alternativ men jag är sugen på att "dela" den då det hade varit roligare....:)

• Gilla
Niktur
  • Laddar…
Om det är mycket blött så blir det problem med snigeldynamit. Om du borrar ett hål och det rinner in vatten i hålet så kommer snigeldynamiten aldrig att torka ordentligt och då tappar du sprängkraft det blir bara en geggig moja! Det finns typ "kondomer" som används för att stoppa vatten att komma in i blandningen!

Jag har själv fått in massa vatten under tiden och det var bortkastad tid och pengar!

Vatten i borrhålet är inte bra! q(;^;)p

Om du kan sänka vattennivån borde det väl inte vara något problem? Borra rakt uppifrån och spräck bort "skivor" vartefter.

OBS: Det står tydliga anvisningar att ha skyddsglasögon, och använd det!! En kompis kompis fick en "blowout" rakt i ansiktet (ögonen), och det var ingen rolig historia. Fick ligga på sjukhus där man i flera dagar konstant spolade ögonen. tror han trots detta fick bestående skador......

Lägger in min erfarenhet i denna (äldra tråd):

Snigamit fungerar ej om den är för gammal. Helst ska den max vara 12 månader. Kan fungera upp till 24 månader.

Det går varken att blanda till och den har ej heller effekt längre. Pratat med agenten och han sa att de aktiva substanserna slutar att verka.

Det var också min praktiska erfarenhet då jag fick gratis äldre Snigamit av min sprängare att testa med. Det fungerade dock inte alls - inte ens att blanda och än mindre att spränga med.

Fyller på en gammal tråd med nya frågor...

Jag har stenar som likt isberg sticker upp ett par centimeter här och där i gräsmattan. Jag vill ta bort ett ca 20 cm för att inte förstöra gräsklipparen varje sommar.

Stenarna är ganska spetsiga, skulle det funka att i stället för att hyra en tung tryckluftsborrmaskin ta en vanlig slagborrmaskin med en någorlunda grov borr och göra mindre hål än de 30-35 mm som verkar rekommenderas här?

Har spräckt en hel del med 20 mm borr, inga problem, men det blir fler hål. Körde med 15-20 cm mellan hålen.

_Mikael_ skrev:
Fyller på en gammal tråd med nya frågor...

Jag har stenar som likt isberg sticker upp ett par centimeter här och där i gräsmattan. Jag vill ta bort ett ca 20 cm för att inte förstöra gräsklipparen varje sommar.

Stenarna är ganska spetsiga, skulle det funka att i stället för att hyra en tung tryckluftsborrmaskin ta en vanlig slagborrmaskin med en någorlunda grov borr och göra mindre hål än de 30-35 mm som verkar rekommenderas här?

Du lär få borra dubbelt så många hål bara.

Med en slagborrmaskin så tror jag inte det blir så många hål.
En borrhammare har det svårt nog i natursten, men det går alltid att prova.

Protte

• Gilla
Dorothea
  • Laddar…
"stenar som likt isberg sticker upp ett par centimeter här och där i gräsmattan" kan man oftast spräcka med en rejäl slägga och en god dos våldsam iver... :) Speciellt om dom är spetsiga.

prototypen skrev:
Med en slagborrmaskin så tror jag inte det blir så många hål.

Protte
Beror ju helt på storleken på borr, det finns ju en uträkning på hur tätt hålen måste vara med en viss diameter.

• Gilla
scanmar
  • Laddar…
Varför inte hyra riktiga grejer istället? Finns färdiga kit, slipper du slita ihjäl dig o spar tid

Jag hade också en likadan "gräsklipparknivsförstörare" som doldes alldeles perfekt av den oklippta gräsmattan.
Och tillslut hade den "krupit" upp så mycket att nått radikalt måste göras. Alternativen var att höja gräsmattan, eller sänka stenen. Efter att ha konsulterat några byggare angående "Snigeldynamitvarianten" och fått blandade svar, fastnade jag för att:
- Skotta bort jord ner till c:a 0.5 m under gräsmattsnivå.
- Hyra en "Stensåg" = Motorsåg med 350-400mm sågklinga.
- Dra fram vattenslangen och koppla in den på sågen för kylning av klingan.
- Såga "limpskivor" av stenen som var smalare än sågdjupet för klingan.
- Hämta släggan och slå av bitarna en efter en, och slänga dom i skottkärran och köra bort dom.
- Göra om proceduren en gång till, och då var c:a 400mm av höjden på stenen borta.
- Återfylla, packa, kratta och kasta ut lite gräsfrö, allt klart!

Det tog c:a 3tim inkl att plocka fram och plocka bort alla verktyg.

/KentW

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.