maskeradeproggaren
Biltemas snickerispackel WF wood finish, tub med 400 ml, fingraderat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta måste vara det sämsta träspacklet som någonsin tillverkats. Är det kanske gjort av trolldeg? Så uselt att jag ifrågasätter om det ens är lagligt att sälja ett så dåligt spackel.

Spricker hela tiden trots väldigt tunna spackelsträngar (0,5mm) och jag vet inte hur många gånger jag fått spackla om.. Dessutom verkar det inte fästa så bra i underlaget heller...

Har givit oerhört mkt merarbete så detta spackel kommer jag såklart aldrig beskaffa mig med igen. Visst borde jag såklart insett att Biltemas spackel är skräp, men nu lärde jag mig detta den hårda vägen och ska snarast göra om och göra rätt.

Så, vad ska jag använda mig av istället, i enlighet med panelens erfarenhet och expertis?

• Gilla
Rob1000 och 1 till
  • Laddar…
Om du har vanligt linoljekitt hemma brukar det gå utmärkt att spackla med efter att man blandat i lite mer olja.

• Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du har vanligt linoljekitt hemma brukar det gå utmärkt att spackla med efter att man blandat i lite mer olja.
Den är intressant. Har jag inte testat. Hur länge brukar det ta innan det går att slipa eller måla över?

Bart Bart skrev:
Den är intressant. Har jag inte testat. Hur länge brukar det ta innan det går att slipa eller måla över?
På fönsterbågar brukar jag måla över linoljespackel och linoljekitt på en gång, men man kan ju vänta tills det torkat oxå om man inte är rädd att fåglarna ska ta kittet.

Har använt HardHead LM från Jula med gott resultat men vet inte om det uppfyller dina krav. Men jag fann det lättlurat och relativt snabbtorkande.

• Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
[bild]

Detta måste vara det sämsta träspacklet som någonsin tillverkats. Är det kanske gjort av trolldeg? Så uselt att jag ifrågasätter om det ens är lagligt att sälja ett så dåligt spackel.

Spricker hela tiden trots väldigt tunna spackelsträngar (0,5mm) och jag vet inte hur många gånger jag fått spackla om.. Dessutom verkar det inte fästa så bra i underlaget heller...

Har givit oerhört mkt merarbete så detta spackel kommer jag såklart aldrig beskaffa mig med igen. Visst borde jag såklart insett att Biltemas spackel är skräp, men nu lärde jag mig detta den hårda vägen och ska snarast göra om och göra rätt.

Så, vad ska jag använda mig av istället, i enlighet med panelens erfarenhet och expertis?
Jag har faktiskt använd detta spackel. Och även Beckers och en massa andra vattenbaserade finspackel. Vad jag märkt är det ingen skillnad i hur de fungerar. Biltemas har fungerat fint. Som de andra. Finspackel som finspackel skulle jag säga.

Att det blir torksprickor/sjunkningar är naturligt för denna typ av spackel när vattnet torkar bort.

Att man behöver spackla flera lager är helt normalt.

Hur väl det fäster beror på underlaget. Det kan naturligtvis variera. Men det finns olika typer av spackel som passar för olika ytor och olika miljöer.

Hur väl det fäster beror även på underarbetet...

Spacklet får inte utsättas för/förvaras i frost. Det finns nog någon anledning. Jag vet inte vad som händer, för jag har aldrig råkat ut för det. Mitt bästa råd är att gå tillbaka till butiken och reklamera produkten. Det låter som att det är något fel på den.

Redigerat:
  • Gilla
newgirl och 3 till
  • Laddar…
Vad är det som ska spacklas, ute eller inne?

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Bönhas Bönhas skrev:
Jag har faktiskt använd detta spackel. Och även Beckers och en massa andra vattenbaserade finspackel. Vad jag märkt är det ingen skillnad i hur de fungerar. Biltemas har fungerat fint. Som de andra. Finspackel som finspackel skulle jag säga.

Att det blir torksprickor/sjunkningar är naturligt för denna typ av spackel när vattnet torkar bort.

Att man behöver spackla flera lager är helt normalt.

Hur väl det fäster beror på underlaget. Det kan naturligtvis variera. Men det finns olika typer av spackel som passar för olika ytor och olika miljöer.

Hur väl det fäster beror även på underarbetet...

Spacklet får inte utsättas för/förvaras i frost. Det finns nog någon anledning. Jag vet inte vad som händer, för jag har aldrig råkat ut för det. Mitt bästa råd är att gå tillbaka till butiken och reklamera produkten. Det låter som att det är något fel på den.
Okej hm det var ju intressant, trodde det var att kvaliteten hos Biltema var dålig (det har ju hänt förr..) men då kanske det är denna tuben. Köpte den för en månad sedan, dvs ingen frost, förvarad svalt och mörkt så tänker att detta inte kan ha något att göra med den.

För jag har såklart spacklat och slipat förr (kom inte ihåg märket, dock) men kan inte erinra mig sådana sprickor. Men kanske måndagsex som du säger, så får väl gå och reklamera den.
F fribygg skrev:
Vad är det som ska spacklas, ute eller inne?
Inne, en möbel.

Fast exakt vad ska fyllas upp? Finspackel är uruselt om man tänker sig att man ska fylla upp ett hål eller en skada.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
maskeradeproggaren
S Stefan1972 skrev:
Fast exakt vad ska fyllas upp? Finspackel är uruselt om man tänker sig att man ska fylla upp ett hål eller en skada.
det är både hörn (90graders) som behövde fyllas igen samt också hål för skruv (som jag spacklat i omgångar)

då är det mycket bättre att använda ett 2K spackel som plastic padding PP100 och fylla upp det grovt. Ett sådant spackel varken spricker eller sjunker nå speciellt och sen kan man bara ta själva finputsningen med nå finare. Eller det kan man göra med 2K spacklet också förvisso.

• Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
det är både hörn (90graders) som behövde fyllas igen samt också hål för skruv (som jag spacklat i omgångar)
Ytterhörn blir inte starka nog med finspackel. Där är andra produkter bättre, som sagt ovan.

Men att fylla hål går naturligtvis även med finspackel. Men det kräver måånga lager.

Generellt kan man säga att vill man få lite hastighet på sitt finspacklande är en varmluftspistol eller hårtork ett bra hjälpmedel. Sedan jag kom på det har jag alltid en till hands. Spacklet tål höga temperaturer, så bara underlaget tål värme kan man köra så vattnet kokar bort i de undre lagren som ändå inte syns...

Köpte den för en månad sedan, dvs ingen frost, förvarad svalt och mörkt så tänker att detta inte kan ha något att göra med den.
Du vet inte hur Biltema förvarat den

• Gilla
Metamatik
  • Laddar…
Jag har testat Hardheads finspackel och Illbrucks, båda i plasttub, direkt efter varandra och det var väldigt stor skillnad i hur lättarbetade de var. Hardheads kändes ganska tungjobbat medan Illbrucks var nästan som att bre smör, så underbart! Ungefär i samma veva testade jag Beckers och Byggmax väggspackel på väggarna bredvid varandra och det var samma sak där att det var stor skillnad i hur lätthanterade de var plus hur mycket efterarbete som krävdes. Med Byggmax spackel fick jag gå på ordentligt med slippapper innan nästa lager/färg medan beckers behövde jag knappt ens dra ett drag över. Då var jag lika noga på båda väggarna och gjorde dem samma dag med samma verktyg så bara märket som skiljde. Det var så stor skillnad att jag lovade mig själv att aldrig snåla på spackel utan gå på de kända märkena i fortsättningen

• Gilla
Rob1000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.