La ner otroligt många timmar på att renovera o måla om ett gammalt skrivbord, med lådor och skåp. Färgen var tyvärr inte oljefärg och flöt inte ut bra - apelsinskalsstruktur. Ser inte klokt ut alls. Målade flera lager med grund o topp för att få bra täckning. Oljefärg är idag galet dyrt. Är oljefärg det enda alternativet eller kan jag hitta annan bra färg som flyter ut bra? Kan jag tillsätta något för att få bättre flyt? Lite vatten till vattenbaserad färg? När jag gick på konstskola vill jag minnas vi blandade i terpentin till oljefärgen.

Dracula Dracula skrev:
La ner otroligt många timmar på att renovera o måla om ett gammalt skrivbord, med lådor och skåp. Färgen var tyvärr inte oljefärg och flöt inte ut bra - apelsinskalsstruktur. Ser inte klokt ut alls. Målade flera lager med grund o topp för att få bra täckning. Oljefärg är idag galet dyrt. Är oljefärg det enda alternativet eller kan jag hitta annan bra färg som flyter ut bra? Kan jag tillsätta något för att få bättre flyt? Lite vatten till vattenbaserad färg? När jag gick på konstskola vill jag minnas vi blandade i terpentin till oljefärgen.
Vill minnas jag kört med denna på foder och snickerier och den flyter ut bra.
Kan dubbelkolla i färgskåpet när jag får möjlighet.

Grundfärg sedan 2 strykningar med denna.
En burk med halvblank färg från Nordsjö, webbsida med produktinformation, beskrivning om målning av snickerier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Beckers Living halvblank har jag använt till bla. innerdörrar av furu, funkade bra, spädde med vatten. Fyra strykningar per dörr plus ett lager grund. Gulnar kanske aningen på nått år men inte alls som oljefärg jag använt tidigare. De va alltså vit kulör jag använde.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
S
Linoljefärg är det som gäller!! Ser dyrt ut om du kollar literpris, men den räcker otroligt mycket längre så det går på ett ut! Målas i många tunna lager, beroende på tillverkarens instruktioner så kan första strykningarna spädas ut med balsamterpentin eller lacknafta.

• Gilla
Per i Hamrånge och 4 till
  • Laddar…
Målar man med linoljefärg är det bra att välja en kulör med lite grått i för att den inte ska gulna. Den upplevs ändå som vit.

Jag har kört med denna 2% till fönsterfoder.
https://www.gysinge.com/search/grön umbra

Otroligt drygt. En burk räcker så länge att det nästan blir löjligt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vill minnas jag kört med denna på foder och snickerier och den flyter ut bra.
Kan dubbelkolla i färgskåpet när jag får möjlighet.

Grundfärg sedan 2 strykningar med denna.
[bild]
Dessutom VÄLDIGT tålig. Håller mycket bättre än andra vattenbaserade som jag testat.

Claes Sörmland
Tycker det är svårt att måla med akrylatfärg. Man får liksom slabba på en enorm mängd med färg och sen har man några dyrbara sekunder på sig att dra ut den snyggt med penseln så att den flyter ut. Efter de där sekunderna så segar den till sig och det är kört att få det snyggt.

Väldigt annorlunda målningsteknik jämfört med de gamla alkydoljefärgerna var öppentid var många sköna minuter och de dessutom flöt ut naturligt. Där var ju närmast utmaningen att inte lägga på för mycket färg så att de rann.

• Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tycker det är svårt att måla med akrylatfärg. Man får liksom slabba på en enorm mängd med färg och sen har man några dyrbara sekunder på sig att dra ut den snyggt med penseln så att den flyter ut. Efter de där sekunderna så segar den till sig och det är kört att få det snyggt.

Väldigt annorlunda målningsteknik jämfört med de gamla alkydoljefärgerna var öppentid var många sköna minuter och de dessutom flöt ut naturligt. Där var ju närmast utmaningen att inte lägga på för mycket färg så att de rann.
Därför jag gillar linoljefärgen. Man kan svar i telefon eller ta en fika mitt i projektet utan att det är nån katastrof. Öppen färg äger!

• Gilla
Per i Hamrånge och 5 till
  • Laddar…
Målat med 4-5 olika märken/färger där jag velat ha en riktigt slät tålig vit yta, men alla är kassa hur du än bearbetar ut färgen & hur du än grundar.

Den hitintills bästa jag använt är Drygolin från Jotun som är akryloljebaserad, den gav ett bra resultat och räckte till större yta = dryg. ( luktar däremot en del )

https://www.bauhaus.se/traskydd-jotun-drygolin-fonster-och-dorr-vit-1l

Att använda linoljebaserat är absolut inte min grej, då torktider och tidsåtgång är på tok för långa.
Och vattenbaserat i all ära, men man får inte tillräcklig finish med dessa produkter. (ännu)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Den överlägset bästa snickerifärgen är Jotun Lady , mycket imponerad av denna färg (y)
Får 5 stjärnor av mig , helt makalös på att flyta ut , utan penseldrag eller andra tokigheter :love::ok::cool:

• Gilla
  • Älska
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Jättekul med alla inputs! tack

Tomture61
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Har provat både Jotun Drygolin och div snickerifärger och håller med om att Jotun Lady är bland de bästa. Flyter ut bra och verkar bli hård/tålig jfr många andra snickerifärger. Jotyn Drygolin är dock i en annan liga, men det är ju en lacknaftabaserad utefärg. Kan inte förstå hur man kan använda något annat till fönster mm utomhus...

S sultanen1 skrev:
Jotyn Drygolin är dock i en annan liga, men det är ju en lacknaftabaserad utefärg. Kan inte förstå hur man kan använda något annat till fönster mm utomhus...
Jag å min sida kan inte förstå varför man skulle välja Drygolin till fönster utomhus, den är ju inte linoljebaserad och innebär ju onödigt mycket underhåll på fönstren i framtiden.

• Gilla
malarmaster och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den överlägset bästa snickerifärgen är Jotun Lady , mycket imponerad av denna färg (y)
Får 5 stjärnor av mig , helt makalös på att flyta ut , utan penseldrag eller andra tokigheter :love::ok::cool:
Aha! Men det är ju inte en akrylatfärg utan en oljefärg. En vattenburen polyuretanmodifierad oljefärg. Det förklarar att det flyter ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.