Ska måla ett trägolv och ett träinnertak där det finns områden med skapligt många spikhål. Sisådär en 64 hål på 90 cm!

Frågan är nu vad jag ska fylla hålen med? Träspackel (snickerispackel) eller plastiskt trä?

Någon?
 
Vanligt snickerispackel fäster inte mot omålat trä och är inte heller tillräckligt hållbart. Finns speciella spackel avsedda just för träslaget i fråga som har ungefär samma färg som träet och suger ungefär lika mycket som träet. Kemsikt trä fungerar om du nu tänkt täckmåla golvet.

Alternativt kan du borra i träpluggar!
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
O OHE skrev:
Vanligt snickerispackel fäster inte mot omålat trä och är inte heller tillräckligt hållbart. Finns speciella spackel avsedda just för träslaget i fråga som har ungefär samma färg som träet och suger ungefär lika mycket som träet. Kemsikt trä fungerar om du nu tänkt täckmåla golvet.

Alternativt kan du borra i träpluggar!g
Jättebra tips! Det är också vad jag har kommit fram till efter samråd med expert på Bolist! I mitt fall handlar det om ett 10,5cm långt borrat hål och drygt 1cm i diameter. Först en plugg efter noggrann mätning och sedan träspackel. Men kan någon tipsa mig om hur man får ur spacklet ur tuben? Så segt fast jag masserar tuben som det står i beskrivningen att man ska göra på beskrivningen! En millimeter åt gången och hålet som ska fyllas igen är ca 6cm! Kapa botten helt enkelt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.