SMS:ade en snickare som jag jobbar med precis och frågade om han kör med PH1, PH2 eller PH2R och svaret jag fick var PH1. Ska höra med någon till snickare också.

//Patrik

Paul-Staffanstorp
Patrik_Hed skrev:
SMS:ade en snickare som jag jobbar med precis och frågade om han kör med PH1, PH2 eller PH2R och svaret jag fick var PH1. Ska höra med någon till snickare också.

//Patrik
Det har väl att göra med vad han ska skruva för skruvar... ;)

Men det känns ju som han bygger dockhus... ;)

Men vad sjutton, nu skrev han att han menade PH2. :banghead::)

//Patrik

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Glöm inte intolv och diverse varianter på dessa..
Jag skulle montera några öglor i en skoda superb, under stolskenorna, där satt dessa fina skapelser...
Som tur var att en vanlig insex hane (utsex?) passade då de inte var dragna med sånt vansinnigt moment...

"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på...."

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Bubblaren skrev:
Tittar man noggrant så har Ph bits koniska spår medan Pz har raka spår. Extra spåret på Pz skruv är bara för att man ska kunna se skillnad på Ph/Pz skruv.
Ph bits vill upp ur skruven tack vare konisiteten. För att motverka sett gjorde man en vidareutveckling -Pz

[bild]
Vilket är mest vanligt idag, ph2 eller pz2?
Och ph2r, när ska man använda den bitsen?

Jag använder sällan ph2 utan det blir ph2r mest hela tiden. Tycker den sitter bättre på skruven och håller bättre.
Vad som är vanligast vet jag ej, men byggskruv typ gipsskruv har ph-spår.

Utvecklingen av de olika skruvskallarna kommer ju historiskt från löpande band industrin där man använder automatiska skruvdragare.

Jag hade "nöjet" att vara inblandad i import av Japanska skruvdragare på -80-90 talen där vi byggde om dom och installerade dom i Svenska fabriker, så där såg man tydligt problematiken med skruvskallar, skruvmagasin,skruvmatare osv.

Ta tex torx som med liten tryckande kraft ändå har maximalt fäste för vridmomentet PLUS att skruvarna sitter kvar på verktyget utan magnetism eller andra ihop kok.

En fullträff som är rätt svårslagen även idag vill jag påstå.

Andra orsaker till utveckling kan vara att man rent praktiskt vill /måste ha små skruvskallar eller måste klara en vinkling av mejseln, osv.

Att vi som handarbetar kör med skruvdragare är bara en bieffekt i skruvskalle utvecklingen, det har lockat fram dessa avarter med "kombispår" och annat elände.

Är skruven utvecklad med en sorts spår så ska naturligtvis exakt den bitsen användas till just den skruven för maximal verkningsgrad, visst det går med andra också men blir det bättre..nä knappast.

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Vilket är mest vanligt idag, ph2 eller pz2?
Och ph2r, när ska man använda den bitsen?
Inom bygg så är PH2 och olika storlekar på torx (T20, T25 och T30 vanligast) helt förhärskande.

PZ har i princip inte alls funnit sin väg in i byggsektorn förutom på elektriska prylar.

Men när jag har byggt huset har det iaf mest använts PH2, T20 och T25.

Just PZ verkar elektronik och elindustrin ha en förklärlek för.
Förutom fintillverkarna av elmtrl som övergår till snabbfäste eller den kombinerade PZ/Flat skallen som finns nu.

P
Inom "Byggahus.se svären" så är det IKEA som använder gärna PZ men det är nog inte många som använder en PZ mejsel när dom bygger ihop möblerna. Många som inte ens vet om skillnaden. Som det har sagts vinkeln på skruvspåren är olika så en PH slirar och hoppar oftast i PZ.
Bara för någon månad sedan så nämnde jag detta för en hantverkare som visserligen var murare men ändå. Men det visar på ovetskapen.

Jag använder också bara PH2R när det gäller PH2. Tycker att skruven sitter mer fast/kvar/rakt på bitsen så man kan släppa skruven. Definitivt på gipsskruv men även annars också.

Angående torx så har man börjat på en del elektriska prylar men en torx med 5 uddar istället för det normala 6. Detta bara för att gemeneman inte ska ha verktyg för att öppna prylen. Och vi pratar då ofta om T00 och T000

Mikael_L
Ja just det, IKEA glömde jag.

Dom använder konsekvent PZ, såvitt jag vet. (Ja och så insex då med förståss)

Tack för era svar. Ang. PH2 och PH2R, är det samma skruv man skruvar med det? Eller är det olika?

Anna1984 skrev:
Tack för era svar. Ang. PH2 och PH2R, är det samma skruv man skruvar med det? Eller är det olika?
Ja, båda är för Ph-skruv. Phr är nersvarvad och mycket smalare. Passar trots detta perfekt och jag upplever att den fungerar bättre än vanlig ph.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.