64 905 läst ·
242 svar
65k läst
242 svar
Snickare som överfakturerar vad göra!
Det är inte så att han spenderat resten i timmarna i verkstan för att tillverka listerna du beskriver?B Brita Cissi skrev:
Handla material + Tillverkning, alltså tid som spenderats INNAN dom kom till dig och monterade allt.
Du skrev tidigare:
"Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred"
Dom där måtten låter inte som dom finns på hyllan på närmaste brädgård.
Orimligt! Räkna med 8h för en dags jobb för en snickare. För att byta en dörr tar, som någon skrev 1.5h om dörren passar. Foder båda sidor 1h och att han ska ha 4200:- för att klyva lite lister är orimligt materialet kan max var 6-700 och låter som 1h jobbB Brita Cissi skrev:Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.
Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.
Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Bilkostnad ca 500:- sen vet jag inte om han har skrivit in sin o den anställdes tid i den bilkostnaden. Kan ju vara så. Men max 8h ialfl!
Har du fått specificerat vad materialet kostar?
Det har du rätt till!
Fakturan ligger miltals högre än man kan förvänta sig av en sådan tjänst. Jämför med byggmax och bauhaus. Om de hade så stora problem att få ordning på montage eller dina önskemål på lister så ska ju deras inkompetens inte belasta dig som kund och framförallt ska de ha informerat dig innan de fortsatte efter de första timmarna.
Det här är lurendrejeri.
Det här är lurendrejeri.
Jag råkade ut för nåt liknande för ca: 10år sedan. Det var också en innerdörr som skulle bytas. Priset dom begärde var om jag inte minns fel 15000:-. Jag bestred fakturan och fick ner den till 10000:-. Så man ska inte acceptera överpriser.
Att så många svarar utan att läsa TS s 1a inlägg i tråden. Där står tydlig spec på fakturan, se citerade delen ovan.B Brita Cissi skrev:
Elvatusensexhundra svenska kronor för att montera 1 dörr och några lister.
Listerna måste varit väldigt komplicerade för 4623 kr.
Servicebil för samma pris att hyra bil flera dgr.
Betala
6.5 * 700 + 4623. Bestrid resten. Dyrt nog.
Det låter rimligt eftersom det är 6,5 ggr 2 man plus restid och fixa det som skall med till kund..B Brita Cissi skrev:Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.
Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.
Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Det blir en heldag helt normalt skillnad är vid en etablering på plats. Då finns allting på plats då blir det oftast 8 Tim på plats per dag. Små jobb betalar man även tiden runtom kring givetvis. Det är svårt för snickarn att starta ett annat jobb för 1,5 Tim
Och skall man tillverka något så kostar det pengar eftersom man skall ställa in maskiner prova sig fram att det stämmer med mallen osv.
Helt rimlig faktura.
Det verkar väldigt orimligt att det ska behövas vara 2st snickare för att utföra detta arbete på 6.5h/snickare. Känns mer rimligt att det hade tagit 6.5h för 1snickare att utföra detta arbete.
Jag själv bytte 4st innedörrar med foder, drevning o salning på 2 utav dörrarna till badrum o tvättstuga, tog mig totalt 5h, men då är ju förhållandena bra, rätt måttanpassning o verktyg att utföra det.
Så för mig låter det som ett väldigt högt pris.
Jag hade bestridit denna fakturan om jag vore dig.
Jag själv bytte 4st innedörrar med foder, drevning o salning på 2 utav dörrarna till badrum o tvättstuga, tog mig totalt 5h, men då är ju förhållandena bra, rätt måttanpassning o verktyg att utföra det.
Så för mig låter det som ett väldigt högt pris.
Jag hade bestridit denna fakturan om jag vore dig.
B Brita Cissi skrev:Hej!
Du kan kan inte jämföra med Bauhaus o sen ringa en snickar firma som inte har med Bauhaus att göra.
Bauhaus pris bygger ju på pressade avtal med firmor.
Har ni inte kommit överens om pris och valt löpande så är de bara att betala.
Annars tycker jag man kan göra det själv
Vet att bauhaus tar 2995 kr efter rot för insättande av dörr med karm o foder samt borttagande av gammal dörr.Har var dörren redan borta .Tycker inte 16 timmar låter normalt för detta jobbet.Är det 2 man så borde det gå fortare enligt mig.
Håller med om att två man på en dörr och några golvsocklar var att ta i. En man 5 timmar skulle jag acceptera. 700 kr/tim? Är det en ingenjör som snickrat eller?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag har aldrig vart med om att hantverkare gör rätt för sig, någonsin. Stora som små bolag. Det är sjörövare av värsta sort. ”Kotym att ta ocker pris för bil” bara en sån sak borde ju vara olagligt. Varenda liten sak som dubbelkollas brukar vara fel. ”Oj då, det måste blivit nåt fel, hehehe”
Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Hej!R Roka22 skrev:Det låter rimligt eftersom det är 6,5 ggr 2 man plus restid och fixa det som skall med till kund..
Det blir en heldag helt normalt skillnad är vid en etablering på plats. Då finns allting på plats då blir det oftast 8 Tim på plats per dag. Små jobb betalar man även tiden runtom kring givetvis. Det är svårt för snickarn att starta ett annat jobb för 1,5 Tim
Och skall man tillverka något så kostar det pengar eftersom man skall ställa in maskiner prova sig fram att det stämmer med mallen osv.
Helt rimlig faktura.
Tagit in andra snickare för bedömning och de ligger långt lägre i pris alltså lurendrejare de som gjorde jobbet. Ockerpris!