64 907 läst ·
242 svar
65k läst
242 svar
Snickare som överfakturerar vad göra!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
P patst577 skrev:
Instämmer!elpaco skrev:
Jobbade 36 år i samma firma, och gick på 36 julbord/julfester, ibland med partner medbjuden.
Och fortfarande, som pensionär, får jag varje år en inbjudan att komma på julfest.
Att fakturan var ordentligt saltad och orimlig är nog alla överens om ,men jag arbetar inte inom byggbranschen och alla siffror är copy paste från denna länk https://starta-enskildfirma.se/information-enskild-firma/skatt ( som jag även hade med i förra inlägget)Mikael_L skrev:
Det är tråkigt att du uttalar dig såhär självsäkert i en tråd, men verkligen inte kan något om detta.
Eller ännu värre kanske, att du medvetet luras.
Och för övriga läsare vill jag bara berätta att denna skribent tar ut egenavgifterna två gånger i sitt exempel, och sen räknar fel och för högt andra gången.
Allt för att få lyckas få en hög timpenning att verka nödvändig.
så då är det dem som har lagt ut hittepå siffror för att lura sina kunder vilket verkar orimligt ,men visst de kan ha fel
Det är så politikerna menade att det skulle bli. Vad de inte brydde sig om var marknadsekonomin. Marknadskrafterna gör att om priset sänks så ökar efterfrågan och därmed ökar priset igen till vi når jämvikt. Priset kunden får betala efter ROT nu hamnar inte mycket lägre än man betalade utan ROT. Bidraget hamnar till största delen hos hantverkaren.elpaco skrev:
Tycker också att 700 kr/timme låter mycket om inga dyra maskiner används. En erfaren mjukvarukonsult(+10 år i branschen) som jobbar mot bilindustrin tar mellan 750-800 kr per timme (Göteborg). Får en mycket högre lön än en snickare men det funkar för företagen att göra vinst ändå.
Hur brukar det fungera med transport till kund? Brukar man åka till sin arbetsplats först och hämta verktyg och arbetsbil och sedan åka till kund?
Om man tar arbetsbilen hem och åker hemifrån direkt till kund så borde det räknas som vanlig restid till arbetet och inte debiteras. Så funkar det för mig. Egen bil till kund och arbetstiden börjar när jag sätter på datorn och stoppas när jag tar lunch och åker hem.
Uppdragen är längre och det är en av anledningen till att arvodena är pressade.
En dedikerad ingenjör ser till att lära den senaste tekniken på sin fria tid för att vara uppdaterad om ny teknik för att göra ett bra jobb.
Det viktigaste i mitt arbete är att göra ett proffsigt jobb som kunden och jag känner sig väldigt nöjda med (drivkraften).
Många i min branschen har ett brinnande intresse för sitt yrke och skulle skämmas oerhörd om de levererade ett dåligt resultat.
Jag har precis motsatt känsla med hantverkare. Det skall gå fort och fuskas så mycket det går och koppas att kunden inte hittar det. Stoltheten i arbetet verkar saknas.
Det kan hända att jag har haft en väldig otur med hantverkare men vissa priser är helt horribla.
Något måste vara fel om det lönar sig för ingenjörer att ta ledigt från jobbet för att fixa arbeten i hemmet.
Tar många gånger längre tid men resultatet brukar blir mycket bättre även om jag är en amatör som aldrig gjort jobbet tidigare.
Ursäkta om jag låter bitter men har fått se många skitjobb i huset vi har byggt.
Hur brukar det fungera med transport till kund? Brukar man åka till sin arbetsplats först och hämta verktyg och arbetsbil och sedan åka till kund?
Om man tar arbetsbilen hem och åker hemifrån direkt till kund så borde det räknas som vanlig restid till arbetet och inte debiteras. Så funkar det för mig. Egen bil till kund och arbetstiden börjar när jag sätter på datorn och stoppas när jag tar lunch och åker hem.
Uppdragen är längre och det är en av anledningen till att arvodena är pressade.
En dedikerad ingenjör ser till att lära den senaste tekniken på sin fria tid för att vara uppdaterad om ny teknik för att göra ett bra jobb.
Det viktigaste i mitt arbete är att göra ett proffsigt jobb som kunden och jag känner sig väldigt nöjda med (drivkraften).
Många i min branschen har ett brinnande intresse för sitt yrke och skulle skämmas oerhörd om de levererade ett dåligt resultat.
Jag har precis motsatt känsla med hantverkare. Det skall gå fort och fuskas så mycket det går och koppas att kunden inte hittar det. Stoltheten i arbetet verkar saknas.
Det kan hända att jag har haft en väldig otur med hantverkare men vissa priser är helt horribla.
Något måste vara fel om det lönar sig för ingenjörer att ta ledigt från jobbet för att fixa arbeten i hemmet.
Tar många gånger längre tid men resultatet brukar blir mycket bättre även om jag är en amatör som aldrig gjort jobbet tidigare.
Ursäkta om jag låter bitter men har fått se många skitjobb i huset vi har byggt.
B Brita Cissi skrev:Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.
Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.
Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Du skulle ha frågat om ett ungerfärligt totalpris, helst på mail.
Även du gör samma tankevurpa. Läs mitt svar till liknande kommentar ovan. Hur priserna förändrats med rot är oväsentligt i denna diskussion. Postaren verkar tro att rot utfaller UTÖVER köparens betalning. Det är så klart fel.P Puhnallen skrev:Det är så politikerna menade att det skulle bli. Vad de inte brydde sig om var marknadsekonomin. Marknadskrafterna gör att om priset sänks så ökar efterfrågan och därmed ökar priset igen till vi når jämvikt. Priset kunden får betala efter ROT nu hamnar inte mycket lägre än man betalade utan ROT. Bidraget hamnar till största delen hos hantverkaren.
Man ska väl ändå inte behöva vara hemma om man anlitar en hantverkare, man lämnar väl ändå ett telefonnummer till hantverkaren, sen åker man till sitt jobb/sysselsättning och gör det man ska där. Under mina snart 12 år som hantverkare hemma hos privatpersoner har jag aldrig sett det som ett problem att den boende inte är hemma, snarare tvärtom. ALLT går fortare om man får jobba ”ifred”. Dyker man på överraskningar eller funderingar så kontaktar man givetvis fastighetsägaren/lägenhetsinnehavaren.Suziluz skrev:
Man ska hålla sig hemma medan hantverkarna är på plats för att 1) vara med på vad i proceduren som tar tid om det gör det och 2) ha koll på vad som faktiskt görs så att man inte blir förvånad när fakturan kommer. Det är förvånande få som ser till att ha den informationen. Att bli förvånad över att de tar betalt för att frakta sig från och till ett arbete är ju också underligt. Deras restid är ju förlorad arbetstid som ska kompenseras för, det är inte bara bensin + bilkostnader.
Vi har just haft elektriker på plats för att byta ett badrumsskåp med infälld belysning. På papper lät ju det som ett enkelt jobb som borde ta max en halvtimme. Men när de tog ner det gamla skåpet visade det sig att hantverkarna som för 15 år sedan byggde badrummet dragit ut elen genom en liten ruta som var 2 x2 cm i kaklet, och eftersom vårt nya skåp är större och inte kunde kopplas in på exakt samma plats var alltså killarna tvungna att såga ut en större ruta i kaklet för att kunna dra om elen till nyskåpet. Det här tog förstås extra tid, och det är jag glad för - hellre ett snyggt och ordentligt gjort jobb som jag får betala en extra timme för än ett snett skåp eller sprucket kakel. Hade jag inte varit hemma däremot och sett/hört vad som pågick i badrummet hade jag antagligen undrat vad som var så tidsödande med att skruva ner ett skåp och upp ett annat.
Jag har också alltid haft för vana att bjuda hantverkare på kaffe och bulle när de jobbar hemma hos mig. Brukar uppskattas, och tänk, de har inte debiterat för sin fikatid heller...
Sen ska man givetvis meddela vad som orsakat att saker tar tid, eller krånglar så att den beställaren vet vad som hänt!
Själv kan jag nog komma på 10 saker som jag ser som viktigare i min anställning än att arbetsgivaren inte bjuder in till julbord.KnockOnWood skrev:
Men alla prioriterar väl olika.
Alldeles oavsett, OnT: Jag kan inte låta bli att tycka att det ställs enormt höga krav på beställaren i sådana här trådar.
En rätt enkel sak som att sätta några lister och in med en innerdörr ska kräva ett leverantörsavtal på typ 3 sidor.
Det är rätt mycket jobb för vad som egentligen ska vara smidigt och lätt. Man tar ju in utsideshjälp för att göra livet lättare, inte tvärtom.
Själv kostar jag en bra bit över 700 i timmen 
Jag ska leva jag också. De är jag som står på knä hos ingenjören som inte klarar rensa avlopp. Byta panna. Laga läckan i slitsen.
Bittra sanningen. Kan man inte själv är de bara och betala. Annars kliver man ner på knä själv.
O ja jag tycker deras fakturan var överdriven MEN ett tips då till nästa gång. Byt innerdörren själv o köp dig en spikpistol o sätter lite lister o föder på helgen. Hur lätt som helst.
Trevlig helg !
Jag ska leva jag också. De är jag som står på knä hos ingenjören som inte klarar rensa avlopp. Byta panna. Laga läckan i slitsen.
Bittra sanningen. Kan man inte själv är de bara och betala. Annars kliver man ner på knä själv.
O ja jag tycker deras fakturan var överdriven MEN ett tips då till nästa gång. Byt innerdörren själv o köp dig en spikpistol o sätter lite lister o föder på helgen. Hur lätt som helst.
Trevlig helg !
Spikpistol för att byta innedörr!!!!Henrik Nordlander skrev:Själv kostar jag en bra bit över 700 i timmen
Trevlig helg !
Bowman skrev:
Jag har aldrig vart med om att hantverkare gör rätt för sig, någonsin. Stora som små bolag. Det är sjörövare av värsta sort. ”Kotym att ta ocker pris för bil” bara en sån sak borde ju vara olagligt. Varenda liten sak som dubbelkollas brukar vara fel. ”Oj då, det måste blivit nåt fel, hehehe”
Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Ja jag kan nog lista ut vad du tycker om min yrkesgrupp, men jag vet inte hur mycket jobb det var med all listning i ts fall. Och innan jag vet det så kan jag omöjligt svara på om det är dyrt eller billigt.Bowman skrev:
Ja hoppsan (jag borde nog följt din länk från börjanKokarn skrev:
Att fakturan var ordentligt saltad och orimlig är nog alla överens om ,men jag arbetar inte inom byggbranschen och alla siffror är copy paste från denna länk [länk] ( som jag även hade med i förra inlägget)
så då är det dem som har lagt ut hittepå siffror för att lura sina kunder vilket verkar orimligt ,men visst de kan ha fel
Ja det är trist att bli lurad av en sida som ser såpass riktig ut.
Men företaget bakom verkar lite skumt. Ingen omsättning de 2 senaste åren och någon händer hos kronofogden:
https://www.merinfo.se/foretag/SVENSK-BOLAGSFÖRMEDLING-AB-5590077375/2kg6rb3-1flpp
Och en massa konstiga byten i bolagsledningen:
https://www.solidinfo.se/foretag/svensk-bolagsformedling-ab-89AC/personer/historik
Men nuvarande VD verkar inte vara någon målvakt eller så, driver ju ett annat bolag som verkar helt schysst.
Nåväl, den sidan luras i alla fall. Den som skapat det där kan inte räkna, borde alltså inte gå ut med sånt här publikt på det viset.
I räkneexemplet ifråga är det bara två saker som behöver beräknas, egenavgifterna (28.97%) och kommunala inkomstskatten.
Schablonavdraget som nämns är bara en förinbetalning av egenavgifter fram tills man vet vad slutlig lön och därmed egenavgifter blir. Så man betalar 25% under hela året, som exempel, och så justeras det i slutet av året med att betala in ca 4% till, ifall det har varit jämn inkomst varje månad.
Sen dras inte egenavgifter på vinst eller omsättning eller något sådant (här verkar okunskapen vara gigantisk bland alla hantverkare, det har jag ofta sett på detta forum). Utan den läggs på på bruttolönen som tas ut av ägaren/den anställde.
Så det blir liksom att räkna lite "baklänges".
I exemplet var firmans vinst angiven till 300', dvs efter att alla kostnader är dragna. Har man då enskild firma (som i exemplet) så blir allt lön, i praktiken för det mesta. (Med AB kan man göra på fler/andra sätt).
Så för att räkna ut bruttolön innan kommunal skatt (den lön som alla löntagare ser) så blir det:
300' / 1,2897 = 232.612 kr i lön (innan kommunal skatt)
Vad man sen får ut i handen av detta beror på kommunal skattesats och vilka avdrag man gör, osv.
Men säg att med 32% kommunal skatt och inga avdrag, så blir det då 158.176 efter skatt (all skatt).
Dessa siffror blir per månad 19.384/13.181 före/efter skatt.
Nu förenklade jag också å det grövsta. Egentligen ska man kika i skattetabellen, särskilt vid såhär låga löner.
Vid 19.384 brutto ska skatt dras med 3988, då blir nettolönen 15396 kr.
Nu är detta väldigt låga löner för en hantverkare, varför.
Jo för att exemplet har inget speciellt med en hantverkare att göra. Om vinsten i företaget är 300' och företaget har lyckats debitera 90% av all arbetstid under året med 500kr/timme (=400 exkl moms) så har intäkterna varit:
1800*0,9 * 400 = 648.000 kr.
Och att företaget har haft utgifter på 348.000 kr under året är inte rimligt.
Utan har ett enmans hantverksföretag bara 300.000 i vinst, så har denne troligen bara arbetat halvtid med detta.