Jag tror som pär h, att klingan är slö och sågen drar snett.
För Hultafors fasta vinklar för byggändamål garanteras en vinkelräthet med maximal avvikelse på 0,03 grader. För den ställbara quattron är det 0,06 grader. Jag har fått en sådan utbytt på goodwill när den var 0,097 grader fel, mätt med koordinatmätmaskin. En tiopotens fel, Nimajneb!
 
Ny hårdmetallklinga (400kr på bauhaus)

Vinkelhaken är en Hultafors V 30 P.

Och om nu cirkelsågen styrs utan glapp av styrskenan, hur kan den då dra snett ? :S

Att skivorna inte är i vinkel det litar jag inte ett dugg på. Det var därför jag gjorde detta första snitt så att jag har en vinkelrätt kant att mäta från.

För att unvika onödiga spekulationer så kan jag säga att jag utgår från samma obearbetade långsida, använder endast en vinkelhake samt mäter med samma stållinjal.

Funderar på om jag inte ska hyra en Festtool sänksåg till helgen. Det löser kanske mitt bekymmer för tillfället , men inte mitt grundläggande problem.

Och om någon undrar så är det lite möbelsnickeri som är på gång men som det verkar inte bli något av. :(
 
mattiasp: skrev jag något annat än att det uppmätta felet var större än det en vinkelhake skulle ge?

2edge: om du nu bytt sågklinga kolla så att klingan ligger helt i linje med klyvkniven. Gör den inte det så kommer inte sågen att följa skenan, klyvkniven fungerar som ett slags roder.
 
Nimajeb: Du menar alltså att även om jag hade bultat fast sågen i den styrsläden som glider på styrskenan , så skulle ändå sågen såga snett om klyvkniven inte låg i linje med klingan ?
 
Nimajneb skrev:
mattiasp: skrev jag något annat än att det uppmätta felet var större än det en vinkelhake skulle ge?

2edge: om du nu bytt sågklinga kolla så att klingan ligger helt i linje med klyvkniven. Gör den inte det så kommer inte sågen att följa skenan, klyvkniven fungerar som ett slags roder.
Nej, jag läste fel. Så kan det gå.
 
twoedge skrev:
Nimajeb: Du menar alltså att även om jag hade bultat fast sågen i den styrsläden som glider på styrskenan , så skulle ändå sågen såga snett om klyvkniven inte låg i linje med klingan ?
definitivt, tror inte det är släden o sågen som ger med sig i ett sådant fall utan snarare skeninfästningen gentemot släden och/eller fastsättningen av skena eller ditt limträ.
Vi pratar ju bara en mm, har själv sågat på en bordssåg som drog iväg som en banan när jag skulle klyva en bräda. (Sågade man med anhållet på andra sidan så nöp det som f....n
 
Det blev lite besvärligt om det nu är klyvkniven som orsakar detta.
Jag har ingen aning hur man ska göra för att kontrollera eller justera den.
Ta bort den är definitivt inget som jag kommer att göra.
 
vet du att det är detta som är felet då?

Om förskjutningen är åt "rätt håll" så kan du parallellförflytta klingan utåt.. (sök på "shimsa" här på forumet)
 
Kolla så att sågens undersida är helt plan. Har märkt på en såg att den lyfte lite för att klingskyddet inte gick riktigt hela vägen upp.
 
Är styrskenan RAK ?--banan böj
 
kan ju även vara att klingan inte är parallell med plattan... har inte tom Hitachi sågarna detta problem ibland.
 
twoedge skrev:
Ny hårdmetallklinga (400kr på bauhaus)

Vinkelhaken är en Hultafors V 30 P.

Och om nu cirkelsågen styrs utan glapp av styrskenan, hur kan den då dra snett ? :S

Att skivorna inte är i vinkel det litar jag inte ett dugg på. Det var därför jag gjorde detta första snitt så att jag har en vinkelrätt kant att mäta från.

För att unvika onödiga spekulationer så kan jag säga att jag utgår från samma obearbetade långsida, använder endast en vinkelhake samt mäter med samma stållinjal.

Funderar på om jag inte ska hyra en Festtool sänksåg till helgen. Det löser kanske mitt bekymmer för tillfället , men inte mitt grundläggande problem.

Och om någon undrar så är det lite möbelsnickeri som är på gång men som det verkar inte bli något av. :(
Det var en lång och krånglig tråd med många goda råd, och ändå ett kvarvarande fel. Så jag tror det är bäst att börja om från grunden.

Till och börja med utgår du från en obearbetad långsida. Jag skulle aldrig lita på en sådan. Du har en stållinjal. Håll stållinjalen mot långsidan och båda upp mot ljuset. Ser du ljus mellan linjal och långsida någonstans får du ett mätfel om det du använder än en vinkelhake med en relativt kort sida. Det kan förklara en liten del av felet.

Nästa, när du skjuter styrskenan mot vinkelhaken är en ny källa till fel. Du kan göra så för att få styrskenan på plats. Men för att kontrollera vinkeln skall du skjuta vinkelhaken mot styrskenan och inte tvärt om. Så med styrskenan på plats, och fastspänd som när du skall såga, lägg vinkelhaken an mot långsidan, och skjut den sakta till styrskenan. Om den träffar styrskenan det minsta lilla "först" närmast eller längst ifrån vinkelhakens kant, så ligger styrkenan fel, rätta och mät om. Om den inte ligger dikt hela styrskenan är fastspänningen av styrskenan en bov, och pressar ut en bit av skenan så dn blir orak (du vill att dina tvingar sitter så mycket mitten på styrskenan som möjligt.

Nästa, lägg vinkelhaken mot styrskenan, med handtaget en liten bit från långsidan, för handaget till långsidan och se om den någonstans träffa ena sidan först. Gör den det, är det fel, rätta styrskena och mät om. När allt är klart, dra med en kniv, helst med egg bara på ena sidan, längs hela styrskenan för att få en mätreferens.

Såga. Kolla sedan avståndet från den ritsade linjen till den sågade linjen. Skiljer det, så glappar din såg. Kolla sedan den sågade linjen mot vinkelhaken (genom att flytta vinkelhaken på samma sätt som ovan, men nu med kanten som referens inte styrskena som referens). Glappar det, så är långsidan i lite annan vinkel där du mäter såglinjen än där du mäter placeringen av styrskenan.

--- Mats ---
 
Mats: Det var en hel del goda och tänkvärda råd.

Jag har för att undvika alla fel kollat långsidan , dock visserligen inte med stållinjalen utan jag satte långsidan mot en rätskena. Det där med styrskenan och vinkelhaken har jag gjort, d.v.s. grovinsyftning skena mot hake, finjustering hake mot skena.

Jag har dock inte gjort det med ritsa en linje. Sak prova det efter att jag har justerat sågen.

Jag har konstaterat att den inte sågar med noll graders gering, trots att skalan är på noll.
Kan va att undersidan inte är plan.

Det troliga är att det är något med sågen, men som sagt tidigare så är en Festool TS 55 EBQ bokad för denna helg. Hoppas den är så bra som det sägs här.

För övrigt så tackar jag för all svar som jag har fått.
 
twoedge skrev:
Mats: Det var en hel del goda och tänkvärda råd.

Jag har för att undvika alla fel kollat långsidan , dock visserligen inte med stållinjalen utan jag satte långsidan mot en rätskena. Det där med styrskenan och vinkelhaken har jag gjort, d.v.s. grovinsyftning skena mot hake, finjustering hake mot skena.

Jag har dock inte gjort det med ritsa en linje. Sak prova det efter att jag har justerat sågen.

Jag har konstaterat att den inte sågar med noll graders gering, trots att skalan är på noll.
Kan va att undersidan inte är plan.

Det troliga är att det är något med sågen, men som sagt tidigare så är en Festool TS 55 EBQ bokad för denna helg. Hoppas den är så bra som det sägs här.

För övrigt så tackar jag för all svar som jag har fått.
När jag köpte min första Festool kom den förinställd och perfekt. Så är det inte längre. En bra artikel jag läste om detta påminde om att gamla handhyvlar kostade snickaren ett par månadslöner. De kom justerade på ett sätt som motsvarade att man hade råd och tid att finjustera dem i fabriken. Inte ens saker så dyra som Festool har någon vidare finjustering gjord i fabriken längre. Till och med min Hammer kom så felinställd att den blev väldigt märkbart bättre efter att jag ställt in den själv (egentligen blev den användbar upp till sin kapacitet först efter min inställning).

Typiska saker som man måste ställa in själv är horisontella och vertikala vinklar. Det man fortfarande får med en Festool, är repetitivt återgående till inställningar utan glapp, så när man väl justerat vinklarna har man en god såg. Billigare produkter är ännu sämre förinställda. Deras återgång till inställda lägen kan ha ett större glapp.

Men man kan för det mesta ställa även dem med inbyggda stoppskruvar, och man kan lära sig själv att alltid ställa vinkeln från ett visst håll för att inte dabbas av glappet om ett sådant finns. Som exempel har jag en best tool kap/ger. Den sågar 90 grader och vertikalt väldigt bra, men jag har fått justera isntällningarna själv, och det krävs att man ställer den "från vänster".

En vinkelmätare är en billig pryl, och räcker rätt långt. Att provsåga i en träbit är ännu billigare och räcker längre (såga en träbit som är så tjock sågen klarar, vänd ena sidan upp och ner. Lägg bitarna på ett plant bord. Kan du se ett glapp är sågen felställd).

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.