Håller på och tar upp ett hål i hallen för att sätta dit en ny källartrappa. Som det ser ut nu så är det plankvägg på övervåningen som står på golvbjälken som står på källarväggen. Golvbjälken går 30mm utanför plankväggen, inga bekymmer där. Däremot så skiljer det väldigt mycket på hur golvbjälken står på källarväggen. På ena sidan hallen så går källarväggen 45mm utanför golvbjälken, medans den på andra sidan hallen, endast ett par meter bort, skiljer 75mm.

Kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra för att gå vidare med detta. Som jag ser det finns det tre alternativ.

1. Regla upp plankväggen och bjälken ut till källarväggen och få en stor rak vägg. Som iofs nog kommer se sned ut på övervåningen. Mycket jobb då det är 3,5m x 2,5m och en dörröppning till köket som måste göras iordning.

2. Regla ut golvbjälken till källarväggen och få en hylla på 45-75mm bredvid trappan.

3. Regla ut golvbjälken och källarväggen och få en rak hylla på runt 100mm bredvid trappan.

Andra förslag?

Så här ser det ut nu:

Hej!
Kan du sätta upp en osb skiva eller liknande?
Jag hade en sned vägg (eller del av en vägg) som skulle utgöra ena sidan av en inbyggd garderob. Det skiljde 50mm från golvet och uppe vid taket. För att lösa det hela tog jag en skiva (mdf i detta fall) och satte upp den med den minsta varianten av karmskruvar. Det blev 8-9 skruvar på distinkta platser på skivan men sen kunde jag justera hur jag ville.
Det går naturligtvis med diverse distanser också. Gapet som blev mellan väggen och skivan fyllde jag med bottningslist och avslutade med cascos "husfix" och därefter färg. Bättre kunde det inte bli - tycker jag ju :)

Hur menar du att jag ska sätta upp skivor? Det skiljer ju över en dm från plankväggen till källarväggen som mest. Och så blir ju väggen uppe i hallen sned då jämfört med allting annat...

Fler förslag? Hur skulle ni gjort?

Om jag förstår läget rätt skulle jag bara fodra in det som är snett på enklast tänkbara sätt. Att försöka göra snett till rakt är bara skitjobbigt. Fodra in avslutet på källarväggen över kabeln och gipsa in plankväggen?

Vad menar du med att fodra in? Min första tanke var ju att jag skulle bygga på bjälken ut till källarväggen så att det blir en vägg av plankväggen, sen en "hylla" och sen en vägg av bjälken och källarväggen. Känns som att det är överlägset minst jobb då, och alltså det sättet som jag absolut inte brukar välja. Kanske är därför hela huset består av halvfärdiga projekt? :p

Vi river hela väggen istället och bygger upp en ny. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.