86 570 läst ·
129 svar
87k läst
129 svar
Snart kommer snön - Råd om snöslunga?
Min Norlett 10HK hade samma problem...att snön bara sipprade ut. Det var bara att justera remspänningen till utkastningen, sen skickade den iväg även den tyngsta blötsnön flera meter.mulle27 skrev:Hej! Färsk på slungor som man är blir det intressant med era inlägg. Fick på långlån (svärmor hehe, inte billigt m.a.o) en John Deere 1032 från sent -80-tal. 78 cm bred i inkastet, 10 hp tecumseh motor och kedjor på hjulen. Den har stått på loge i över 20 år. Den lokala servicefirman fixade lite och sen är remmarna bytta. Går som tusan. Hörselskydd är ett måste. Tycker den har problem att kasta snön, den mest sipprar ut. Om man tynger ner den lite med kroppsvikten så den inte går ända ner mot marken funkar det mycket bättre, men det blir extra tungt att köra den då. . Nån som har nån idé?
Hittade en pdf med bilder och reservdelar till min Husqvarna 6-23 å där stod det två artikelnummer på brytbulten för impelleraxeln. Först 531 00 25-13 och sen 506 69 00-01 inom parentes, det är 506 69 00-01 som jag fick tag på igår. För brytbultarna till inmatningsskruvarna så står det bara 506 69 00-01 som artikelnummer. Kanske är så att brytbulten till impelleraxeln ska vara något klenare, för det gick inte ens att få i biten med gängorna in i hålet genom axeln där. Dock så var det här de enda brytbultarna som husqvarna butiken hade inne här så jag får väl skaffa mig en vanlig bult som går i hålet där då.
Nu har jag fixat problemet med att vajern snurrade runt i handtaget man vevar på och i axeln vid drevet till utkastarn. Hade lös allt och gjorde rent å sen satte jag kemisk metall i hålen som ska vara fyrkantiga, men som hade blivit runda. Så nu funkar det att veva så att utkastarn snurrar som den ska igenMilkshaken skrev:
Jo, skaffade lite 5 mm bultar till den brytbulten som ska sitta på impelleraxel så jag får till det där också. Får kolla med husqvarna butiken om de kan ta hem den bulten som ska passa där sen. Får ta och provköra den lite ikväll, har inte direkt nån snö liggandes på parkeringen, men jag får väl ta och ta å provköra en sväng ut på gräsmattan eller nåt hehe.
Tack för svar! Dock är medarna uppställda så långt det går. Testade att mixtra med remspänningen lite idag, men har inte klurat ut riktigt hur den funkar. Går en stång från reglaget där man lägger i driften av skovlarna ned in i slungan. Den har jag kunnat spänna lite för det är gängat. Gängade max som gick och det blev kanske lite bättre. I andra ändan där remmarna och hjulen snurrar vet jag inte riktigt om det är nåt man kan spänna. Har testat att skruva lite men remmen gick inte att justera den vägen i alla fall. Ska testa att även köra silikonspray i utkastet och på skovlarna, för det är en del rost där.
Mulle: mederna ska INTE vara helt uppfällda om så är fallet.... Jag menar, då skär den ju i marken,,, Mederna ska NED i marken.
Vad gäller remspänningen, det kan skilja lite i utföranden, men ofta så har man en arm med ett hjul på som ansätter remmen... Dt brukar gå att justera den genom att lossa en mutter, sen dra in hjulet emot remmen.... Dra åt sen färdigt....
men jag vet inte hur det ser ut på din.... har du möjlighet att ta lite bilder kanske på det som rör utkastaren och remmen....
Snurrar Impellern lätt är den glapp ?
Vad gäller remspänningen, det kan skilja lite i utföranden, men ofta så har man en arm med ett hjul på som ansätter remmen... Dt brukar gå att justera den genom att lossa en mutter, sen dra in hjulet emot remmen.... Dra åt sen färdigt....
men jag vet inte hur det ser ut på din.... har du möjlighet att ta lite bilder kanske på det som rör utkastaren och remmen....
Snurrar Impellern lätt är den glapp ?
Ursäkta min otydlighet! Medarna är nere i marken, så att slungan går lite ovanför marken, ca 3 cm. Remmen har jag provat att justera som du sade men det fanns liksom inget spelrum att trycka hjulet när man lossat muttern. Får kolla igen mer noga. När jag spände stången som går från reglaget blev det lite bättre dock. Jobbar lite tokigt just nu men jag lägger upp bilder så fort det går. Tack för du tar dig tid att svara.
ja det lär ju vara lättare att visa då... Tillägga kan jag att jag har den konstilationen på jordfräsen som du har på din slunga.... Fritt hjul, justering via dubbelgängade skruv på vajern.... kan även justera fräsen uppe vid handtaget med....
Här är några bilder. Har kört på lite crc remspray för att se om det hjälper. Nu har vi ingen snö kvar att testa på, men jag inbillar mig att vintern inte är riktigt över än...
Igår kom snöslungan till användning för andra gången, var ca 8 cm kramsnö den här gången och en 15-20 cm plogkarm från gatan gick fint att få bort. Det som däremot hände var att växlarna la av, efter att jag plockat isär och undersökt såg jag att friktionshjulet hade hoppat lös från gaffeln som för det fram och tillbaks för att ändra växlarna. Vad kan orsaken vara till att det hoppade av från den gaffeln? Fick dit allt igen och justerade in kopplingen enligt manualen, men växlarna tyckte jag det var svårare att justera in så att alla gick i lätt.