86 570 läst ·
129 svar
87k läst
129 svar
Snart kommer snön - Råd om snöslunga?
Om det är den på blocket du menar så är det inget högt pris.... 10 hk, och 33 Tum.... Det ser ut som en Tecumsehmotor på den,,,, Kolla bara så lager i Impellern och skruvarna är som dom ska....
Just detta att det står Norlett eller vilket namn som helst är ingen fara på lite äldre maskiner.... Oftast finns det bra servicenät, och reservdelar passar till flera olika......
det är värre med Noname från Jem&Fix, Karlsso, Ö&B ,Cheapy o.likn......
Just detta att det står Norlett eller vilket namn som helst är ingen fara på lite äldre maskiner.... Oftast finns det bra servicenät, och reservdelar passar till flera olika......
det är värre med Noname från Jem&Fix, Karlsso, Ö&B ,Cheapy o.likn......
Hade en sån tidigare. I min var det Techumsemotor och jag köpte delar från www.swedmotor.se i Haninge. men jag tror tyvärr inte att dom säljer reservdelar till Teschumse längre. Ring och kolla dom kanske vet var man kan beställa i så fall.
Jag har en Norlett 10-27 och jag är skitnöjd med min.novi skrev:
Reservdelar vet jag inte var man hittar eftersom jag inte har behövt några...förutom brytpinnar då, (pinnar som ska gå sönder ifall något fastnar i slungan istället för att paja maskinen). De finns att köpa i järnhandeln.
Jag köpte mig en Husqvarna 6-23 igår för 3k av en kompis som flyttade och inte behövde den längre. Sitter en 6 HK Techumsemotor i den. Det som behöver göras är att fixa brytpinnar och sen verkar den veven som man snurrar utkastet trasig. Verkade som vajern hoppade runt när man vevar annars verkar den vara i bra skick, vet inte åldern på den riktigt.
Var de ett bra köp tror ni, den startade och gick fint i alla fall. Hade ju ingen snö att testa den på idag då allt regnade bort inatt.
Var de ett bra köp tror ni, den startade och gick fint i alla fall. Hade ju ingen snö att testa den på idag då allt regnade bort inatt.
Klart det var ett bra köp, bara det inte är en stormarknadsmodell så är det oftast ett bra köp....
Brytpinnar kan du göra själv om du behöver ha kvickt.... en 5mm bult med bricka i vardera änden och en mutter ..... om du är lite osäker, så såga ett par spår i den oxå..... Men det ska funka väldigt bra....
Brytpinnar kan du göra själv om du behöver ha kvickt.... en 5mm bult med bricka i vardera änden och en mutter ..... om du är lite osäker, så såga ett par spår i den oxå..... Men det ska funka väldigt bra....
Oki får prova det, spikarna som han hade satt dit kändes sådär bra
Den veven vet jag inte riktigt hur den ska fixas, verkar som att de fyrkantiga hålet som änden på vajern går i i hade blivit slitet så det var lite rundat. Så direkt när utkastaren tog emot lite mer när man vevade så hoppar vajern runt istället för att snurra.
Jag förstår inte riktigt det där att ersätta brytpinnarna med bultar :S
Brytpinnen har ju liksom en uppgift, att gå sönder före vinkelväxeln (eller vad nu klumpen heter).
En ny "vinkelväxel" till min slunga kostar 2500kr plus jobbet att byta, och en brytpinne kostar 70kr.
För mig är iallafall valet enkelt av vad jag vill ha för brytpinne.
Brytpinnen har ju liksom en uppgift, att gå sönder före vinkelväxeln (eller vad nu klumpen heter).
En ny "vinkelväxel" till min slunga kostar 2500kr plus jobbet att byta, och en brytpinne kostar 70kr.
V8dc skrev:Jag förstår inte riktigt det där att ersätta brytpinnarna med bultar :S
Med tanke på priset och hur många brytpinnar jag kört sönder förra och den här vintern, så har mina billiga 5 mm-bultar mer eller mindre betalt en ny snäckväxel (tror jag det heter). En 5 mm-bult av 8,8-stål går av mycket lättare än en standard brytpinne. En spik ska man inte använda pga den är gjord av ett segare stål.
Jag inbillar mej att min slunga är så stark och att det i kombination med att jag pressar min slunga hårt genom snövallar fulla med is, är en väldigt stor orsak till att brytpinnarna smäller som popcorn.
Ska se om jag orkar fixa det ikväll, det är liksom först en vev med en rak stång som går ner efter styret, sen är det ett rör med en vajer i som går resten av vägen fram till utkastaren och skruven som ska snurra där för att vrida utkastaren. När jag hade isär det igår och kikade på det så verkade det som att vajern hoppade runt i hålet i den stången istället för att snurra runt med den.Milkshaken skrev:
ja för mig är oxå valet självklart, men jag skrev ju "Om du behöver ha kvickt"....V8dc skrev:Jag förstår inte riktigt det där att ersätta brytpinnarna med bultar :S
Mina jag beställde förra året är omrestade och omrestade,,, vet inte om det är en vanlig eller ovanlig variant jag har.... men det är lögn att få hem dom inom rimlig tid....
jag har ingen större lust att låta slungan stå för den saken skull, utan använder då som jag skrev, 5 mm bult......
Fick tag i 4 stycken brytpinnar som skulle va rätt artnr till min Husqvarna, jag fick i de till inmatningsskruven, men den som ska sitta på impelleraxeln fick jag inte in i hålet alls.
Eller de var de brytpinnarna han trodde att det skulle vara, fanns bara en sort till Husqvarna sa han. Skulle beställa hem mer så jag får kolla om de som kommer är likadana som de jag fick nu, gick på 23 kr styck.
Eller de var de brytpinnarna han trodde att det skulle vara, fanns bara en sort till Husqvarna sa han. Skulle beställa hem mer så jag får kolla om de som kommer är likadana som de jag fick nu, gick på 23 kr styck.
Redigerat:
Hej! Färsk på slungor som man är blir det intressant med era inlägg. Fick på långlån (svärmor hehe, inte billigt m.a.o) en John Deere 1032 från sent -80-tal. 78 cm bred i inkastet, 10 hp tecumseh motor och kedjor på hjulen. Den har stått på loge i över 20 år. Den lokala servicefirman fixade lite och sen är remmarna bytta. Går som tusan. Hörselskydd är ett måste. Tycker den har problem att kasta snön, den mest sipprar ut. Om man tynger ner den lite med kroppsvikten så den inte går ända ner mot marken funkar det mycket bättre, men det blir extra tungt att köra den då. . Nån som har nån idé?
Produkter som diskuteras: "Hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer