Snart börjar dom anfalla igen :x. Den falska bambun (Jätteslide, Fallopia sachalinensis). Upp till 2 m höga, 30mm tjocka ledade vattenfyllda själkar. Har försökt med allt utom gift. En porlande bäck går genom tomten där och mynnar ut i en damm med många olika amfibiedjur, därför ingen giftbehandling. För varje rot man hackar sönder när man försöker gräva bort dom, blir en ny planta.
Är det någon som vet hur man utplånar dessa "trifider"

Skaffa några lamadjur! De älskar skotten och väldigt få kommer upp i vanlig storlek. Tyvärr är sliden där ändå nästa år (dock lite glesare och svagare)... så då får man ha lamor där konstant! :)

Annars har jag inget tips för jag har samma problem. Vet inte om det går att kväva ett par år med någon form av täckning? Trist och nästan omöjligt!

Täckte med pressenningar ett år. Hjälpte inte.

Nej, ett år hjälper inte, inte ens på kers och kvickrot! Tidningar, SVART täckning och bark över i minst tre år kanske räcker (på det värsta ställer är jag uppe i sex år nu :@)

Kan det gå med salt kanske? När vi skulle ta bort en "häck" av rönnspirea fick vi rådet att "torka in" bladen med en gasolbrännare och sedan strö ut salt som vattnades ner (regnet skötte den saken) När stammen då sög upp vattnet för att bilda nya blad dog den! Det fungerade i alla fall. Häcken har hållit sig borta i två år nu.

Om man försiktigt penslar Roundup på alla blad man ser som hör till jätteslidet, så tycker jag att det borde ge den en tankeställare utan att påverka groddjuren i dammen. Alltså låt den komma med sina skott - pensla - vänta ett par veckor - klipp bort skotten. Upprepas för alla nya skott...

Nä, det är inte ens någon idé att försöka med gift. Bara bortkastade slantar och massa jobb. Det enda som hjälper är faktiskt grävskopegrävning - djup sådan. Tyvärr. Eller gräva ner djupa plåtskivor för att hålla sliden i schack.

Ibland så får man gilla läget.

Köra över med gräsklipparen när skotten startar på våren - och köra varannan dag. Inte för att sliden dör - för det gör den inte. De kraftiga rötterna kan titta upp 10 meter längre bort.

Jag har några bambuliknande växter precis intill huset. Bör jag vara orolig?

Bjurran skrev:
Jag har några bambuliknande växter precis intill huset. Bör jag vara orolig?
På sliden är stammen bambuartad. Denna vissnar ner och de är väldigt lätta att bryta av. På våren kommer det nya rödaktiga och feta knoppar upp ur marken. Bladen liknar inte alls bambuns utan de är stora som en hand med spretande fingrar.

Bör du vara orolig?

Nu har snön precis smält där så jag får kika hur det ser ut när det kommer tillbaka. Brukar bli riktigt stora och gröna saker som ger skugga vid entrén, men har hela tiden trott att det är någon snäll typ av växt så jag har inte tänkt så mycket på vad det är. Vet bara att plantan har växt en hel del de senaste åren.

Finns en växt som jag tror hete kibitz också. Även den är bambulik men med med relativt runda blad i storlek som ett par handflator

Milkshaken
Bjurran: Hoppas för din skull att det inte är Björnloka.. eller Jättelokan....
För då har du problem....

Vi börjar få bukt med våra nu efter att ha bott här i snart 4 år....

Roundup hjälper på sliden.
Jag hade penslat på det även i ditt fall, då grävschaktning lär inverka negativt på vattenmarken också.

När jag blev kvitt dem väntade jag till det hade blivit högt.
skar ner hela ****** och sprayade på roundup i rekomenderad koncentration.
Upp kommer då väldigt konstiga nödskott som enkelt kan tas bort för hand eller penslas med mer roundup.
sedan ruttnar rotklumparna och problemet är ganska löst.

Har lyckats med detta på två ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.