Hej!
Mycket bra tråd för mig som håller på med samma bekymmer, fast ja är riktigt grön på sånt här:o, så hoppas de e ok att ja hoppar in med lite frågor .

Har fått indraget fiber av Fibra, som monterade en använarnod som fibernkommer in i, den heter CTS Hes 3109s, och har 8st lanportar som inte är markerade förutom numrering. Så ja tog första bästa nr1 me andra ord å koppla in min wi-fi router Asus RT-AC66U Wireless AC1750, å de funkar fint, allt bara funka direkt i princip.

Så nu håller jag på att dra kabel cat6 till 4 rum, egen kabel till varje rum, å trodde då att ja kunde dra dom direkt från användarnoden, men de verkar inte funka så om ja förstått era diskussioner rätt ? Eller är de olika användarnoder från olika i stallatörer ? Och ja kanske har tur:D ?

Om inte kan jag dra kablarna från min wi-fi router istället, ävenfast de inte blir snyggt nånstans med alla kablar till å från den. De sitter 4st rj45 uttag på den. Men då kan ja i te se på tv å använda internet samtidigt ?

Svaren på dina frågor finns nog i tråden...men den har ju blivit härligt omfattande på väldigt kort tid! :)

Jag är inte helt säker på vad du menar med användarnod, men jag gissar att det är vad vi kallar fiberbox i den här tråden. Om portarna inte är namngivna på något sätt skulle jag tro att du behöver fråga leverantören vilka portar som är vad i den. I den fiberbox vi har fått finns det fyra portar: en för tele, en för data och två för TV. Alla är färgkodade och därför enkla att identifiera.

Redigerat:
@Malten, här är användarmanualen för din fiberbox men den är för Halmstads stadsnät, http://www.halmstadsstadsnat.se/atlas/file.php?archivefile=470
Enligt den så är IP-telefoni på port 1, datorinternet på port 2, IP-TV på portarna 3-6, port 7-8 används ej.

För att använda flera datorer så måste datorerna anslutas till din egna router och routerns WAN till fiberboxens port 2.

Jag googlade lite om CTS, hittade inte så mycket info hos Fibra hur deras tjänstefördelare är uppsatt. CTSen är en switch och fungerar på motsvarande sätt som Intenon som beskrivits tidigare. Med största sannolikhet ska du ansluta din router till en port, de enheter som ska ha internetåtkomst ansluter du till din router. Behöver du fler portar ansluter du en switch till en av din routers LAN-portar.

TV-boxen ansluter du direkt till en port på CTSe, vilken borde du fått information om från tjänsteleverantören. Är det istället TV som i Netflix, HBO eller liknande via smart TV ska den anslutas till din router.

Är också lite osäker hur jag ska tolka vad du skrev om kablaget, du bör gå via en patchpanel och inte kontakterna installationskabeln direkt.

J
Malten skrev:
Hej!
Mycket bra tråd för mig som håller på med samma bekymmer, fast ja är riktigt grön på sånt här:o, så hoppas de e ok att ja hoppar in med lite frågor .

Har fått indraget fiber av Fibra, som monterade en använarnod som fibernkommer in i, den heter CTS Hes 3109s, och har 8st lanportar som inte är markerade förutom numrering. Så ja tog första bästa nr1 me andra ord å koppla in min wi-fi router Asus RT-AC66U Wireless AC1750, å de funkar fint, allt bara funka direkt i princip.

Så nu håller jag på att dra kabel cat6 till 4 rum, egen kabel till varje rum, å trodde då att ja kunde dra dom direkt från användarnoden, men de verkar inte funka så om ja förstått era diskussioner rätt ? Eller är de olika användarnoder från olika i stallatörer ? Och ja kanske har tur:D ?

Om inte kan jag dra kablarna från min wi-fi router istället, ävenfast de inte blir snyggt nånstans med alla kablar till å från den. De sitter 4st rj45 uttag på den. Men då kan ja i te se på tv å använda internet samtidigt ?
Googlade på din mediaomvandlare.

http://www.halmstadsstadsnat.se/atlas/file.php?archivefile=470

Du har internet på 1&2 och tv på 3-6.
Du kan precis som du redan gjort använda en router för internet men måste koppla in varje tvbox direkt i port 3-6.
Det framgår inte om du kan använda en switch för boxarna men din router fungerar inte, såvida du inte känner till vilken vlantag som fibra använder. Om du ändå drar kabel så dra alltså dubbla kablar till de rum du vill ha tv i, men koppla boxarna direkt i din mediaomvandlare, och uttagen för internet drar du till routern. Har du en switch liggande kan du ju prova att sätta den intill routern och dra en kabel från port 3 i mediaomvandlaren och vidare till switchen, och vidare från switchen till alla boxar. Alternativt köra proffsigt med managerade vlanswitchar enligt tidigare i tråden.
Attans demmpa var snabbare med 4 minuter :-)

Redigerat:
Om man som Malten har två uttag för data, finns det någon praktisk anledning att koppla båda till routern? Frågar bara för att jag är nyfiken, eftersom vår fiberbox bara har ett uttag för data så är det ju inget som berör oss.

J
Nej det är ingen bra idé, och du har bara en wanport på routern, alltså ut mot internet. Port 1 är till för om man vill köra en atabox för telefoni, och då sätter man sin router i port 2.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nej det finns ingen anledning, många routrar har bara en WAN-port, vissa (tex asus rt-ac66u) kan konfigureras för två WAN-portar men det ger inga fördelar att koppla bägge portarna till samma mediekonverter, bara nackdelar.

Även att det är två internetportar på fiberboxen så är det inte säkert att internettjänsteoperatören ger ut två ip-nummer.

Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
andersgd skrev:
Jag tolkade också på detta sätt. Rimligtvis är det DHCP i båda näten, klienten väljer när näten blandats IP från den DHCP server som svarar snabbast. Det kan därför vara slumpen som avgör eller avstånd till eller prestanda på den server som är varaktigt snabbast vilket av näten man hamnar på. Vad som inte fungerar avgörs av vilket nät klienten hamnade på för stunden.
Jag tycker ni komplicerar det hela onödigt mycket.

IPTV skickas via multicast och ligger därför på ett eget vlan då det trycks ut från leverantören. Varje IPTV-mottagare (Box) får en egen IP via DHCP, men detta påverkar inte på något sätt övriga enheter som går via routern hemma och som tilldelas IP den vägen för att kunna komma åt Internet. Klienterna kommer således bara ha en DHCP-server att prata med.

timmelstad skrev:

IPTV skickas via multicast och ligger därför på ett eget vlan då det trycks ut från leverantören. Varje IPTV-mottagare (Box) får en egen IP via DHCP, men detta påverkar inte på något sätt övriga enheter som går via routern hemma och som tilldelas IP den vägen för att kunna komma åt Internet. Klienterna kommer således bara ha en DHCP-server att prata med.
I inlägg #54 föreslogs en felaktig lösning som Demmpa provade i inlägg #64, mitt svar gällde denna diskussion om varför det inte fungerar när båda vlanen bryggas ihop.
Du beskriver här hur det ska vara när det är rätt och vlanen för Internet och IP-TV hålls separerade.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
timmelstad skrev:

Det verkar som om att du inte hänger med på hur vi uppfattar pacman42's förslag i inlägg 54.

När signalerna kommer ut ur bredbandsdelaren/fiberboxen/"leverantörens VLAN-switch" så är det inget VLAN längre utan det är X antal fysiska LAN (internet, IP-TV & IP-telefoni).
Dessa olika fysiska LANen är det som föreslås att dom kan slås ihop med en enkel switch (utan VLAN) i inlägg 54 (om vi, tre olika personer, fattar inlägget rätt).

Edit:
Och det är det vi motsätter oss mot, att det inte fungerar att slå ihop flera fysiska LAN till ett enda LAN (oberoende om det är fysiskt eller virtuellt) med hjälp av en switch.

Däremot så går det att slå ihop dom fysiska LANen genom att routa ihop dom, Telia gör det i deras "Telia Smart"-router efter den routern så ligger IP-TVn i samma LAN som vanliga datorerna, detta är en förutsättning för att deras app "Zappa" ska fungera.
Detta ska man även kunna göra själv med rätt sorts router, tex Ubiquiti EdgeRouter Lite.
Men nu är det avancerade funktioner.

Redigerat:
Demmpa skrev:
Det verkar som om att du inte hänger med på hur vi uppfattar pacman42's förslag i inlägg 54.

När signalerna kommer ut ur bredbandsdelaren/fiberboxen/"leverantörens VLAN-switch" så är det inget VLAN längre utan det är X antal fysiska LAN (internet, IP-TV & IP-telefoni).
Dessa olika fysiska LANen är det som föreslås att dom kan slås ihop med en enkel switch (utan VLAN) i inlägg 54 (om vi, tre olika personer, fattar inlägget rätt).

Edit:
Och det är det vi motsätter oss mot, att det inte fungerar att slå ihop flera fysiska LAN till ett enda LAN (oberoende om det är fysiskt eller virtuellt) med hjälp av en switch.

Däremot så går det att slå ihop dom fysiska LANen genom att routa ihop dom, Telia gör det i deras "Telia Smart"-router efter den routern så ligger IP-TVn i samma LAN som vanliga datorerna, detta är en förutsättning för att deras app "Zappa" ska fungera.
Detta ska man även kunna göra själv med rätt sorts router, tex Ubiquiti EdgeRouter Lite.
Men nu är det avancerade funktioner.
Nu har jag visserligen Viasats IPTV och inte Telias (men Telia står för internet-leveransen lustigt nog) så jag kan inte svara för hur Telia hanterar det hela, men i mitt fall kommer strömmarna separat (internet är otaggat och IPTV taggat) och jag kör in allt direkt i just en Edgerouter X och sen vidare till mina switchar, och jag separerar inget i min router. (Jag taggar inte om eller routar multicast)

Mina IPTV-boxar får alla multicast-adresser på 100.x.x.x som delas ut via DHCP.

Hur Telia gör specifikt med sin smart-tjänst och zappa-app vet jag som sagt inte, men det låter inte som att det är det som har efterfrågats i tråden?

Och om det någonstans har varit otydligt, så anledningen till att det inte fungerar med vissa switchar/routrar är helt enkelt för att nätverksutrustning som inte har stöd för VLAN normalt sett antingen kastar eller "avtaggar" trafiken innan de skickar den vidare.

Jag får ju erkänna att jag överförenklade lösningen med switchen en hel del, det gick lite fort då jag inte just då hade tid att brodera ut beskrivningen. Det går att få det att fungera. Det fungerar nämligen alldeles utmärkt hos mig med mina tjänsteleverantörer (även om jag för tillfället inte utnyttjar det utan tar emot TV bredvid CPEn, jag har telefonin över mitt vanliga Internetabonnemang då det inte finns billigare lösningar än vad jag har där - 19kr/mån som jag får ringa för).

Jag förutsatte för att få lösningen att fungera att man använder fasta adresser på den vanliga utrustning som man har på hemma-nätet som inte är TV eller telefon (jag har fasta adresser då jag vill hitta till mina Raspberry Pi och servrar - här hade man kunnat dela ut fasta adresser baserat på MAC-adress också, men det kräver att jag konfigurerar om både i routern och i servern när jag byter ut serverns NIC, WiFi kör jag DHCP-tilldelade adresser för, men det krockar inte med övriga DHCP-servrar då det ligger bakom den routern). TV-boxen och telefonboxen (ATA-boxen) har så långa lease-tider att risken för konflikt på DHCP är liten, särskilt som de ber om samma adresser som de redan har fått. Sedan hänger det naturligtvis på vilken DHCP-server som operatören har och hur den är konfigurerad.

Jag har faktiskt en granne som tidigare en längre tid körde som jag beskriver ovan, men jag vet inte hur mycket problem han hade. Han hade iofs bara TV och då får man ju inga DHCP-konflikter mellan TV och telefon, men samtidigt så behöver man ju inte dra vidare telefonin i huset heller. Hans TV-STB (Set-Top-Box) behövde förresten ha både vanligt Internet samt TV-porten från fibern också, då on-demandtjänsterna gick via vanliga Internetanslutningen. Det som gjorde att han kopplade ur detta var att den leverantören kunde streama TV-kanalerna live via Internetanslutningen också och då fanns det ingen poäng (för honom) med att ha dubbla anslutningar till nätet.

Jag har förresten dubbla routrar i mitt hemmanät, en som bara servar gäst-WiFi och en som servar betrodd WiFi samt routar trafik till Ethernet (denna har alltså DHCP avstängt mot Ethernet, den servar bara DHCP mot WiFi). Dessa routrar får egna externa IP-adresser då jag för Internetaccess använder mig av en operatör som tillåter att jag har flera publika externa IP-adresser. För att få detta att fungera så har jag en switch för att dela Internet-porten i fiber-CPEn till bägge mina routrar....

timmelstad skrev:
Nu har jag visserligen Viasats IPTV och inte Telias (men Telia står för internet-leveransen lustigt nog) så jag kan inte svara för hur Telia hanterar det hela, men i mitt fall kommer strömmarna separat (internet är otaggat och IPTV taggat) och jag kör in allt direkt i just en Edgerouter X och sen vidare till mina switchar, och jag separerar inget i min router. (Jag taggar inte om eller routar multicast)

Mina IPTV-boxar får alla multicast-adresser på 100.x.x.x som delas ut via DHCP.

Hur Telia gör specifikt med sin smart-tjänst och zappa-app vet jag som sagt inte, men det låter inte som att det är det som har efterfrågats i tråden?

Och om det någonstans har varit otydligt, så anledningen till att det inte fungerar med vissa switchar/routrar är helt enkelt för att nätverksutrustning som inte har stöd för VLAN normalt sett antingen kastar eller "avtaggar" trafiken innan de skickar den vidare.
Utrustning som inte har stöd för VLAN skickar normalt sett vidare trafiken. Om den kastar paketen så beror det på att tillverkaren aktivt lagt in detta för att få en differentiering av prisbilden på sina produkter. Det är mer jobb för ett Ethernetchip att kasta VLAN-taggade paket än att låta dem passera. En enkel switch bryr sig inte om vad som bärs av Ethernetramarna.

Min granne/bekant som körde TV hade just Viasat, så det kan ju ha varit därför det fungerade för honom också, det har jag inte tänkt på att de skulle köra med stackade taggar ända ut till kunden, men det är ju naturligtvis möjligt att det är så. Den TV-leverantör jag har kör inte taggat efter fiberboxen.

Här finns förresten en tråd om hur man löser detta för Telia IP-TV med en router istället:
http://www.sweclockers.com/forum/tr...uter-ej-bryggat-internt-ip-zappa-fungerar-m-m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.