21 803 läst ·
130 svar
22k läst
130 svar
snart bränner jag mitt hus!!
jo, jag har ju precis byggt färdigt gäststugan som är vinterbonad, dock bara på 10 kvm, men det blev bättre än jag förväntat mig, så vi kan ju använda oss av den medans sovrummet renoveras iaf.cian skrev:Jag visste att jag skulle få en känga för inlägget men jag står för att jag tycker så. En optimerad ekonomi borde ha en positiv inverkan på ett bygge.
Nu till något mer konstruktivt. Inte sällan har man sett att folk inte orkat eller haft råd att renovera färdigt. Det är väldigt jobbigt att bo på en byggarbetsplats och det blir nog sämre resultat om man forserar fram bygget. Dessutom så tar det tid om man vill hitta billiga material.
Där tycket jag att en byggbod som man kan bo i under perioder är en bra idè. Och när man inte behöver bo i den kan den faktiskt bli ett proffsigt hunddagis eller trimsalong tex. Kanske en bra födkrok som passar er?
Aj, aj, aj, Swecul, gör din sammanställning först med vad som måste göras och prioriteras.swecul skrev:När det nu blir till å renovera så får det bli taket först och sedan en prio.lista precis som ni säger, funderar dock på hur jag ska göra med taket när det nu måste göras om... Om det går att höja ytterväggarna med ca 40-50 cm och göra nya takstolar med högre vinkel så att man kanske kan utnyttja vinden bättre?
Då blir det ju så klart till att förstärka väggkonstruktion också...
men det kanske ändå är värt att göra det?
Försök även göra grova kostnadsuppskattningar för varje del. Då har du koll på kostnaderna för det viktiga att göra och hur lång tid det kommer att ta.
Om du nu börjar med taket, vad kostar det?
Om jag vill bygga på så att man även kan använda vinden, vad blir merkostnaden?
Sannolikheten är stor att merkostnaden gör att andra viktiga delar av renoveringen måste skjutas på framtiden.
Vill inte vara negativ och bara ha pekpinnar, men har "renoverat" på ett hus i 20 år. Har även sett vänner stå med hus som blir halvfärdiga pga av att man blir för optimistisk och vill för mycket, och sedan tar orken slut när man upptäcker att tiden inte räcker till och kostnader drar iväg pga av att man gjort glädjekalkyler..
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag antar att du redan vet att du ska dubbel och trippelkolla priset på matrial på flera byggmarknader. Prata med en säljare och kräv helt enkelt rabbater med motiveringen att du renoverar ett helt hus. Att det är litet och kommer att ta många år är en anna sak om han/hon inte frågar.
Du skrev tidigt om en ves/pelletsspis. En synnerligen bra ide då den kan sänka värmekostnaderna en hel del plus att den kan hjälpa till med ventilationen iom att den fungerar som en fläkt när den är tänd. Du lär väl få en del spilvirke dessutom som går att ha som ved om det inte duger till bygget
Du skrev tidigt om en ves/pelletsspis. En synnerligen bra ide då den kan sänka värmekostnaderna en hel del plus att den kan hjälpa till med ventilationen iom att den fungerar som en fläkt när den är tänd. Du lär väl få en del spilvirke dessutom som går att ha som ved om det inte duger till bygget
Hur är det med Rivners och ev. liknande firmor nuförtiden? Rivners är alltså ett företag som tar tillvara materiel vid rivningar och säljer vidare. För femton år sedan när jag kollade dem senast hade de rätt bra grejer till mycket trevliga priser. Jag såg ett hus i närheten där de byggde med återvunnet materiel. Tog lång tid och såg fördjävligt ut ett år men slutresultatet blev *mycket* bra.
jo har redan börjar höra mig för om priser.
En vedspis ska det bli minsann! men det får bli senare... känns som att jag har en lång väg innan jag är framme vid det...
Ang. Rivners så kollade jag med dem men tyckte inte att det var så billigt att det är värt att sitta och åka 7 mil för att handla där.
En vedspis ska det bli minsann! men det får bli senare... känns som att jag har en lång väg innan jag är framme vid det...
Ang. Rivners så kollade jag med dem men tyckte inte att det var så billigt att det är värt att sitta och åka 7 mil för att handla där.
Om du har någon såg i närheten så ta gärna kontakt med den. Jag har lycktligtvis en 5km från sommarstugan som jag kan köpa virke till bra pris inkl.moms och utav en kvalite som gör att det blir minimalt spill. Och priset är lägre än Byggmax.
Tänk bara på att köpa där när du behöver lite större mängder då de i regel inte kan ha samma service som en byggmarknad.
"editerade" i regel inte kan ha.
Tillägg:
Troligtvis måste du beställa och få virket plockat åt dig.
Tänk bara på att köpa där när du behöver lite större mängder då de i regel inte kan ha samma service som en byggmarknad.
"editerade" i regel inte kan ha.
Tillägg:
Troligtvis måste du beställa och få virket plockat åt dig.
ok... nu har det hunnit gå lite tid och frugan verkar ha fått jobb...
satt och funderade på hur vi skulle göra då... Om hon får jobbet så kommer vi ju att ha råd att bygga nytt.
Men hennes ev. jobb ligger låångt bort... därför kom vi över tanken på att flytta istället...
Nu är ju allt oklart än så länge och vi trivs ju jättebra där vi bor (förutom I själva "huset"), så vi har inte tagit några beslut... men OM vi skulle sälja och flytta vad skulle vara bäst att göra då?
Ska man renovera upp huset för x-antal tusen och sedan sälja, eller
ska man sälja som det är, med renoveringsbehov. och ändå hoppas på att det vi gjort kompenserar så att vi kan få ut vad vi gav för det?
vi gav 650.000 kr för det, tomten är på 2.200kvm, det finns två-kammarbrunn och tele och el. dock bara frystoa...
Sedan vi köpte har jag huggit ner en jäkla massa träd så att det blev mer tomt än skog, jag har även satt staket runt hela tomten och byggt en vinterisolerad gäststuga/friggebod, samt planterat växter och sått gräs...
ja, som sagt var ... framtiden är dold och inget är säkert...
men det känns som onödigt att lägga pengar på att renovera huset om vi kommer ha råd att bygga nytt, och det känns onödigt att bygga nytt om vi i framtiden inte kan bo kvar...
satt och funderade på hur vi skulle göra då... Om hon får jobbet så kommer vi ju att ha råd att bygga nytt.
Men hennes ev. jobb ligger låångt bort... därför kom vi över tanken på att flytta istället...
Nu är ju allt oklart än så länge och vi trivs ju jättebra där vi bor (förutom I själva "huset"), så vi har inte tagit några beslut... men OM vi skulle sälja och flytta vad skulle vara bäst att göra då?
Ska man renovera upp huset för x-antal tusen och sedan sälja, eller
ska man sälja som det är, med renoveringsbehov. och ändå hoppas på att det vi gjort kompenserar så att vi kan få ut vad vi gav för det?
vi gav 650.000 kr för det, tomten är på 2.200kvm, det finns två-kammarbrunn och tele och el. dock bara frystoa...
Sedan vi köpte har jag huggit ner en jäkla massa träd så att det blev mer tomt än skog, jag har även satt staket runt hela tomten och byggt en vinterisolerad gäststuga/friggebod, samt planterat växter och sått gräs...
ja, som sagt var ... framtiden är dold och inget är säkert...
men det känns som onödigt att lägga pengar på att renovera huset om vi kommer ha råd att bygga nytt, och det känns onödigt att bygga nytt om vi i framtiden inte kan bo kvar...
jo...men egentligen kanske det vore lämpligare att sälja det som fritidsboende, då antar jag att folk inte har lika höga förväntningar på det..
Och som fritidsboende skulle det nog passa mycket bättre också.
Då skulle man kunnde blästra bort möglet på vinden och behandla med anti-mögel
sedan får nästa ägare ta itu med omisolering om denne nu vill bo permanent..
Eller vad händer egentligen om man gör så?
Om jag tar bort möglet och så kommer det tillbaka om ett år, kan jag då bli ansvarig om jag har friskrivningsklausul?
Tänkte om det kan bli frågan om att jag medvetet dolt ett känt fel?
Och som fritidsboende skulle det nog passa mycket bättre också.
Då skulle man kunnde blästra bort möglet på vinden och behandla med anti-mögel
sedan får nästa ägare ta itu med omisolering om denne nu vill bo permanent..
Eller vad händer egentligen om man gör så?
Om jag tar bort möglet och så kommer det tillbaka om ett år, kan jag då bli ansvarig om jag har friskrivningsklausul?
Tänkte om det kan bli frågan om att jag medvetet dolt ett känt fel?
Vilken tur att du inte brände det, nu kan vi få fynda "bra att ha prylar" istället. 
http://www.blocket.se/vi/20764404.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/20764404.htm?ca=10_s
Redigerat: