21 803 läst ·
130 svar
22k läst
130 svar
snart bränner jag mitt hus!!
jo, men i nuvarande sits så kanske jag ändå får inse att jag inte kan unna mig den lyxen att bygga på exakt samma ställe...
Pratade med Christer på Caboden.
187.000 skulle det kosta med all isolering så det kommer nog överskridas men beroende på utgången av mitt lönesamtal nästa vecka så sa kvinnan på banken att jag ev. kunde få låna 350.000 kr... då borde det ju räcka en bit...
sedan får jag väl i största möjliga mån använda mig av material från gamla stugan.
Han sa även "Allt beror ju på hur ni vill disponera stugan, antal rum
osv. Normalt tar resning och takläggning ca: 1 vecka för två normalhändiga
personer med lite lyfthjälpmedel."
Pratade med Christer på Caboden.
187.000 skulle det kosta med all isolering så det kommer nog överskridas men beroende på utgången av mitt lönesamtal nästa vecka så sa kvinnan på banken att jag ev. kunde få låna 350.000 kr... då borde det ju räcka en bit...
sedan får jag väl i största möjliga mån använda mig av material från gamla stugan.
Han sa även "Allt beror ju på hur ni vill disponera stugan, antal rum
osv. Normalt tar resning och takläggning ca: 1 vecka för två normalhändiga
personer med lite lyfthjälpmedel."
Till sommaren är det två år sedan ni köpte huset. Priserna på fastigheter i ert område har ökat 20-25% per år de senaste åren.
Kanske det är idé att sälja .Även om ni köpte med friskrivningsklausul så borde ni kunna sälja husetmed vinst.
Köp därefter ett större hus, eventuellt ett hus med lite renoveringsbehov. Det blir billigare än att renovera/bygga ut ert nuvarande.
Vad gäller temporärt boende, så är vi experter... Har bott på många ställen... Min slutsats är att allt går... Man måste vara lite flexibel. Sist bodde vi i (liten) husvagn med tre katter, dusch o toa utomhus under senvinter och tidig vår (dvs 8 månader). Som sagt - allt går.
Håller med Construction Domus och andra som menar att det inte är värt att bygga ut ert hus (som väl är en sommarstuga byggd på 60-talet eller så.
Kanske det är idé att sälja .Även om ni köpte med friskrivningsklausul så borde ni kunna sälja husetmed vinst.
Köp därefter ett större hus, eventuellt ett hus med lite renoveringsbehov. Det blir billigare än att renovera/bygga ut ert nuvarande.
Vad gäller temporärt boende, så är vi experter... Har bott på många ställen... Min slutsats är att allt går... Man måste vara lite flexibel. Sist bodde vi i (liten) husvagn med tre katter, dusch o toa utomhus under senvinter och tidig vår (dvs 8 månader). Som sagt - allt går.
Håller med Construction Domus och andra som menar att det inte är värt att bygga ut ert hus (som väl är en sommarstuga byggd på 60-talet eller så.
Glöm inte att vi vet inte just nu vad som kommer hända med fastighetsskatten.
Nuvarande regering tänkte väl frysa den först för att sen på sikt ta bort den ...??
Och gamla regeringen tänkte väl ta bort den helt...??
Eller hur det nu var, jag har alltså ingen koll, utom att det kanske blir förändringar iaf.
Nuvarande regering tänkte väl frysa den först för att sen på sikt ta bort den ...??
Och gamla regeringen tänkte väl ta bort den helt...??
Eller hur det nu var, jag har alltså ingen koll, utom att det kanske blir förändringar iaf.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Hemmakatten har nog trotsallt en poäng. Med tanke på de mycket stora ingreppen som du vill göra i huset vid kommande renoveringar så kanske det är lämpligare att skaffa ett hus som redan från början passar bättre, ekonomiska läget till trots. Då gäller iofs att få på ett nytt tak och att sedan sälja av huset. Att du gör vinst då är väl fullt troligt.
Vill inte vara negativ, men är det inte så att visionerna och verkligheten inte samklingar här? Att tomten är det ni vill ha är ju en sak men:
*Du vill bygga nytt - Kan inte riva med oro för ny husplacering (Har du hört med grannen om en ny husplacering är nödvändig).
*Diskuterar att bygga ut huset - medans det möglar
*Tänker på det stora blivande nya eller renoverade huset - ekonomi för det lilla befinliga.
Kök/badrum etc. borde rimligen vara oviktiga frågor för tillfället. Ett nytt tak bör vara det som diskuteras. Om du sedan får riva bort en del av det nya tak du lägger när du har ekonomiska möjligheter att bygga ut så får du nog ta den i detta sammanhang lilla smällen.
Givetvis så gäller det att tänka till så att du kanske sätter en taklucka på strategiskt ställe så att kommande tak blir en förlängning av takluckan eller liknande. Men håll dig till ett minimum som du, ekonomin och förhållandet pallar. Att sedan bygga ut innan man ser över energiförbrukning och dessa val / kostnader man ställs inför vet-é-fan. Genom effektiv uppvärmning / ventilation genom nån luftpump skulle ni kunna dra ned elkostnaderna och därigenom på sikt frigöra kapital för renoveringar...
Att sitta med ½-genomförda renoveringar bara för att ekonomin inte räcker till känns som ett hyggligt friktionsmedel för ett förhållande...
När taket sedan är bytt så kanske saker och ting börjat räta ut sig.
1. Huset blir mer lättsålt.
2. Frugan kanske hittat nån deltidstjänst.
3. Idérnas genomförandeordning kommit till en logisk ordning.
4. Tidsperspektivet klarnar.
Känns som ett pekpinneinlägg men se det som en rekomendation.
- Att folk här inne på ett byggahusforum vurmar för nybyggen är inte konstigt, snarare logiskt.
- Att besiktningsmannen vurmar för en takrivning är inte konstigt när renoveringsplanerna berättas. Men är det den lösningen som är bäst och som behövs?
- Om renoveringen hänger på om du får låna si eller så mycket, om löneförhöjningen går igenom etc. kanske det bör finnas en och annan väckarklocka som ringer.
Minska ned visionen en aningen för stunden - Det är min rekomendation för stunden - lös problemet först och gå vidare sen...
Vill inte vara negativ, men är det inte så att visionerna och verkligheten inte samklingar här? Att tomten är det ni vill ha är ju en sak men:
*Du vill bygga nytt - Kan inte riva med oro för ny husplacering (Har du hört med grannen om en ny husplacering är nödvändig).
*Diskuterar att bygga ut huset - medans det möglar
*Tänker på det stora blivande nya eller renoverade huset - ekonomi för det lilla befinliga.
Kök/badrum etc. borde rimligen vara oviktiga frågor för tillfället. Ett nytt tak bör vara det som diskuteras. Om du sedan får riva bort en del av det nya tak du lägger när du har ekonomiska möjligheter att bygga ut så får du nog ta den i detta sammanhang lilla smällen.
Givetvis så gäller det att tänka till så att du kanske sätter en taklucka på strategiskt ställe så att kommande tak blir en förlängning av takluckan eller liknande. Men håll dig till ett minimum som du, ekonomin och förhållandet pallar. Att sedan bygga ut innan man ser över energiförbrukning och dessa val / kostnader man ställs inför vet-é-fan. Genom effektiv uppvärmning / ventilation genom nån luftpump skulle ni kunna dra ned elkostnaderna och därigenom på sikt frigöra kapital för renoveringar...
Att sitta med ½-genomförda renoveringar bara för att ekonomin inte räcker till känns som ett hyggligt friktionsmedel för ett förhållande...
När taket sedan är bytt så kanske saker och ting börjat räta ut sig.
1. Huset blir mer lättsålt.
2. Frugan kanske hittat nån deltidstjänst.
3. Idérnas genomförandeordning kommit till en logisk ordning.
4. Tidsperspektivet klarnar.
Känns som ett pekpinneinlägg men se det som en rekomendation.
- Att folk här inne på ett byggahusforum vurmar för nybyggen är inte konstigt, snarare logiskt.
- Att besiktningsmannen vurmar för en takrivning är inte konstigt när renoveringsplanerna berättas. Men är det den lösningen som är bäst och som behövs?
- Om renoveringen hänger på om du får låna si eller så mycket, om löneförhöjningen går igenom etc. kanske det bör finnas en och annan väckarklocka som ringer.
Minska ned visionen en aningen för stunden - Det är min rekomendation för stunden - lös problemet först och gå vidare sen...
Skillanden på vision och verklighet kallar jag hopp, vilket jag för tillfället lever på...

Jag ser självklart det logiska i att riva skiten och bygga nytt, skulle inget hellre göra än att gå lös på huset med en slägga just nu!
Efter diskuterande och tänkade har vi kommit fram till 3 lösningar;
1) fixa taket och ventilationen. kolla igenom huset efter mer mögel och andra saker som måste åtgärdas, sedan med dessa svar avgöra om vi ska bygga ut det och göra en total make-over som vi räknar kommer bli under en 5 års period.
Då vi kommer ta 2 månader varje sommar till att köra ett projekt.
2) Endast sätta in ventilation. söka bygg/rivlov, riva och bygga nytt nästa år pga kommunens långa handläggningstid.
( vilket känns ruttet då vi måste bo i ca 1 ½ år här till! )
3) börja bygga nytt redan i sommar utan bygg/rivningslov och sedan riva det gamla och hävda att det nya är det som alltid stått där.
Har kollat kommunen papper på fastigheten och dem vet inte vart huset står idag, och pratat med grannarna som tycker att det är lungt då området enligt en granne är " svartbyggt hos ALLA, ingen vill ha ut kommunen hit"
Det enda mikroskopiska ljuset jag har nu är att friggeboden/gäststugan är klar och blev riktigt bra...
Jag ser självklart det logiska i att riva skiten och bygga nytt, skulle inget hellre göra än att gå lös på huset med en slägga just nu!
Efter diskuterande och tänkade har vi kommit fram till 3 lösningar;
1) fixa taket och ventilationen. kolla igenom huset efter mer mögel och andra saker som måste åtgärdas, sedan med dessa svar avgöra om vi ska bygga ut det och göra en total make-over som vi räknar kommer bli under en 5 års period.
Då vi kommer ta 2 månader varje sommar till att köra ett projekt.
2) Endast sätta in ventilation. söka bygg/rivlov, riva och bygga nytt nästa år pga kommunens långa handläggningstid.
( vilket känns ruttet då vi måste bo i ca 1 ½ år här till! )
3) börja bygga nytt redan i sommar utan bygg/rivningslov och sedan riva det gamla och hävda att det nya är det som alltid stått där.
Har kollat kommunen papper på fastigheten och dem vet inte vart huset står idag, och pratat med grannarna som tycker att det är lungt då området enligt en granne är " svartbyggt hos ALLA, ingen vill ha ut kommunen hit"
Det enda mikroskopiska ljuset jag har nu är att friggeboden/gäststugan är klar och blev riktigt bra...
Ja...swecul skrev:
Eftersom tomten och läget är så bra finns det säkert folk som vill köpa TOMTEN! Vad kan den vara värd i dagsläget?? Ta dit en eller flera mäklare och be dem värdera fastigheten, det är gratis. Då vet man mer om vad man har att spela med.
Nu har du fått en mängd råd som kanske inte direkt ger svar på de frågor du ställde i början men jag uppfattar det som att alla bara vill ge goda råd, och så även jag. No offense, men ni behöver nog tänka om. När du undrade om det var värt med nybygge bara för att slippa fastighetsskatt tidigare så måste ni räkna på vad det förväntade värdet blir av ett nybygge också. Man kan säkert renovera ert hus och bygga ut det för massor men troligen får ni aldrig samma höga värde i slutändan som när ni bygger nytt. DET tänker banken på. Högre värde = högre säkerhet för banken = lättare att få lån. Självklart begänsar vad man får in varje månad för man ska ju kunna betala räntan, men då är det ju det här med att man inte har en fastighetsskatt också som slantarna ska täcka. Om ni till exempel har ett taxeringsvärde idag på 1500 tkr innebär det att ni pungar ut med 1250 kr i månaden på skatt som ni utan skatt skulle kunna lägga ut på räntor för ett extra lån på 333 tkr med 4,5 % ränta. Det räcker ju inte långt men ändå...
Hmm.... Om du hittar en bank som går med på att låna till det alternativet får du gärna tipsa mig och andra om vilken!swecul skrev:3) börja bygga nytt redan i sommar utan bygg/rivningslov och sedan riva det gamla och hävda att det nya är det som alltid stått där.
Har kollat kommunen papper på fastigheten och dem vet inte vart huset står idag, och pratat med grannarna som tycker att det är lungt då området enligt en granne är " svartbyggt hos ALLA, ingen vill ha ut kommunen hit"
Det enda mikroskopiska ljuset jag har nu är att friggeboden/gäststugan är klar och blev riktigt bra...![]()
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Äh, Huset är väl ändå en parentes mot familjen och jyckarna...swecul skrev:
Ett par plussgrader i vår, stabilt väder och en tigersåg. Det är hopp...
Åsätra förresten, är det i Österåkers kommun, mellan Åkersberga-Bergshamra eller på Ljusterö?
Åsätra som 1 mil norr om Åkersberga...Eller Åsättra...Anders_Roslagen skrev:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Just det, Åsättra heter det...
En sommarstuga kan aldrig se ut som ett permanenthus, inte ens efter en rejäl renovering, tyvärr. 
I min kommentar tidigare skrev jag att priserna ökat 20-25 % sedan ni köpte fastigheten för nästan två år sedan. Jag menade 20-25% PER ÅR i prishöjning.
Mitt bästa råd är fortfarande; SÄLJ och sälj i vår. Även ni kan sälja med friskrivningsklausul. Köp ett bättre(kanske större) hus ett par mil norrut eller ett par mil inåt land för samma peng. Det finns säkert många som vill köpa detta för att ha som sommarstuga eller vill åt tomten för att bygga nytt. Mäklare skall/måste du anlita för att få högsta pris, men anlita definitivt inte samma som du köpte av. Alla skavanker (som andra kanske inte tycker är skavanker om de köper en sommarstuga eller tomt) behöver du inte upplysa om vid en försäljning (annat än vid direkta frågor, men du är ju inte där vid visning
)
Ett nytt hus (större o mindre renoveringsbehov) kan ni bo i i flera år medans arbetssituationen o annat ordnar till sig. Även detta nya hus kommer att gå att sälja med vinst om ett par år.
I min kommentar tidigare skrev jag att priserna ökat 20-25 % sedan ni köpte fastigheten för nästan två år sedan. Jag menade 20-25% PER ÅR i prishöjning.
Mitt bästa råd är fortfarande; SÄLJ och sälj i vår. Även ni kan sälja med friskrivningsklausul. Köp ett bättre(kanske större) hus ett par mil norrut eller ett par mil inåt land för samma peng. Det finns säkert många som vill köpa detta för att ha som sommarstuga eller vill åt tomten för att bygga nytt. Mäklare skall/måste du anlita för att få högsta pris, men anlita definitivt inte samma som du köpte av. Alla skavanker (som andra kanske inte tycker är skavanker om de köper en sommarstuga eller tomt) behöver du inte upplysa om vid en försäljning (annat än vid direkta frågor, men du är ju inte där vid visning
Ett nytt hus (större o mindre renoveringsbehov) kan ni bo i i flera år medans arbetssituationen o annat ordnar till sig. Även detta nya hus kommer att gå att sälja med vinst om ett par år.
Nu har jag tagit ut en besiktningsman som kikat på huset...
Han tror att om jag sätter in ventilation i huset så kommer inte möglet att sprida sig mer.
Håller det sig på vinden funkar det att bo i huset tills vidare, han gissade på två år...
Har även lyckats få tag på ägaren till granntomten ( den ägs av ett nedlagt företag som ingår i en stiftelse som nu tagit över ansvaret men inte gjort något på 10 år med den) och jag fick tag på såg inga problem i att jag byggde lika nära tomtgränsen igen, dem hade inget intresse av det alls tydligen, men dem fick inte sälja marken heller (!?).
Så... jag tror nog att vi gör som så att det blir till å söka bygg/rivningslov och bygga nytt... och riva det gamla...
Det borde man väl hinna med på 2 år?!
Så nu hänger det på banken om vi kommer sälja eller bygga...
Han tror att om jag sätter in ventilation i huset så kommer inte möglet att sprida sig mer.
Håller det sig på vinden funkar det att bo i huset tills vidare, han gissade på två år...
Har även lyckats få tag på ägaren till granntomten ( den ägs av ett nedlagt företag som ingår i en stiftelse som nu tagit över ansvaret men inte gjort något på 10 år med den) och jag fick tag på såg inga problem i att jag byggde lika nära tomtgränsen igen, dem hade inget intresse av det alls tydligen, men dem fick inte sälja marken heller (!?).
Så... jag tror nog att vi gör som så att det blir till å söka bygg/rivningslov och bygga nytt... och riva det gamla...
Det borde man väl hinna med på 2 år?!
Så nu hänger det på banken om vi kommer sälja eller bygga...