8 101 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Snålspolande toalett till enskilt avlopp
Det var inget beslut, utan bara ett mail med besked att det såg bra ut. Det var precis dags att skicka in för ansökan och beslut. Men då slutade handläggaren utan att säga något. Mailen studsade bara. Efter några månader kom den nya på plats.J jonaserik skrev:
Det är väldigt sjönära. Därför hade vi tänkt ersätta den gamla bädden med täta infiltrationskassetter (FANN) och avsluta med en provtagningsbrunn. Därtill efterpolering vid behov. Fast det skulle inte behövas, menade den handläggare som sedan slutade.
Vi överklagade först till länsstyrelse, sedan till Mark- och miljödomstolen. Slutligen till MÖD som inte tog upp ärendet. De brukar inte heller ta upp vanliga fall.
Hmm, bra fråga. De gav helt enkelt kommunen rätt och fastslog deras beslut.Jonatan79 skrev:
Jag skrev till domstolen med fråga om att jag anlitat en konsult som intygat funktion, som de bortsett från. Hur ska man kunna bevisa funktion om inte ens proffsens ord gäller?
Märkligt nog ringde domaren för att förklara hur de såg på saken. Menade att de helt enkelt gjort en annan bedömning. Jag vet inte om det var för att undvika skriftligt besked.
Inget lagrum vad jag minns. Bara att kommunens beslut skulle gälla.J jonaserik skrev:
Det är väldigt sjönära, mindre än 20 meter. Inte på en ö. Vid Mälaren.
Normalt så är det ju utsläpp av något som omöjliggör en viss lösning. T ex fosfor eller kväve.M Metafor skrev:Det var inget beslut, utan bara ett mail med besked att det såg bra ut. Det var precis dags att skicka in för ansökan och beslut. Men då slutade handläggaren utan att säga något. Mailen studsade bara. Efter några månader kom den nya på plats.
Det är väldigt sjönära. Därför hade vi tänkt ersätta den gamla bädden med täta infiltrationskassetter (FANN) och avsluta med en provtagningsbrunn. Därtill efterpolering vid behov. Fast det skulle inte behövas, menade den handläggare som sedan slutade.
Vi överklagade först till länsstyrelse, sedan till Mark- och miljödomstolen. Slutligen till MÖD som inte tog upp ärendet. De brukar inte heller ta upp vanliga fall.
Markbädd renar ju fosfor väldigt dåligt men man kan få upp reningsgraden med fosforfällning i slamavskiljaren eller genom att koppla ett fosforabsorberande filter efter en sluten markbädd.
Kväve går att rena med denitrifikation, alltså syrefattig rötning med tillsats av organiska ämnen men vanligen har man struntat i kväveutsläppen när det gäller små avlopp. För krångligt att rena.
PS Mälaren är liksom en röd tråd för kommunerna runt den. Men det går bra att sprida skit från reningsverken på åkrar intill sjön, då heter det för att moder jord tar hand om allt. Det är tonvis med skit som strös på åkrarna från reningsverken och då är det inte miljöfarligt. Dt finns minreningsverk som är effektivare än kommunala sådana och i vissa fall så är det en prestige i allt från kommunens folk, vi bestämmer. Har du föreslagit något för dom som är i enlighet med VA-lagens intention.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Snålspolande toaletter är helt enkelt värdelösa! I synnerhet om man bor i ett äldre hus med gamla rör.J Jochi skrev:
Här finns en IFÖ från 1962 som spolar tio liter per gång. Aldrig några problem med stopp.
Den totala vattenförbrukningen ligger på blott 40 m3/år så jag spolar med gott samvete.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Otroligt att ett minireningsverk med efterpolering inte skulle kunna accepteras.M Metafor skrev:Det var inget beslut, utan bara ett mail med besked att det såg bra ut. Det var precis dags att skicka in för ansökan och beslut. Men då slutade handläggaren utan att säga något. Mailen studsade bara. Efter några månader kom den nya på plats.
Jag gjorde om mitt 60 år gamla avlopp med trekammarbrunn utan någon som helst efterföljande rening. Valde minireningsverk eftersom det känns framtidssäkert och har 20 års garanti (som sedan kan förlängas tio år i taget).
Kommunens handläggare som var toppen under hela processen sade att den lösningen skulle godkännas i princip var som helst i kommunen (även sjönära alltså). Detta om man även installerade en efterpolering vilket jag inte behövde.
Helt uppenbart är att det är väldigt mycket godtycke hos handläggarna i vissa kommuner som gäller.
Ja jordbruken lägger ut stora mängder handelsgödsel.J jonaserik skrev:PS Mälaren är liksom en röd tråd för kommunerna runt den. Men det går bra att sprida skit från reningsverken på åkrar intill sjön, då heter det för att moder jord tar hand om allt. Det är tonvis med skit som strös på åkrarna från reningsverken och då är det inte miljöfarligt. Dt finns minreningsverk som är effektivare än kommunala sådana och i vissa fall så är det en prestige i allt från kommunens folk, vi bestämmer. Har du föreslagit något för dom som är i enlighet med VA-lagens intention.
Medan ett litet fritidshus som bara använts på sommaren tvingas bygga om för stora pengar till ett sämre system.
Det låter ju helt fantastiskt smidigt. Vilken skillnad det kan vara. Vilken kommun är det om man får fråga?N Nalleman64 skrev:Otroligt att ett minireningsverk med efterpolering inte skulle kunna accepteras.
Jag gjorde om mitt 60 år gamla avlopp med trekammarbrunn utan någon som helst efterföljande rening. Valde minireningsverk eftersom det känns framtidssäkert och har 20 års garanti (som sedan kan förlängas tio år i taget).
Kommunens handläggare som var toppen under hela processen sade att den lösningen skulle godkännas i princip var som helst i kommunen (även sjönära alltså). Detta om man även installerade en efterpolering vilket jag inte behövde.
Helt uppenbart är att det är väldigt mycket godtycke hos handläggarna i vissa kommuner som gäller.
Det låter väldigt bra att vara hårt och tuff mot kommunen. Jag ska ta det en vända till. Vet du om det finns någon lagtext som slår fast det du säger ovan?J jonaserik skrev:Nu är det så att en kommun kan inte döma ut en anläggning bara så där, efter eget gottfinnande, inte ens p.g.a ålder. Är den riktigt gammal så kan ni utan att meddela kommunen gräva upp den och byta infiltrationsmassor. Det är renovering av den och behövs inget lov eller liknande. Detta är helt enligt VA-lagen. Bara att den måste finnas på exakt samma ställe, får inte avvika i sidled eller annorstädes med decimeter. Ni har inte skyldighet att bevisa något, det är kommunen som ska bevisa att den inte fullgör sin funktion. detta med omvänd bevisning är något som dom kör med, för att pressa dom som har enskilt avlopp till bristningsgränsen och inte vet vad som gäller.