Någon som vet vad det kostar??? Min dyra fläkt blev visst ännu dyrare. Fast vi ska klyva ved till sommaren och då behövs det ändå ett sådant där uttag. Såg att uttaget bara kostar runt en hundring. Det var ju en trevlig överraskning. Blir väl betydligt dyrare dock när en elektriker måste fixa det. det brukar bli billigt och bra.......Suck...

Varför finns det inte adapter?? Borde väl vara rimligt?

Är det tillfälligt ni ska ha fläkten där?

Kommer ni ska ha andra saker också där? Om så är fallet så kan det kanske vara värt att be din elektriker sätta upp en liten central på din 63A matning med några olika uttag. Blir förvisso dyrare, men då kanske ni inte behöver dit med elektrikern igen sen?

En byggcentral är i princip en adapter, med säkringar och jordfelsbrytare i.

Hur ser det andra uttaget ut? Om det är ett 16A SEMKO-uttag går det med lite tur rätt enkelt att byta ut mot ett som passar din fläkt. Foto?

Får man fråga vad du har för ställe egentligen som har ett 63A-uttag på gården? Sitter det på husväggen? :D

//Patrik

Det är tillfälligt fläkten kommer stå där. Bara de dagar vi behöver värma ett stall så det håller sig frostfritt. Kanske 10 dagar om året. Sedan när vi ska kapa stockarna som vi köpte i sommras innan vi drog in bergvärme. Så frågan om vi ens ska kapa ved. Men man kanske ska göra det och sedan sälja? Så man får ihop till elektrikern. :-)

Ja det sitter på väggen till stallet. Finns hur mycket uttag som helst på gården.

Finns ett sådant där uttag jag ska ha i ett annat stall. ( Ser ut som en sånt iallafall) Men där går heller inte mitt uttag till fläkten in. Den är liksom för kort. Får inte in hela uttaget. Kanske är det trasigt eller nått? Alltså uttaget i väggen inte fläktens uttag.

Vi bor på en jordbruksfastighet. Många hötorkar och grejer överallt känns det som.....

Ska kolla om Sambon kan springa ut och knäppa bild på de andra uttagen. De fyrkantiga står det 500v på i allfall.

Kallt ute. Konstiga bilder
blev det..

• 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla uttag som ser snarlikt ut den sista bilden bör ni absolut göra er av med. Den modellen är rent livsfarlig då hela höljet kan bli strömförande utan att någon säkring går.
Sen är även just detta uttag snäppet för stort, att ta dit en elektriker och byta kabel+säkringar+uttag är vad ni ska göra, jobbet är klart på en timma sen kanske fakturan hamnar på 2 timmar med resor och avrundat uppåt (realistiskt räknat).

Då får vi nog göra så. VI har flera fyrkantiga uttag. Men tror de inte är i gång utan "nollade". Är det ett stort jobb för elektrikern att "klippa" strömmen till alla våra fyrkantiga uttag?
Ska ringa en firma på måndag och förklara vårat problem. Får väl helt enkelt se det som min julklapp :-)

Mikael_L
Bara för att göra dig lite orolig ska jag berätta att de där fyrkantiga trefasuttagen i blågrå metall är fullkomligt livsfarliga.
På den tiden som dom fanns på alla byggarbetsplatser, i alla verkstäder och bondgårdar så dog väl ca 1-3 byggarbetare årligen, ca 1 verkstadsarbetare årligen och och en handfull bönder.
Numera är dom helt förbjudna i alla miljöer med anställd personal och förbjudna att nyinstallera i övrigt och därmed snart utrotade. Så nu dör nog bara en person varannat år, ca, i Sverige pga av den gamla Semko-handsken. :)

Jag erkänner nu direkt, helt utan omsvep, att jag mer eller mindre gissar fram dödsfalls-siffrorna :blushing:, men väldigt många liv har dom i alla fall på sitt samvete. q(;^;)p

Skulle jag äga/bo i en fastighet med sådana uttag skulle dom åka väck fortare än kvickt.

Mikael_L
Danne031 skrev:
Alla uttag som ser snarlikt ut den sista bilden bör ni absolut göra er av med. Den modellen är rent livsfarlig då hela höljet kan bli strömförande utan att någon säkring går.
Sen är även just detta uttag snäppet för stort, att ta dit en elektriker och byta kabel+säkringar+uttag är vad ni ska göra, jobbet är klart på en timma sen kanske fakturan hamnar på 2 timmar med resor och avrundat uppåt (realistiskt räknat).
Ett problem är att alltför ofta är det draget 4-ledar-kabel (TN-C) till dom, och dom är alltså fuljordade. Då blir det även omdragning av kabeln ett jobb för elektrikern, och timmarna tickar snabbt på.

Mikael_L
susannepåd skrev:
Då får vi nog göra så. VI har flera fyrkantiga uttag. Men tror de inte är i gång utan "nollade". Är det ett stort jobb för elektrikern att "klippa" strömmen till alla våra fyrkantiga uttag?
Ska ringa en firma på måndag och förklara vårat problem. Får väl helt enkelt se det som min julklapp :-)
Exakt, tar ni dit en elektriker reder han snabbt ut vilka uttag som enkelt går att byta mot moderna.
Sen kan ni lämpligtvis helt enkelt fimpa så många som möjligt av de gamla, bara klippa bort och inte ersätta dom alls. Ett jobb på bara några minuter, ni kan själva riva bort ledningar och själva uttaget när elektrikern kopplat bort det elektriskt.

Det billigaste är nog att montera en byggcentral vid 63A handsken (den du postade i första bilden) då har du kraft så det räcker till det mesta och en säker installation.

Dom gamla Semko-uttagen bör antingen kopplas bort (du skrev själv att dom är nollade?) eller bytas till nyare modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.