Hej,

Vi har köpt en ny lägenhet där de inte har lagt golv under garderoberna. Vi kommer ta bort garderoberna för att skapa en passage till rummet bredvid men behöver därför ersätta några bitar golv. Utmaningen är att vi inte vet vilket golv som ligger där idag och vill därför se om det finns någon klok j*kel här inne som vet vad det kan vara för tillverkare, modell eller guida oss mot att identifiera vilket golv det är?

Mvh,
Erik

• Trägolv ovanpå en underlag bestående av betong och vit cellplast med del av röd markering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusa trägolv med mönster av stavparkett, delvis skuggat, sett under vit möbel och bredvid röd-vit kakelplatta.
    Skapa konto
  • Närbild på parkettgolv med synlig sammanfogning och skumbollsliknande underlag.
    Skapa konto
Försök att loss en bräda. Brukar vara märkta på undersidan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
erikperborn erikperborn skrev:
Hej,

Vi har köpt en ny lägenhet där de inte har lagt golv under garderoberna. Vi kommer ta bort garderoberna för att skapa en passage till rummet bredvid men behöver därför ersätta några bitar golv. Utmaningen är att vi inte vet vilket golv som ligger där idag och vill därför se om det finns någon klok j*kel här inne som vet vad det kan vara för tillverkare, modell eller guida oss mot att identifiera vilket golv det är?

Mvh,
Erik
Skulle lägga min gissning på Kährs

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Hej,

Mvh,
Erik
Får jag gissa så Kährs 3-stavig ek parkett ni har Kährs Tuplex som underlagsfoam..

BirgitS
Längd, bredd och tjocklek på en bräda kan underlätta för att hitta tillverkaren, likaså tjockleken på det översta lagret, typ 2,5 eller 3,5 mm.

Med en nyproducerad bostadsrättslägenhet kanske styrelsen kan svara på det också.

Fairlane
Jag gissar också Kährs, men som sagt det brukar stå på undersidan.

Skaffar ni nya och lägger till nu så kommer ni få en annan nyans, men det kan ni kanske leva med?

Kährs var vår gissning också men vi ser inte att klicklåset ser ut att vara det samma. De har både Woodlock 5G och 5S. Tjockleken är 13 mm och slitskiktet är 2,5. Bredd 21,5 cm och längd 220 cm.

BirgitS
Med den "lilla" tjockleken, både totalt och slitskiktet, är det nog någon billigare parkett än Kährs.
Det var någon tråd nyligen med just 2,5 mm sliktskikt och jag tror det gällde Barlinek-golv. Kolla om deras övriga mått och klicksystem stämmer.

Kährs var vår gissning också
Kärhs Copenhagen från ca 2003 blir min "gissning". (sidenmatt lack), Kärhs 1:a generation "klick-golv".
Bör gå att modifiera just monterings-anslags-ytan om man bara finner "rätt 3-stavs look".

Ring Kärhs

BirgitS
J jawen skrev:
Kärhs Copenhagen från ca 2003 blir min "gissning". (sidenmatt lack), Kärhs 1:a generation "klick-golv".
Bör gå att modifiera just monterings-anslags-ytan om man bara finner "rätt 3-stavs look".

Ring Kärhs
Enligt den här tråden från 2007 är det golvet 15 mm tjockt: https://www.byggahus.se/forum/threads/kaehrs-copenhagen-ekgolv.60987/

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den här tråden från 2007 är det golvet 15 mm tjockt:
Mycket är definitioner, inkl foam, total bygghöjd osv. (lumppapp/vit foam/ kulor på papper var mellan 1-3 mm tjock)
Man brukade generellt säga "14 mm parkett" om dessa,

stort tack för all hjälp! Det var ett märke som hette boen och eftersom bara en modell fanns att tillgå blev det enkelt. Bästa tipset vi fick för att identifiera golvet var att enkelt mäta det. Många tillverkare har sina egna unika mått vilket även denna hade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.