bindningstid:

3 mån - 2.20%
1 år - 2.18%
2 år - 3.10%
5 år - 4.09%
10 år - 4.61%

alla räntorna är ganska låga om man jämför med andra banker va? (detta är ett erbjudande i samband med smålandsvillan och swedbank när man bygger nytt).

vi ska låna lite över 2 milj.

vi har ju planerat att bo i detta hus till vi blir pensionärer, alltså skulle vii egentligen kunna binda oss i 10 år MEN man vet ju aldrig vad som händer, vid dödsfall hos en av oss tex, måste man ändå lösa upp lånet och betala för det då?? lr finns det undantag?

hur länge hade ni bundit er?
tänker oxå på att om jag binder mig i t ex 3 år, vad kommer räntan ligga på då, om jag sen ska binda mig igen, då kanske räntorna har stigit så jag förlorar på det. om ni förstår vad jag menar :)

skriv gärna, tack för eran hjälp i förhand!

Jag skulle ta 10 års räntan, man ska se det på lång sikt. När det gäller det tragiska i din fråga finns det en försäkring hos SwedBank (om man nu har tagit den) som löser ut och betalar den avlidnes del av lånet. Men tänk inte så, lev i nuet och lycka till.

Det där är rätt så vanliga räntor idag, efter Riksbankens senaste sänkning. 2årsräntan är till och med högre än många listpriser.

Vad man skall välja finns det säkert många åsikter om, men rent historiskt har det så gott som alltid varit en dålig affär att binda på 10 år. Många brukar välja att sätta sina lån på 1/3 rörligt/3mån 1/3 på 2 år och 1/3 på 5 år. Nackdelen med det är att det kan vara svårt att byta bank eller lösa lånen i förtid när man säljer eftersom man sitter fast i olika bindningstider hela tiden.

Om man inte tror sig kunna vara duktigare än bankens ränteanalytiker samt har råd med tidvis högre räntor, så är rörligt/3mån som regel det billigaste sett över tiden i ett långt perspektiv.

Jag är rätt så övertygad om att räntan om ett år inte är högre än idag för någon av dessa löptider, så jag hade valt att ligga med rörligt om jag hade lånat pengar idag. Det ger dig relativt låga kostnader som läget är idag, och lite pengar i plånboken är aldrig fel när man flyttar till nytt hus. Det finns ju en del andra saker att lägga pengarna på. Sedan kan man om ett år eller så titta lite hur det ser ut då med konjunkturer och räntor.

ok kan man välja rörligt och sedan när man vill välja fast istället?

Absolut, så länge du har rörligt eller 3-månaders kan du när som helst binda ditt lån på längre tid. Kör allt på 3-månaders, får väl se hur det blir med det. Är dock ej fastvuxen i just detta hus, kan säker bli ett annat boende om ett tag. Dock kan man ta med sig lånet om man bundit, till ett annat hus.

bumpaberra skrev:
Dock kan man ta med sig lånet om man bundit, till ett annat hus.
Det finns ingen garanti att du kan det, det beror på vad banken tycker.

Just nu tyder ju det mesta på att räntorna kommer gå ner ytterligare under året. Jag ser därför ingen anledning att göra något annat än att välja 3månaders räntan. Jag tror inte det är läge att överväga de längre bindningstiderna förrens efter sommaren eller kanske ännu senare i år.

Jag resonerar som att det enda skälet till att binda sig, oavsett tidpunkt och ränteläge, är att man inte har marginal i ekonomin för att hantera räntetoppar i den rörliga räntan. Det man köper med den långa bindningstiden är en försäkring mot räntetoppar, inget annat. Marginalen i er ekonomi känner du bäst själv.

4,61 blir ganska mycket mer pengar varje månad jämfört med den rörliga (mer än det dubbla för att vara mer exakt). Och räntan ska upp ganska ordentligt om du ska se det som att du gjort en bra affär under en 10-årsperiod om du binder så länge. Sen kan det ställa till med jobbiga ränteskillnadsersättningar om du skulle vilja lösa lånet om säg 5 år.

Att binda eller inte handlar nog egentligen bara om vilka marginmaler man har i sin privatekonomi. Rörligt (eller nästan rörlig 3 mån ränta) har nog alltid varit det mest lönsamma på lite sikt.

Men det handlar om vad man tål i sin ekonomi också. Om man inte kan räkna med att klara av att behålla huset vid en räntenivå på ex. 7%. Då kanske det är bäst att binda, eller åtminstyonde binda en del.

Jag skulle ta rörligt och sedan hålla koll. Någon gång i sommar eller i höst tror jag att det är läge att börja binda.

När vi köpte 2005 betalade vi också runt 2 milj. Det delade vi upp på 4 delar och band på 1, 3, 5 och 7 år.
Nu har vi 5-åringen och 7-åringen kvar och för första gången sedan 2005 är de nu dyrare än den rörliga räntan. Men då var ju räntorna på väg upp. Det som var bundet på 1 och 3 år har vi nu rörligt.

Nu är det ju ingen som tror på ränteökningar inom i alla fall det närmaste halvåret. Därför skulle jag om jag var i samma läge nu köra allt rörligt med plan att binda i alla fall kanske hälften på 3 - 5 år när man börjar ana att räntorna vänder igen.

Jag skulle ta 3-månadersräntan och sätta undan de 4 000 kr som är mellanskillnaden mot 10-årsräntan på ett annat konto som en räntebuffert. Min personliga uppfattning är att det kommer att ta ett tag innan den rörliga räntan kommit upp mot 5 % och när den gör det har du en bra slant "att jämna ut" räntan med. Varför betala extra till banken när du själv kan skapa trygghet?

Bygger dock på att man har disciplinen att inte röra dessa pengar...

vi har just lånat 1,7 och ligger rörligt nån månad till eftersom vi vill ha ner de längre räntorna innan vi binder.

Jag tror personligen inte att dom långa kommer gå ner så mycket mer. Tänker framförallt på dom 5-åriga och längre.

Mikael_L
pinebar skrev:
Nu är det ju ingen som tror på ränteökningar inom i alla fall det närmaste halvåret. Därför skulle jag om jag var i samma läge nu köra allt rörligt med plan att binda i alla fall kanske hälften på 3 - 5 år när man börjar ana att räntorna vänder igen.
Men när du börjar ana att räntorna är på väg upp igen så anar säkert bankens ränteanalytiker samma sak och därmed blir långa bunda räntor fortfarande dyrare än rörliga dito ...

Enda gången man snuvar banken är väl ifall räntorna pga något oförutsett, t.ex. en sån där world trade center grej eller likn stiger plötsligt och oförutsett och man själv råkar sitta med bundna innan det händer ... eller ? ...

Precis! De långa räntorna kommer inte vara lägre när de korta räntorna är som lägst. Ville man binda till lägsta långa räntan så är det nog redan försent om utvecklingen som riksbanken förutspår håller i sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.